سلفی گرفتن

دلیل اعتیاد به سلفی گرفتن چیست؟

امروزه گرفتن عکس سلفی به یک عادت رایج در بین افراد تبدیل شده و هر روز شاهد انتشار میلیون ها تصویر سلفی در شبکه های اجتماعی هستیم. محققان در تلاش هستند به بررسی این موضوع بپردازند که وقتی افراد تصویری از خود را در فضای مجازی منتشر می‌کنند، واقعاً چه چیزی را می‌خواهند منتقل کنند؟

به گزارش آی‌زندگی، یافته های جدید محققان دانشگاه سوانسی در ولز نشان می دهد : زنانی که علاقه زیادی به سلفی گرفتن دارند احتمالا به صورت ناخودآگاه پرخاشگری درونی خود را نمایش می دهند. این  مطالعه همچنین ارتباطی بین تمایل زنان به سلفی گرفتن و راهبردهای ارعاب آمیز خودنمایی پیدا می کند.

به نقل از سیناپرس، حال ممکن است این سوال مطرح شود که چگونه محققان سلفی را به سطوح بالاتر پرخاشگری مرتبط کردند؟ محققان در این پژوهش نحوه ارسال عکس‌ های سلفی و غیرسلفی در رسانه ‌های اجتماعی توسط ۱۵۰ نفر را مورد بررسی قرار دادند. همه این افراد به ‌طور جداگانه ارزیابی شده و به بررسی این موضوع پرداختند که در انتشار تصاویر هر فرد چگونه انواع مختلفی از استراتژی‌ های ارائه خود را اتخاذ کرده یا اینکه چگونه افراد برای تأثیرگذاری  روی دیگران رفتار می ‌کنند.

بر این اساس مشخص شد، زنان به طور متوسط هر ماه ۵ سلفی و ۱۰ عکس غیر سلفی در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند، در حالی که مردان به طور متوسط ماهانه دو سلفی و ۶ عکس غیر سلفی در این شبکه ها ارسال می کنند. به گزارش سیناپرس، میزان سلفی ها از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است، به طوری که برخی از افراد بیش از ۴۰ سلفی در ماه ارسال می کنند.

در میان شرکت‌ کنندگان زن، قوی‌ ترین انگیزه پیش‌بینی ‌کننده ارسال و انتشار سلفی، میزان اتخاذ استراتژی‌ های خودنمایی بود. بنابراین، هر چه این زنان تمایل بیشتری به انجام اقداماتی در دنیای واقعی با هدف نشان دادن شخصیتی قدرتمند و خطرناک برای ایجاد ترس در دیگران داشته باشند، بیشتر سلفی ارسال می کردند.

از سوی دیگر، مردان هیچ ارتباطی بین ارائه شخصیت ارعاب‌ آمیز از خود در دنیای واقعی و پست سلفی نشان نمی ‌دهند. با این حال، تمایل به اجتناب از مجازات یا  پذیرفته نشدن، از سوی دیگران اشتراک‌ گذاری سلفی را در بین مردان توجیه می ‌کرد. جالب اینجاست که این یافته به طور خاص با مطالعات قبلی انجام شده در موقعیت‌های واقعی در تضاد است،بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که زنان هیچ ارتباطی بین این ویژگی پرخاشگرانه و رفتارهایشان نشان نمی ‌دهند.

پروفسور فیل رید از دانشکده روانشناسی سوانسی در این رابطه می گوید: وقتی محدودیت های اجتماعی معمولی که در دنیای واقعی عمل می کنند برداشته شوند، بیان این جنبه تهاجمی شخصیت زنان تسهیل می شود. این نتایج نشان می ‌دهد که دیدگاه‌ های سنتی و سنت‌ گرایانه درباره پرخاشگری باید تغییر کند.

مطالعه رفتار دیجیتال نشان می‌دهد: زنان برای منفعل بودن برنامه‌ ریزی نشده ‌اند، بلکه به همان اندازه مردان پرخاشگر هستند و در برخی شرایط، بیشتر این پرخاشگری را نشان می دهند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله  تخصصی Social Media in Society منتشر شده است.

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx