فواید نگه داشتن حیوان خانگی برای کودکان چیست؟

روان‌درمانگران در تحقیقات جدیدی که در مورد روابط انسان‌ها و حیوانات انجام‌شده، دریافته‌اند که داشتن حیوانات خانگی فواید روانی بسیاری برای کودکان دارد.

به گزارش آی‌زندگی؛ روان‌درمانگران در تحقیقات جدیدی که در مورد روابط انسان‌ها و حیوانات انجام‌شده، دریافته‌اند که داشتن حیوانات خانگی فواید روانی بسیاری برای کودکان دارد. آن‌ها می‌گویند حیوانات خانگی می‌توانند در فرایند‌های درمانی مختلف، از کودکانی که مشکل ارتباطی دارند گرفته تا کودکانی که دچار زخم‌های روانی عمیق شده‌اند، به کمک روان‌درمانگران بیایند.

بسیاری از والدین علاقه‌مند به نگهداری از حیوانات خانگی هستند، اما در بسیاری از موارد بخاطر فرزندشان این علاقه خود را کنار می‌گذارند، زیرا بر این گمانند که حیوانات سلامت جسمی و روحی کودکشان را به خطر می‌اندازند. اگرچه نگرانی والدین برای سلامتی کودکان کاملا طبیعی است، اما لازم است بدانید که نگهداری صحیح از حیوانات خانگی نه تنها تاثیرات منفی بر سلامت روحی و جسمی کودکان را به همراه ندارد، بلکه می‌تواند تاثیرات مثبت بسیار زیادی را نیز با خود به همراه داشته باشد.

بسیاری بر این باورند که حیوانات خانگی تنها راهی برای سرگرم کردن کودکان به حساب می‌آیند، در حالی که این حیوانات می‌توانند درس‌های زیادی را به کودکان آموخته و مزایای بسیار زیادی برای آن‌ها داشته باشند. یک حیوان خانگی می‌تواند دوستی صمیمی برای کودک‌تان به حساب آید و حس مسئولیت‌پذیری را از همان ابتدا در او فعال نماید. البته پیش از هر چیزی لازم است به کودک یاد دهید که یک حیوان خانگی به مراقبت و نظافت نیاز دارد و حتی لازم است به او بفهمانید که حیوان خانگی ممکن است بنا به دلایل مختلف بیمار شده و یا بمیرد. برای اینکه با تاثیر حیوانات خانگی بر کودکان آشنا شوید در ادامه با برترین‌ها همراه باشید تا فواید نگهداری از حیوانات خانگی را با شما در میان بگذاریم.
حیوان خانگی؛ بهترین عضو گروه
دکتر سو دوشر که یکی از محققان در این مطالعات جدید است، می‌گوید: «داشتن حیوانات خانگی باعث می‌شود کودکان در کار‌های گروهی، مشارکت بیشتری از خود نشان داده و با دیگران همکاری بیشتری داشته باشند. یکی از دلایل این امر، این است که کودکان در هنگام وقت گذراندن با حیوانات به اینکه حیوان چه چیزی را تصور، تجربه یا احساس می‌کند، توجه بیشتری خواهند داشت. آن‌ها خود را جای حیوان می‌گذارند. این تجربه، تحول عمیقی در ادراکات حسی کودک ایجاد می‌کند.»

کودکانی که در پیش‌دبستانی از آن‌ها خواسته‌شده بود تا مواظبت از یک توله‌سگ را بر عهده بگیرند، درست مانند کودکانی که در خانه، یک حیوان دست‌آموز دارند، از نظر اجتماعی، کارایی بیشتری داشتند. آن‌ها محبوبیت بیشتری دارند، زیرا عواطف دیگر کودکان را بهتر درک می‌کنند. این کودکان در کل، نسبت به اطرافیانشان، احساس بهتری در مورد خودشان

حیوان خانگی؛ بهترین دوست کودکتان
اگر کودکتان تک فرزند است و معمولا هم بازی خوبی ندارد، یک حیوان خانگی می‌تواند بهترین هم بازی او و حتی صمیمی‌ترین دوستش شود. یک کودک می‌تواند با حیوان خانگی درد دل کرده و یا با او بازی کند. به مرور زمان کودک‌تان نسبت به حیوان خانگی احساسات پیدا کرده و به او محبت خواهد کرد.

طی یک تحقیق که در دانشگاه کاپیتال در اوهایو انجام گرفت، مشخص شد کودکان با معلولیت عاطفی که با حیوانات دست‌آموز زندگی می‌کردند، توانستند پیشرفت‌های بیشتری در کنترل احساسات و درک دیگران داشته باشند.

اعتماد به نفس کودکتان را افزایش خواهد داد
یک حیوان خانگی، محبت خود را بدون هیچگونه چشمداشت و کاملا بی قید و شرط به کودک شما نشان می‌دهد. همین موضوع نیز سبب می‌گردد که اعتماد به نفس کودکتان افزایش یافته و محبت کردن را به بهترین نحو بیاموزد.

کودکانی که حیوان خانگی دارند، مسئولیت پذیرترند
یکی از مهم‌ترین تاثیرات حیوانات خانگی بر کودکان، افزایش مسئولیت‌پذیری آن‌هاست. هر حیوان خانگی به غذا، آب و عشق نیاز دارد که کودک شما می‌تواند مسئولیت برطرف کردن این نیاز‌ها را برعهده داشته باشد. علاوه بر نیاز‌های گفته شده، فردی که از حیوان خانگی نگهداری می‌کند، مسئولیت نظافت او را نیز برعهده می‌گیرد و همین موضوع نیز تاثیر بسیار زیادی بر افزایش حس مسئولیت در کودکتان دارد.

احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد

داشتن حیوانات خانگی و به خصوص گربه می‌تواند حس آرامش را با خود به خانه آورد و کاهش فشار خون را در پی داشته باشد. کاهش فشار خون سبب کاهش استرس‌های مختلف شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. نتایج تحقیقات مختلف نشان از آن دارند که افرادی که صاحب گربه هستند، کمتر از سایر افراد، از طریق بیماری‌های قلبی می‌میرند.

معمولا سگ‌ها نگهداری سخت‌تری نسبت به گربه‌ها دارند و همین موضوع سبب می‌گردد که صاحبان گربه استرس کمتری را متحمل شوند و در نتیجه کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی باشند. زیرا گربه‌ها حیواناتی مستقل هستند و نیازی به مراقبت‌های بیش از حد مانند سگ‌ها نمی‌باشند.

ایمنی بدن را افزایش می‌دهند
از آن‌جایی که حیوانات خانگی و به خصوص گربه‌ها توانایی خاصی در درک احساسات انسان‌ها دارند، می‌توانند آرامش را برای شما به همراه داشته باشند و موجبات بهبود را فراهم آورند. با افزایش ایمنی بدن‌تان نیز می‌توانید با بسیاری از بیماری‌ها مقابله کنید. در نتیجه می‌توان گفت که نگهداری از یک گربه می‌تواند ایمنی بدن را بیشتر کرده و از شما در برابر بیماری‌ها محافظت نماید.

منبع:برترینها

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx