میان وعده

نکاتی که باید در مورد میان‌وعده‌ها رعایت کنید!

میان‌وعده‌ها به اندازه وعده‌های غذایی اصلی اهمیت دارند اما معمولا بیشتر افراد به اهمیت میان‌وعده‌ها توجه نمی‌کنند و با انتخاب نادرست مواد غذایی برای میان‌وعده‌ها یا سلامت خود را به خطر می‌اندازند و یا دچار اضافه‌وزن و چاقی می‌شوند.

به گزارش آی‌زندگی، بیشتر ما خوردن میان‌وعده را به یک عادت تبدیل کرده‌ایم و گاهی از سر بیکاری اقدام به خوردن خوراکی‌های مختلف در میان روز می‌کنیم. با این‌حال، ‌هدف از خوردن میان‌وعده‌ها تامین ریزمغذی‌ها و انرژی مورد نیاز بدن برای ادامه فعالیت در طول روز است. به همین دلیل هم تمامی خوراکی‌هایی که در میان‌وعده‌ها استفاده می‌شوند، باید حاوی پروتئین‌های باکیفیت، ویتامین‌ها، املاح و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان باشند، درحالی که استفاده از خوراکی‌های چرب، شور و شیرین، بدترین انتخاب‌های غذایی برای میان‌وعده‌ها هستند.

به نشانه‌های گرسنگی توجه کنید

اولین نکته مهم در مورد مصرف صحیح میان‌وعده‌ها، این است که میان‌وعده نباید صرفا بخشی از عادت روزانه شما باشد و همیشه باید در ساعات مشخصی مصرف شود. به عبارت ساده‌تر، شما باید زمانی میان‌وعده بخورید که کمی احساس گرسنگی دارید. مثلا سعی کنید که همیشه به گرسنگی خود از ۱ تا ۱۰ امتیاز بدهید. عدد ۱ یعنی کاملا گرسنه هستید و عدد ۱۰ یعنی کاملا سیر هستید. شما باید زمانی میان‌وعده بخورید که حس گرسنگی شما چیزی بین عددهای ۳ تا ۵ است.  متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که هرگز اجازه ندهید میزان گرسنگی شما به عدد ۱ تا ۲ برسد. زمانی که بدن در بین وعده‌های غذایی اصلی بیش‌ازحد با کمبود دریافت کالری و گرسنگی مواجه می‌شود، اقدام به کاهش متابولیسم می‌کند و تمرکز فرد هم برای انجام امور روزمره کاهش می‌یابد.

پروتئین و فیبر را در اولویت قرار دهید

همان‌طور که گفته شد، یکی از مهم‌ترین اهداف مصرف میان‌وعده‌ها در طول روز درواقع تامین انرژی و ریزمغذی‌ها برای بدن است. علاوه بر این،‌ میان‌وعده‌ها باید به گونه‌ای انتخاب شوند که احساس سیری پایداری به شما بدهند و جلوی پُرخوری در وعده‌های غذایی اصلی را بگیرند. در چنین شرایطی، خوراکی‌های حاوی پروتئین و فیبر می‌توانند جزو بهترین گزینه‌ها باشند. انواع لبنیات کم‌چرب، سبزی‌ها و میوه‌های تازه، پوره حبوبات، تخم‌مرغ آب‌پز و کره مغزها جزو بهترین منابع غذایی برای تامین پروتئین و فیبر مورد نیاز بدن در میان‌وعده‌ها هستند.

داشتن تمرکز هنگام مصرف میان‌وعده‌ها

بسیاری از افراد عادت دارند که میان‌وعده خود را سرپایی یا هنگام انجام دادن کارهای روزمره مصرف کنند. با این‌حال، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که هنگام مصرف میان‌وعده‌ها کاملا تمرکز خود را روی غذایی که می‌خورید قرار دهید. زمانی که شما در کنار مصرف خوراکی‌های مختلف، کار دیگری هم انجام می‌دهید، حتی اگر از نظر فیزیولوژیک کاملا سیر شده باشید، باز هم پیام سیری به‌موقع به مغزتان ارسال نمی‌شود و شما بیشتر از نیاز بدنتان خوراکی می‌خورید و کالری دریافت می‌کنید. این عادت نادرست می‌تواند به‌تدریج باعث ابتلا به اضافه‌وزن شود. از طرف دیگر، توصیه می‌شود که برای تامین انرژی بدن در تمامی ساعات روز سعی کنید به‌جای مصرف یک میان‌وعده حجیم، چند میان‌وعده کم‌حجم اما مغذی داشته باشید. مثلا اگر دو ساعت بعد از غذا یک عدد سیب یا موز می‌خورید، ۴ ساعت بعد از غذا یک لیوان شیر کم‌چرب و یک عدد خرما بخورید.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx