سیاهی دور لب

روش‌های سریع برای رفع سیاهی و چین و چروک دور لب

به گزارش آی‌زندگی، یکی از پیامدهای سیگار کشیدن این است که در درازمدت در اطراف دهان چین و چروک‌های عمودی ایجاد می‌کند و باعث تیره شدن رنگ لب‌ها و لثه‌ها می‌شود. اگر با این مشکل مواجهه شدید، ترک سیگار بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. علاوه بر این، راهکارهای زیادی برای مقابله با این مشکل وجود دارد که در مقاله‌ی امروز دیجی‌کالا مگ با آن‌ها آشنا خواهید شد.

چرا سیگار برای لب‌ها مضر است؟
سیگار کشیدن احتمال ابتلا به بیماری پریودنتال (بیماری لثه) و سرطان دهان را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، می‌تواند ظاهر شما را تحت تأثیر قرار دهد، باعث افتادگی و چروک شدن پوست اطراف دهان شود و لب‌ها و لثه‌ها را تیره کند.

سیگار به‌دلیل داشتن نیکوتین روند پیری پوست را تسریع کرده و در آن چین و چروک ایجاد می‌کند. وقتی عروق خونی در اثر نیکوتین منقبض و باریک می‌شوند، خون‌رسانی به پوست کاهش پیدا می‌کند و اکسیژن و مواد مغذی کمتری در اختیار سلول‌های آن قرار می‌گیرد. کاهش جریان خون و مواجهه با نیکوتین تولید ملانین (رنگدانه‌ی پوست) را در لب‌ها و لثه‌ها افزایش می‌دهد که این امر باعث می‌شود آن‌ها بنفش، قهوه‌ای یا سیاه رنگ به نظر برسند.

سایر مواد شیمیایی موجود در سیگار هم اثرات منفی روی پوست دارند. در دود حاصل از یک نخ سیگار بیش از ۴۰۰۰ ماده شیمیایی وجود دارد که به کلاژن و الاستین آسیب می‌زنند. کلاژن و الاستین پروتئین‌هایی هستند که به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کنند و کمبود آن‌ها باعث افتادگی پوست و بروز چین و چروک می‌شود.

حرکت خاص فشار دادن لب‌ها برای نگه داشتن سیگار و استعمال آن در ایجاد خطوط اطراف دهان نقش دارد. از سوی دیگر، با گذشت زمان، گرما و دود ناشی از سیگار به سطح پوست آسیب می‌رساند. اگر افراد سیگاری از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت نکنند، مشکلات ظاهری آن‌ها تشدید می‌شود.

چگونه مشکلات پوستی ناشی از سیگار کشیدن را برطرف کنیم؟

ترک سیگار غالبا می‌تواند از آسیب‌دیدگی لب‌ها و دهان جلوگیری کند. چه سیگار را ترک کنید و چه این کار را انجام ندهید، لازم است که مقدار زیادی آب بنوشید تا سموم سیگار را از بدن خود خارج کنید. به‌علاوه، باید از پوست‌تان در برابر نور خورشید محافظت کنید.

درمان تیرگی لب‌ها
توصیه می‌کنیم برای رفع سیاهی لب ناشی از سیگار کشیدن راهکارهای زیر را امتحان کنید:

۱. لایه‌برداری
برای لایه‌برداری می‌توانید از محصولات موجود در فروشگاه‌ها استفاده کنید یا به سراغ لایه‌بردارهای خانگی بروید. تحقیقات نشان داده‌اند که محصولات لایه‌بردار حاوی گلیکولیک اسید می‌توانند با تیرگی پوست مقابله کنند.

برای تهیه‌ی لایه‌بردار خانگی، نمک یا شکر را با روغن بادام یا روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را یک بار در روز به‌آرامی روی لب‌های خود ماساژ دهید. پوست لب بسیار ظریف است و باید با احتیاط با آن رفتار کنید. پس از هر بار لایه‌برداری حتما از مرطوب‌کننده یا بالم لب استفاده کنید.

۲. ماسک لب

شواهد نشان می‌دهد که ماسک لب حاوی زردچوبه و آب لیموترش به روشن شدن لب‌ها کمک می‌کند. برای اینکه بیشترین بهره را از این راهکار ببرید، زردچوبه یا آب لیموترش را با روغن ویتامین A یا E مخلوط کرده و آن را یک بار در روز به‌مدت ۱۵ دقیقه روی لب‌های خود قرار دهید.

۳. لیزر درمانی
در لیزردرمانی از پالس‌های متمرکز نور که به عمق لایه‌های پوست نفوذ می‌کنند برای بازیابی رنگ طبیعی لب‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این، لیزردرمانی می‌تواند به تحریک تولید کلاژن و از بین بردن چین و چروک‌های عمودی اطراف دهان کمک کند.

درمان چین و چروک لب
چین و چروک‌هایی که در اثر سیگار کشیدن ایجاد می‌شوند، با نوشیدن الکل، بی‌خوابی، مواجهه‌ی طولانی‌مدت با نور خورشید و رژیم غذایی نامناسب تشدید می‌شوند. خوشبختانه، روش‌های متنوعی برای کاهش یا حذف خطوط عمودی اطراف دهان وجود دارد.

۴. مرطوب کننده
مرطوب کننده‌های حاوی ترتینوئین به ساخت کلاژن کمک می‌کنند و چین و چروک‌ها و خطوط ریز اطراف دهان را از بین می‌برند. استفاده از مرطوب‌کننده‌ی حاوی SPF می‌تواند خطرات اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید را کاهش دهد.

۵. لایه‌برداری با اسید
ماندلیک اسید یک نوع آلفا هیدروکسی اسید است که از بادام تلخ به دست می‌آید. بسیاری از محصولات حاوی این اسید را می‌توان روی لب یا اطراف آن مالید تا خطوط ریز و چین و چروک‌ها کاهش پیدا کنند و لکه‌های تیره از بین بروند.

۶. داروهای تزریقی

داروهای تزریقی مانند بوتاکس برای رفع چین و چروک‌های اطراف لب بسیار کارآمد هستند و تأثیر آن‌ها برای مدت زمان نسبتا طولانی‌ باقی می‌ماند.

۷. فیلرهای پوستی
فیلرها (پرکننده‌ها) که اغلب حاوی هیالورونیک اسید هستند، چین و چروک‌ها و خطوط اطراف دهان را از بین می‌برند و باعث می‌شوند لب‌ها برجسته‌تر به نظر برسند.

۸. لیزر درمانی
در این روش، متخصص پوست با استفاده از لیزر بالاترین لایه‌ی آسیب‌دیده‌ی پوست را از بین می‌برد. گاهی اوقات، بعد از تزریق فیلر یا چربی به داخل چین و چروک‌های عمیق، از این روش استفاده می‌شود. نتیجه‌ی لیزردرمانی بین سه تا پنج سال باقی می‌ماند و در صورت ترک سیگار و مراقبت مناسب از لب می‌تواند تا بیش از پنج سال دوام داشته باشد.

آیا ترک سیگار باعث بهبود پوست می‌شود؟
متأسفانه، ترک سیگار آسیب وارده به پوست شما را جبران نمی‌کند، اما می‌تواند از بدتر شدن آن جلوگیری کند. در یک مطالعه مشاهده شد که ملانین چهار هفته پس از ترک سیگار به طور قابل توجهی کاهش یافت. بنابراین، به جرات می‌توان گفت که ترک سیگار می‌تواند سلامت و ظاهر پوست را بهبود بخشد.

چه راهکارهایی برای ترک سیگار وجود دارد؟
کسانی که مدت زیادی است سیگار می‌کشند، باید برای ترک آن مصمم بوده و برنامه‌‌ریزی داشته باشند. چرا که ترک سیگار به یک تلاش طولانی‌مدت نیاز دارد. داروهای زیادی برای ترک سیگار وجود دارد که وقتی استفاده از آن‌ها با مشاوره ترکیب می‌شود، راحت‌تر می‌توانید سیگار را کنار بگذارید و مشکلات ناشی از این کار را مدیریت کنید.

از آنجا که تأثیر داروهایی مثل وارنیکلین (Varenicline) و بوپروپیون (Bupropion) با گذشت زمان مشخص می‌شود، در حالت ایدئال باید استفاده از آن‌ها را یک تا چند هفته قبل از تاریخ رسمی ترک سیگار شروع کنید. قبل از مصرف هر نوع دارویی با پزشک مشورت کنید، چون ممکن است با سایر داروهای شما تداخل داشته باشد.

جایگزین‌های نیکوتین

جایگزین‌های نیکوتین به ترک سیگار و کاهش علائم ناشی از انجام این کار کمک می‌کنند. گزینه‌های زیادی برای جایگزینی نیکوتین وجود دارد که بعضی از آن‌ها را می‌توانید بدون نسخه‌ی پزشک تهیه کنید. این جایگزین‌ها به‌شکل چسب، آدامس، قرص مکیدنی، اسپری بینی و… تولید می‌شوند.

به خاطر داشته باشید که بالاترین دوز چسب باید زمانی استفاده شود که مصرف تنباکو بیش از ۱۰ نخ سیگار در روز باشد. غالبا شما باید به‌مدت ۲۴ ساعت از چسب استفاده کنید، حتی هنگام خواب یا حمام. با این حال، اگر متوجه شدید که خواب شما مختل شده است، می‌توانید چسب را قبل از رفتن به رختخواب بردارید و روز بعد از یک چسب جدید استفاده کنید.

وارنیکلین
وارنیکلین با اتصال به گیرنده‌های نیکوتین در بدن علائم ترک را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که سیگار کشیدن برای شما لذت کمتری داشته باشد. این دارو در ترکیب با سایر درمان‌ها بهترین عملکرد را دارد. با این حال، برای تأیید مزایای آن به مطالعات بیشتری نیاز است.

بوپروپیون
بوپروپیون می‌تواند با تأثیر روی هورمون‌های مغز به ترک سیگار کمک کند. این دارو همچنین از افزایش وزن که یکی از علائم اولیه ترک سیگار است، جلوگیری می‌کند. اما توجه داشته باشید که نمی‌توان از آن برای افراد دارای سابقه‌ی تشنج استفاده کرد.

اگر راهکارهای فوق به‌طور جداگانه برای ترک سیگار مؤثر نباشند، می‌توان آن‌ها را به‌صورت ترکیبی و حتی با درمان‌های جایگزین مانند طب سوزنی و هیپنوتیزم همراه کرد. موفقیت‌آمیز بودن درمان‌های جایگزین قطعی نیست، اما وقتی همراه با سایر گزینه‌های درمانی استفاده می‌شوند می‌توانند کمک‌کننده باشند. اگر می‌خواهید سیگار را ترک کنید، با پزشک خود در مورد بهترین روش انجام این کار صحبت کنید.

کلام پایانی
در افرادی که سیگار می‌کشند، رنگ لب‌ها تغییر می‌کند و چین و چروک‌های زیادی در اطراف آن‌ها ایجاد می‌شود. سموم حاصل از دود تنباکو روی عروق خونی تأثیر می‌گذارند و خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش می‌دهند. در موارد خفیف می‌توان این مشکل را با راهکارهای خانگی برطرف کرد. اما اگر چین‌ و چروک‌ها عمیق باشند یا تغییر رنگ لب شدید باشد، درمان‌های پزشکی گزینه‌های بهتری هستند.
منبع: دیجی کالامگ

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx