عمیق‌ترین چاه عمودی آسیا

حفر عمیق‌ترین چاه عمودی آسیا در چین را ببینید!

حفر یک چاه نفتی در استان سیچوان چین به عمق ۵.۶ مایل که عمیق‌ترین چاه عمودی آسیا لقب گرفته به دلیل شرایط پیچیده محل حفر اتفاق مهمی به لحاظ زمین شناسی به حساب می‌آید.

به گزارش آی‌زندگی، بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز چین یعنی شرکت پتروچاینا(PetroChina) اعلام کرده است که چاه نفتی پنگ‌شن-۶(Pengshen-۶) متعلق به این شرکت به عمق ۵.۶ مایلی(۹۰۲۶ متری) رسیده است که آن را به عمیق‌ترین چاه عمودی آسیا تبدیل کرده است. این چاه رکوردشکن در استان سیچوان در جنوب غربی چین واقع شده است.

ساخت این سازه با چالش‌های متعددی روبرو بوده است، زیرا شرایط زمین‌شناسی محل حفر این چاه، پیچیده است و بیش از ۱۰ لایه مختلف دارد. بنابراین کارگران مجبور بودند با شرایط دمای بالا، فشار و محتوای گوگرد روبرو شوند. ما یونگ، معاون بخش فناوری مهندسی در شرکت نفت و گاز پتروچاینا می‌گوید که این چاه جدید از اکتشاف نفت و گاز فوق‌العاده عمیق پشتیبانی می‌کند و پایه و اساسی علمی در عمق ۱۰ هزار متری را ایجاد می‌کند.

این چاه توسط یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت چین در ژوئیه ۲۰۲۱ حفر شد. طرح اولیه چاه تنها به پنج مایل(۷۹۹۰ متر) می‌رسید. با این حال، به منظور بررسی بیشتر خواص نفت و گاز در لایه عمیق زمین، عمق حفاری در نهایت تاکنون به ۵.۶ مایل(۹۰۲۶ متر) افزایش یافته است.

قله اورست

این سازه توسط خود چینی‌ها “کوه کومولانگمای زیرزمینی”(Mount Qomolangma) لقب گرفته که به عنوان کوه اورست نیز شناخته می‌شود. یونگ می‌گوید: این عمق یک رکورد برای عمیق‌ترین چاه عمودی در آسیا است که تضمین فنی و مهندسی قوی برای اکتشاف فوق عمیق نفت و گاز در چین را فراهم می‌کند.

شرکت پتروچاینا از سال ۲۰۱۱ تاکنون، ۸ حلقه چاه به طول بیش از ۵ مایل(۸۰۰۰ متر) و دو حلقه چاه بیش از ۵.۶ مایل(۹۰۰۰ متر) حفر کرده است. به گزارش منابع رسمی چین، یکی از این چاه‌ها که Shuangyu ۰۰۱-H۶ نام دارد و در جنوب غربی سیچوان قرار دارد، به عمق ۵.۶ مایلی(۹۰۰۰ متری) رسیده است و رکورد عمیق‌ترین چاه گاز روی خشکی در چین را به نام خود به ثبت رسانده است.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx