اختلالات روانی

اهمیت سلامت روان در پیشگیری از این بیماری کُشنده

سلامت روان بخش مهمی از سلامت کلی است و به رفاه عاطفی، روانی و اجتماعی فرد اشاره دارد. اختلالات سلامت روانی یکی از علل اصلی ناتوانی است.

به گزارش آی‌زندگی، دکتر پریسا جانجانی دکترای تخصصی روانشناسی  گفت: تحقیقات گسترده و رو به رشدی نشان می دهد که سلامت روان با عوامل خطر بیماری قلبی قبل از تشخیص اختلال سلامت روان و در طول درمان مرتبط است. وی اظهار داشت: برخی از شایع ترین اختلالات سلامت روان که با بیماری قلبی یا عوامل خطر مرتبط است، شامل اختلالات خلقی، اختلالات اضطرابی، اختلال استرس پس از سانحه و استرس مزمن است.

دکتر جانجانی عنوان کرد: بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی ، سلامت روان حالتی از سلامتی است که در آن فرد به توانایی های خود پی می برد، و میتواند با غلبه بر استرس های زندگی ، به طور موثر کار کند و به جامعه خود کمک کند.

به گفته وی افرادی که در مدت طولانی افسردگی، اضطراب، استرس و حتی اختلال استرس پس از سانحه را تجربه می کنند ممکن است با گذشت زمان اثرات فیزیولوژیکی خاصی  مانند افزایش واکنش قلبی (به عنوان مثال، افزایش ضربان قلب و فشار خون)، کاهش جریان خون به قلب، و افزایش سطح کورتیزول را تجربه کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: این اثرات فیزیولوژیکی می تواند منجر به تجمع کلسیم در شریان ها، بیماری متابولیک و بیماری قلبی شود.  دکتر جانجانی عنوان کرد: از سوی دیگر ممکن است افراد با اختلالات سلامت روان اتخاذ رفتارهایی مانند سیگار کشیدن، سبک زندگی ناسالم یا عدم پایبندی به درمان را افزایش دهند.
.
وی تاکید کرد: پرداختن زودهنگام به اختلالات سلامت روان با ارائه دسترسی به خدمات و حمایت مناسب برای افزایش رفتارهای سالم (مانند افزایش فعالیت فیزیکی، بهبود کیفیت رژیم غذایی و کاهش مصرف سیگار) می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

به گفته وی همچنین تشکیل تیم های چند رشته ای شامل متخصصان سلامت روان، اصلاح سبک زندگی و قلب و عروق میتواند بر درک تأثیر سلامت روان بر پیشگیری و درمان بیماری قلبی و عوامل خطر آن نقش موثری داشته باشد.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx