یائسگی

پیش یائسگی چیست و چطور راحت‌تر با علائم آن مقابله کنیم؟

به گزارش آی زندگی، بسیاری از ما با اصطلاح یائسگی آشنا هستیم اما شاید کمتر درباره پیش یائسگی (perimenopause) بدانیم. این اصطلاح کمتر شناخته‌شده به زمان منتهی به یائسگی اشاره دارد و اغلب زنان را در اوایل تا اواسط دهه ۴۰ سالگی‌شان درگیر می‌کند. در واقع می‌توان این‌طور گفت که پیش یائسگی یک مرحله گذار از دوران باروری به دوران یائسگی است.

یائسگی زمانی است که قاعدگی شما به دلیل کاهش سطح هورمون متوقف می‌شود و معمولا بین سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی اتفاق می‌افتد. پیش یائسگی زمانی است که قبل از قطع قاعدگی علائمی دارید و اغلب افراد ۴۰ تا ۴۴ ساله را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این وضعیت بیشتر اوقات با تغییر در خونریزی پریود و طول چرخه مشخص می‌شود.

یائسگی و پیش یائسگی می‌تواند علائمی مانند اضطراب، نوسانات خلقی، مِه مغزی (اختلال در عملکرد مغز)، گرگرفتگی و پریودهای نامنظم را ایجاد کند. این نشانه ها می‌تواند سال ها قبل از قطع قاعدگی شما شروع شود و پس از آن نیز ادامه یابد. این علائم می توانند تأثیر زیادی بر زندگی شما از جمله روابط و کارتان داشته باشند و توصیه می‌شود برای مقابله با آنها با پزشک مشورت کنید.

علائم پیش یائسگی

برخی از علائم هشداردهنده کمتر شناخته شده پیش یائسگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خونریزی شدید قاعدگی
مشکلات فلور واژن (گونه های مختلفی از باکتری ها که در مجرای واژن زندگی می‌کنند.)
عفونت های دستگاه ادراری
اضطراب، بدخلقی یا افسردگی
مشکلات شناختی
خواب آشفته
کمبود انرژی
مشکلات تیروئید
علائم قلبی مانند تپش قلب یا تنگی نفس
تغییرات پوستی مانند خشک شدن پوست با جوش های بیشتر، خارش یا بثورات
تبدیل شدن ورزش به یک کار طاقت فرسا
مشکلات مفصلی
افزایش احتمال ابتلا به بیماری و عفونت
تحت تاثیر قرار گرفتن میل جنسی

علائم دیگر عبارتند از:

گرگرفتگی
سردرد و میگرن بدتر از حد معمول
تغییر شکل بدن و افزایش وزن

این علائم می‌تواند ماه ها یا سال ها ادامه داشته باشد و با گذشت زمان تغییر کند. به عنوان مثال، گرگرفتگی و تعریق شبانه ممکن است بهبود یابد و سپس ممکن است مشکلات خلق و خو و اضطراب پدیدار شوند. برخی از علائم مانند درد مفاصل و خشکی واژن ممکن است پس از قطع قاعدگی همچنان ادامه داشته باشد.

مبارزه با اثرات اضطراب

متأسفانه، اگر زن استرس زیادی را تجربه کرده باشد، علائم دوران قبل از یائسگی ممکن است زودتر ظاهر شوند. هورمون‌ های استرس، الگوی طبیعی تخمک‌ گذاری را که استروژن و پروژسترون تولید می‌کند، مختل می‌کنند. این موضوع می‌تواند منجر به پریودهای نامنظم یا پریود نشدن در یک دوره شود؛ چیزی که ممکن است در هنگام ورود به دوران یائسگی مشکل ساز باشد. در نتیجه، کارشناسان می‌گویند یافتن راه هایی برای کمک به کاهش استرس مهم است، زیرا این امر بر علائم پیش از یائسگی تأثیر می‌گذارد.

هنریتا نورتون (Henrietta Norton)، متخصص تغذیه و نویسنده توضیح می‌دهد: «نوسانات و کاهش هورمون ‌های استروژن و پروژسترون، زنان را مستعد ابتلا به علائمی مانند برفک یا ترشحات عجیب و غریب می‌کند، زیرا تغییر در هورمون‌ها بر محیط طبیعی اکوسیستم واژن تأثیر می‌گذارد. پس اگر متوجه شدید که علیرغم درمان‌های مکرر همچنان این علائم در شما ادامه دارد، بدانید نشانه‌ای از این مرحله زندگی‌تان است.»

نورتون در مورد عفونت‌ های مجاری ادراری می‌گوید: «این شرایط می‌تواند شایع باشد، زیرا باز هم، نوسان و افت هورمون‌ ها بر دستگاه ادراری تأثیر می‌گذارد. واژن می‌تواند حساس‌تر شود و احساس سوزش بیشتری کند زیرا بافت پوست با کاهش استروژن نازک‌تر می‌شود، اما این امر در مراحل بعدی پیش از یائسگی شایع‌تر از روزهای اولیه است.»

اگر علائم پیش یائسگی دارید چه باید بکنید؟

برخی از زنان برای علائم پیش یائسگی خود به دنبال مراقبت های پزشکی هستند، اما اکثر آنها یا متوجه این علایم نمی‌شوند یا به سادگی آنها را تحمل می‌کنند.از آنجایی که علائم به تدریج ظاهر می‌شوند، بسیاری از افراد ممکن است حتی از اینکه این نشانه ها به نوسانات هورمونی دوران گذار یائسگی مرتبط هستند، فکر نکنند.

اگر علائم شروع به تأثیرگذاری منفی روی زندگی شما کرده است، مانند نوسانات شدید خلق و خو یا تغییرات عمده در عملکرد جنسی، اکیداً توصیه می‌شود که با پزشک خود در مورد بهترین روش‌ ها برای مقابله با این موضوع صحبت کنید.در کنار مراجعه به پزشک، توصیه می‌‌شود که تغذیه خوبی داشته باشید و از غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر و ماست استفاده کنید. به طور منظم ورزش کنید، با زن‌های دیگری که مثل شما در حال عبور از این دوران هستند صحبت کنید و از سلامت روان خود مراقبت کنید. همچنین به زنان توصیه می‌شود که سیگار نکشند و کمتر الکل مصرف کنند.

منبع: روزیاتو

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx