تشنج کودک

دانستنی‌هایی درباره تشنج در کودکان که بهتر است بدانید

تشنج یک تغییر غیرارادی هوشیاری یا حرکت است که در اثر فعالیت الکتریکی غیرعادی و نامنظم در مغز ایجاد می‌شود. تشنج در کودکان می‌تواند به طرق مختلف ظاهر شود و کودک بسته به نوع تشنج می‌تواند علائم مختلفی را تجربه کند.

به گزارش آی‌زندگی، برخی از علائم مانند لرزش و از دست دادن هوشیاری به راحتی قابل تشخیص هستند. برخی دیگر کمتر آشکار هستند و ممکن است اصلاً علائم ظاهری نداشته باشند.

تشنج عمومی

هر دو طرف مغز را درگیر می‌کند و کودکان معمولاً هوشیاری خود را از دست می‌دهند.

تشنج کانونی

که قبلاً تشنج جزئی نامیده می‌شد. علائم آن بر اساس نواحی درگیر مغز متفاوت است. می‌تواند شامل علائم حرکتی یا غیرحرکتی باشد. درست قبل از تشنج کانونی، کودک ممکن است «اورا» یا احساس عجیبی را تجربه کند که می‌تواند شامل تغییرات حسی، مانند تغییر در شنوایی، بینایی یا بویایی باشد. خود تشنج ممکن است کمتر از یک دقیقه طول بکشد و کودک هوشیاری خود را از دست ندهد.

تشنج‌های جزئی پیچیده

در آنها کودک اغلب از دست دادن هوشیاری را تجربه می‌کند. ممکن است همیشه غش نکنند، اما در طول آن اصلا نمی‌تواند با شما صحبت کند یا تعامل داشته باشد، به نظر می‌رسد که در حالت خلسه است.

تشنج ابسنس

اغلب به عنوان تشنج شناخته نمی‌شود. یک تشنج معمولی است به صورت یک حالت خلسه‌مانند به شکل خیره شدن ظاهر می‌شود که معمولاً کمتر از ۱۰ ثانیه طول می‌کشد. اگر کودک آن را تجربه کند، احتمالاً از وقوع آن آگاه نخواهید شد.در طول تشنج، هوشیاری مختل می‌شود، اما برخلاف سایر تشنج‌ها، هیچ حرکات تند و سریع یا تشنج فیزیکی وجود ندارد.

تشنج آتونیک

که «حمله سقوطی» نیز نامیده می‌شود، شامل از دست دادن ناگهانی انقباض ماهیچه‌ای می‌شود و ممکن است باعث شود که کودک سست شود و واکنشی نشان ندهد. می‌تواند کانونی یا عمومی باشد.گاهی اوقات با حرکات تند شروع می‌شوند، برای مدت کوتاهی دوام می‌آورند و به شرطی که آسیبی در اثر زمین خوردن نداشته باشند، به سرعت بهبود می‌یابند.

تشنج تونیک-کلونیک

که قبلاً تشنج بزرگ نامیده می‌شد، نوع “کلاسیک” تشنج است که اکثر مردم با آن آشنا هستند. این نوع تشنج شامل از دست دادن هوشیاری، به علاوه تکان خوردن کنترل نشده و سفتی بازوها، پاها یا بدن است. به طور کلی فقط چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد.

تشنج میوکلونیک

بیشتر در صبح رخ می‌دهد و اغلب به صورت خوشه‌ای (بیش از یک بار) رخ می‌دهد. شامل حرکات تند و ناگهانی و تکراری است که می‌تواند بازو، پا یا صورت را درگیر کند. معمولاً باعث از دست دادن کامل هوشیاری یا لرزش یا تکان شدید نمی‌شوند. کودک ممکن است بعد از آن احساس خستگی یا خواب‌آلودگی کند، اگرچه همیشه اینطور نیست.

تشنج ناشی از تب

تشنج مربوط به درجه حرارت بالا است. در کودکان بین ۶ ماه تا ۵ سال شایع‌تر است. این موارد معمولاً زمانی اتفاق می‌افتند که دمای کودک بیش از ۳۸/۸ درجه سانتی‌گراد باشد. اما معمولاً در دمای بالاتر از ۳۹/۴ درجه سانتی‌گراد اتفاق نمی‌افتد. می‌تواند بین چند ثانیه تا ۱۰ یا ۱۵ دقیقه طول بکشد.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx