اسکناس ۱۰۰ تریلیون دلاری که با آن نان هم نمی‌شد خرید! +عکس

به گزارش آی زندگی، این یک اسکناس متعلق به کشور زیمبابوه به مبلغ ۱۰۰ تریلیون دلار است که بی ارزش بوده و با آن نان هم نمی‌شد خرید.

دلار زیمبابوه  با کد ایزوی ZWL، یکای پول رایج در کشور زیمبابوه بود. مسئولیت کنترل این یکای پول برعهدهٔ بانک مرکزی زیمبابوه قرار داشت. ابتدا در سال ۲۰۰۶ میلادی یکای پول این کشور از دلار زیمبابوهٔ اول به دلار زیمبابوهٔ دوم با حذف ۳ صفر تغییر کرد و سپس دلار زیمبابوهٔ دوم و در سال ۲۰۰۹ جای خود را با حذف ۴ صفر به دلار زیمبابوهٔ سوم داد و در آخر در سال ۲۰۱۱ دلار زیمبابوه سوم با حذف ۳ صفر دیگر به دلار زیمبابوه چهارم تبدیل شد اما ارزش این پول آنقدر کم بود که این پول در سال ۲۰۱۴ منسوخ شد و اکنون مردم زیمبابوه از ارز های کشور های دیگر استفاده می کنند. اکنون زیمبابوه یکای پول مستقل ندارد و هرگونه دلار زیمبابوه بی‌ارزش است.

پس از انفجار تورم، دیگر از دلار زیمبابوه استفاده نمی‌شود. واحد پول رسمی دولت دلار آمریکا است و از ارزهای دیگری چون رند آفریقای جنوبی و بسیاری واحدهای پولی دیگر پولای بوتسوانا، یورو، روپیه هند، پوند استرلینگ، دلار استرالیا و سکه باند زیمبابوه نیز به عنوان جایگزین (Proxy) دلار و سکه آمریکا استفاده می‌شوند. در سال ۲۰۱۶ «سکه باند زیمبابوه» به عنوان جایگزین ۲ و ۵ دلاری آمریکا معرفی شدند. در سال ۲۰۰۹ دولت زیمبابوه به‌دلیل نداشتن هیچ پشتوانه‌ای واحد پول خود را به مدت یک سال از گردونه خارج کرد. التون مانگوما، وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی زیمبابوه، در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که دولت تصمیم گرفته‌است تا پول واحد زیمبابوه را که در حال حاضر نیز اثری از آن در مبادلات نیست، به مدت یک سال متوقف کند. به گفته وی از این پس دلار زیمبابوه در مبادلات استفاده نخواهد شد زیرا هیچ چیزی برای حمایت و حفظ ارزش آن وجود ندارد. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که در ماه ژانویه سال جاری میلادی و در پاسخ به تورم بسیار بالا دولت زیمبابوه استفاده از ارزهای کشورهای دیگر همچون پولای بوتسوانا، راند آفریقای جنوبی، دلار آمریکا، یورو و پوند انگلیس را قانونی اعلام کرده بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت زیمبابوه طی دو سال گذشته ۲۲ صفر را از واحد پول خود حذف کرده‌است. بالاترین اسکناس زیمبابوه که پیشتر در گردش بود اسکناس ۱۰۰ تریلیون دلاری زیمبابوه بود که با آن حتی نمی‌شد یک قرص نان خرید.

2.5 6 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
4 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید
1 سال قبل

بهتره ایرانم ازدلار استفاده کنه. یه طوری ریال بی ارزش شده که همه صفراشم برداری باز بی ارزشه.

امید
1 سال قبل

ایران هم داره یواش یواش بهش نزدیک میشه

علی
1 سال قبل

تبریک به واحد پول جدید ایران

محمد مهدی
1 سال قبل

من فکر می کردم دیگه از مسئولای کشور ما ….تر وجود نداره

پربیننده امروز
آخرین مطالب
4
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx