دلیل سفید شدن زودرس مو و راه‌های مقابله با آن

موهای خاکستری بخشی از روند بالا رفتن سن است که گاهی سریع‌تر به سراغ برخی افراد می‌رود. با آنکه داشتن موهای جوگندمی یا خاکستری این روزها به نظر عده زیادی جذابیت محسوب می‌شود اما خیلی ها هم مایل نیستند موهای سفید را روی سرشان ببینند. اما به گفته یک متخصص جای نگرانی نیست و شما می‌توانید روند سفید شدن موهایتان را معکوس کنید.

به گزارش آی‌زندگی؛ اما دلیل سفید شدن زودرس مو چیست و چطور می‌توان با آن مقابله کرد؟ در اینجا با هم این موضوع را بررسی می‌کنیم.

دکتر ونیتا رتن (Dr Vanita Rattan) می‌گوید خاکستری شدن مو بخشی طبیعی از روند پیری است. این امر توسط رنگدانه ای به نام ملانین ایجاد می‌شود و از آنجایی که با افزایش سن، بدن ما ملانین کمتری تولید می‌کند و در نتیجه موها سفید می شود.

اگر در دهه ۲۰ سالگی خود میان موهایتان موهای سفید پیدا کردید و با وحشت فکر کردید «اما من که خیلی جوانم!» نباید نگران باشید. موهای برخی از افراد در سنین نوجوانی شروع به سفید شدن می‌کند، اما برخی دیگر تا ۳۰ یا ۴۰ سالگی، موهای خاکستری خود را مشاهده نمی کنند.

دکتر رتن می‌گوید: «داشتن چند تار مو در دهه ۲۰ سالگی کاملا طبیعی است و این سفیدی زودرس احتمالا به دلیل ژن ها است. البته به غیر از ژنتیک، عوامل دیگری نیز می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند.»

اضطراب
وقتی استرس دارید، بدن شما نوراپی نفرین را در سیستم عصبی سمپاتیک ترشح می‌کند. این ماده شیمیایی در بدن (از جمله فولیکول‌های مو) حرکت می‌کند و ممکن است بر سلول‌ های تولیدکننده ملانین که در آنجا رنگدانه‌ها را در مو نگه می‌دارند، تأثیر بگذارد.

زمانی که سلول‌های بنیادی ملانوسیت کاهش می‌یابد، موهای جدید خاکستری، نقره‌ای یا سفید می‌شوند.

سیگار کشیدن
همه ما می دانیم که سیگار کشیدن مضر است و باعث ایجاد طیف وسیعی از مشکلات برای سلامتی از جمله بیماری لثه و سرطان ریه می‌شود. اما این عادت بد می‌تواند در ظاهر شدن موهای خاکستری‌تان نقش داشته باشد.

در واقع سیگار کشیدن یکی از بدترین کارهایی است که می توانید برای پوست و موهای خود انجام دهید. این کار رگ های خونی را منقبض می کند و جریان خون به فولیکول های مو را کاهش می دهد که می تواند باعث سفیدی زودرس مو شود.

کمبود ویتامین و مواد معدنی
ویتامین ها مواد مغذی ضروری هستند که به رشد مو کمک می‌کنند و از مشکلاتی مانند پیری زودرس آن جلوگیری می‌کنند.

بیشتر اوقات ما می‌توانیم تمام ویتامین های مورد نیاز خود را از غذاهایی که مصرف می‌کنیم دریافت کنیم. ویتامین B3 ، ‌B12، فولات و بیوتین همگی برای استحکام و رنگ مو مهم هستند. بنابراین کمبود هر یک از این مواد مغذی می تواند باعث خاکستری شدن موهای شما شود.

ویتامین های مورد نیاز مو در کدام غذاها وجود دارند ؟

ویتامین B3 در غذاهایی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، برنج قهوه ای و مغزها و دانه ها وجود دارد. غذاهای غنی از B12 شامل گوشت، تخم مرغ ماهی و لبنیات است. وقتی صحبت از فولات به میان می آید، می‌توانید در سبزیجات با برگ سبز تیره مانند اسفناج و همچنین غلات کامل، لوبیا و حبوبات آن را پیدا کنید. غذاهایی که حاوی بیشترین بیوتین هستند عبارتند از گوشت، تخم مرغ، ماهی و برخی سبزیجات مانند سیب زمینی شیرین.

ابتلا به برخی بیماری ها
ویتیلیگو (Vitiligo) که به آن پیسی هم می‌گویند، وضعیتی است که در آن پوست رنگدانه خود را از دست می‌دهد و زمانی رخ می‌دهد که سلول های ایمنی، ملانین (رنگدانه) را از بین ببرند. نتیجه می‌تواند لکه های سفید روی نواحی آسیب دیده پوست باشد و همچنین می‌تواند باعث سفیدی زودرس موها شود.

آلوپسی آره آتا (Alopecia areata) یا ریزش موی سکه ای یکی دیگر از بیماری‌ها است که باعث ریزش ناگهانی مو می‌شود. در حالی که آلوپسی آره آتا باعث سفیدی مو نمی‌شود، اما می‌تواند آن‌ را بیشتر نمایان کند، زیرا موهای خاکستری یا سفید اغلب در جایی که ریزش مو دارید باقی می‌مانند.

کمبود کلاژن

ما برای سلامت بدن خود به کلاژن نیاز داریم و این پروتئین بخش اصلی سازنده استخوان ها، پوست، مو، ماهیچه ها، تاندون ها و رباط های شماست.

با شروع ۲۱ سالگی، بدن شما هر سال یک درصد از کلاژن خود را از دست می دهد که باعث کاهش تولید پروتئین ها و ترکیبات جدیدی می شود که موهای شما را سالم نگه می دارد. از دست دادن کلاژن می‌تواند باعث رشد موهای شکننده و کند شدن رشد مو شود.

چگونه روند سفید شدن مو را معکوس کنیم؟
در حالی که دکتر رتن می‌گوید امکان معکوس کردن موهای خاکستری‌ ناشی از ژنتیک وجود ندارد، اگر سفید شدن مو ناشی از عوامل خارجی مانند رژیم غذایی، آلودگی یا استرس باشد، می‌توانید آن را معکوس کنید.

همچنین مطالعات پیش از این نشان داده‌اند که سفیدی مو را می توان با درمان الگوی رنگدانه مو کاهش داد. با این حال، برای کسانی که نمی توانند رویه های فانتزی را انجام دهند، دکتر رتن می‌گوید کارهایی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید.

دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل، کاهش استرس و پیروی از یک روال خوب مراقبت از مو، همه اقداماتی هستند که می‌توانید برای بازگرداندن رنگ موهای خود و کاهش سرعت پیری زودرس انجام دهید.

او افزود که در آینده، پیوند سلول های بنیادی می‌تواند به افرادی که از سفید شدن موهای خود راضی نیستند کمک کند.

چطور موهای سفید را از بین ببریم؟
دکتر رتن می‌گوید نباید برای پنهان کردن یا از بین بردن موهای سفید یا خاکستری‌تان احساس کنید تحت فشار هستید. اما اگر از نظر احساسی آمادگی پذیرش موهای خاکستری خود را ندارید، راه‌هایی برای پنهان کردن آنها و کند کردن روند سفید شدن موهایتان وجود دارد.

یک تصور غلط رایج وجود دارد که بریدن یا کندن موهای خاکستری باعث تحریک فولیکول های مو برای تولید موهای خاکستری بیشتر می شود، اما این درست نیست.

او می‌گوید: «با این حال کندن موها را توصیه نمی‌کنم، زیرا این کار می‌تواند به فولیکول مو آسیب برساند و منجر به ایجاد لکه‌های طاسی، زخم یا عفونت شود، در عوض می‌توانید موهای خاکستری تان را به آرامی قیچی کنید.»

رنگ مو هم یک راه عالی برای پنهان کردن موهای خاکستری است، یا می توانید از هایلایت ها برای پراکنده کردن ظاهر خاکستری موهایتان استفاده کنید. با این حال این کار نیاز به نگهداری دارد و می تواند هزینه بر باشد.

بهترین اقدام برای جلوگیری از سفیدی زودرس، کند کردن روند پیری است. دکتر رتن می‌گوید: «تکنیک‌های مدیتیشن را یاد بگیرید تا به شما کمک کنند راحت‌تر از استرس دور شوید، سیگار را ترک کنید و اطمینان حاصل کنید که ویتامین‌های B3، B12، فولات و بیوتین دریافت می‌کنید تا رنگ و تراکم موهایتان حفظ شود.»

منبع: روزیاتو

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx