روان گردان

روانگردان‌ها ممکن است سلامت روان را بهبود بخشد!

افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه، با استرس مزمن مرتبط هستند

به گزارش آی‌زندگی، روانگردان ها در کارآزمایی‌های بالینی به‌عنوان درمان‌ های اختلالات سلامت روان امیدوارکننده هستند و دانشمندان اعلام کردند که این مواد می توانند به داخل سلول های عصبی در قشر مغز نفوذ کرده و به نورون ها دستور دهد تا رشد کنند.
چندین بیماری روانی از جمله افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه، با استرس مزمن مرتبط هستند که به مرور زمان نورون های قشر مغز را تخریب می کند. دانشمندان مدت‌هاست فکر می ‌کردند که ترمیم سلول ‌ها می ‌تواند مزایای درمانی مانند کاهش اضطراب و بهبود خلق و خو را به همراه داشته باشد.

به نقل از سینا پرس، روانگردان ها از جمله سیلوسین که از قارچ های جادویی به دست می آید و LSD این کار را با ترمیم و تقویت رشد شاخه های سلول عصبی به نام دندریت که اطلاعات دریافت می کنند، انجام می دهند. این رفتار ممکن است پیامدهای مثبت داروها را در تحقیق توضیح دهد، اما اینکه چگونه آنها باعث رشد سلولی می شوند یک راز بود.
قبلاً شناخته شده بود که در نورون های قشر مغز، روانگردان ها پروتئین خاصی را فعال می کنند که سیگنال ها را دریافت کرده و به سلول ها دستور می دهد. این پروتئین که گیرنده 5-HT2A نام دارد، همچنین توسط سروتونین که توسط بدن ساخته می شود و در خلق و خوی نقش دارد، تحریک می شود.
اما مطالعه ای اخیرا نشان داد که سروتونین باعث رشد این نورون ها نمی شود. دیوید اولسون (David Olson) عصب شناس شیمی، مدیر مؤسسه روان درمانی و نوروتراپی در دانشگاه کالیفرنیا، می گوید که این یافته واقعاً باعث شد گیج شویم.

اولسون و همکارانش برای اینکه بفهمند چرا این دو نوع ماده شیمیایی بر نورون‌ها تأثیر متفاوتی می ‌گذارند، برخی از مواد را تغییر دادند تا میزان فعال شدن گیرنده را تغییر دهند. تیم تحقیقاتی متوجه شد که مواد چربی مانند LSD که به راحتی از لایه‌های چربی بیرونی سلول ‌ها عبور می‌ کنند منجر به انشعاب نورون‌ها می ‌شوند.
به گفته محققان مواد شیمیایی قطبی مانند سروتونین که دارای بارهای الکتریکی نابرابر توزیع شده اند و بنابراین نمی توانند وارد سلول ها شوند، باعث رشد نمی شوند. آزمایش‌های بیشتر نشان داد که اکثر گیرنده‌های 5-HT2A نورون‌های قشر مغز در داخل سلول قرار دارند، نه در سطحی که دانشمندان عمدتاً آنها را مطالعه کرده‌ اند.
اما هنگامی که سروتونین به درون نورون‌های قشر مغز دسترسی پیدا کرد، باعث رشد شد. همچنین اثرات ضد افسردگی را در موش ایجاد کرد. عصب شناسان می گویند: همه فکر می ‌کردیم که روان‌گردان ‌ها روی گیرنده‌ هایی که روی سطح سلول هستند، عمل می ‌کنند.

از آنجایی که سروتونین نمی‌ تواند به گیرنده‌های 5-HT2A درون نورون‌های معمولی قشر مغز برسد، اولسون معتقد است که گیرنده‌ها ممکن است به یک ماده شیمیایی متفاوت ساخته شده توسط بدن پاسخ دهند. در هر صورت، درک مکانیسم ‌های سلولی اثرات درمانی بالقوه روان ‌گردان‌ها می ‌تواند به دانشمندان کمک کند تا درمان‌ های ایمن‌تر و مؤثرتری برای اختلالات سلامت روان ایجاد کنند.
شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Science منتشر شده است.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx