بالا آوردن خون از گلو در کودکان و بزرگسالان نشانه چیست؟

در بیشتر موارد استفراغ خونی نشانه یک بیماری جدی است و باید سریع بعد از مشاهده این مورد به پزشک مراجعه کنید. در ادامه با ما باشید تا ببینید که بالا آوردن خون در گلو می‌تواند نشانه و علائم کدام بیماری باشد.

به گزارش آی‌زندگی؛ اگر مقدار قابل توجهی خون بالا می‌آورید یا حتی رگه‌ها و بلورهای کوچکی از خون در موادی که تف می‌کنید وجود دارد، ممکن است این خون از دندان، دهان یا گلوی شما آمده باشد و این نشانه استفراغ خونی نیست. خون در استفراغ ممکن است قرمز روشن باشد یا حتی می‌تواند به رنگ سیاه یا قهوه‌ای مانند دانه‌های قهوه باشد. همچنین اگر زمانی که خونریزی بینی یا سرفه دارید، اگر مقداری خون بلعیده باشید، این خون معمولا به صورت استفراغ خونی خارج می‌شود. اما در بیشتر موارد استفراغ خونی نشانه یک بیماری جدی است و باید سریع بعد از مشاهده این مورد به پزشک مراجعه کنید. در ادامه با ما باشید تا ببینید که بالا آوردن خون در گلو می‌تواند نشانه و علائم کدام بیماری باشد.

خونریزی در قسمت بالای دستگاه گوارش که ناشی ازخم‌های معده یا پارگی رگ‌های خونی است، یکی از رایج‌ترین دلایل بروز استفراغ خونی می‌باشد. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که ببینید مقداری خون از گلو خارج می‌شود و فکر کنید که این خون از دهان خارج می‌شود. استفراغ خونی یکی از علائمی است که سریعا باید به آن رسیدگی کرده و آن را بررسی کنید. البته کسانی که استفراغ خونی دارند با کسانی که تنها خلط خونی دارند، با هم یکسان نیستند و پزشک بعد از مشاهده علائم می‌تواند وضعیت بیمار را شرح دهد.

استفراغ خونی چیست؟
استفراغ خونی یک عارضه غیر طبیعی است که برای هیچ کس عادی نیست و حتی می‌تواند ترسناک باشد. دیدن استفراغ خونی یا بالا آوردن خون که در پزشکی به نام هماتمز هم شناخته می‌شود و شرایطی است که می‌تواند شامل یک خون دماغ ساده باشد یا یک خونریزی شدید در روده باعث به وجود آوردن آن شود. استفراغ خونی به رگه‌های خون در استفراغ اشاره ندارد. بلکه به معنای وجود مقدار قابل توجهی خون قرمز روشن یا دانه‌های سیاه رنگ شبیه به دانه‌های قهوه در استفراغ است. اگر شکلی ماند دانه‌های قهوه را مشاهده کردید، به معنای آن است که خون برای مدت زیادی در معده باقی مانده است. استفراغ خونی یکی از اورژانسی‌ترین و مهم‌ترین اتفاقاتی است که افراد به خاطر آن به پزشک مراجعه می‌کنند.

استفراغ خونی چه علائمی دارد؟
همانطور که گفتیم بالا آوردن خون می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما اگر می‌خواهید مطمئن شوید که دچار استفراغ خونی شده‌اید، باید علائم را بررسی کنید. برای تشخیص استفراغ خونی موارد زیر بررسی می‌شوند:

بررسی دقیق تاریخچه پزشکی فرد

معاینه فیزیکی

بررسی‌های رادیولوژی مانند سی تی اسکن، اسکن رادیوگرافی، آندوسکوپی

اگر علت استفراغ خونی بیماری ویروسی یا باکتریای باشد، برای تشخیص باید تست‌های خون و مدفوع انجام شود.

برای تشخیص استفراغ خونی ناشی از بیماری‌های ویروسی یا باکتریایی باید تست‌های تشخیصی زیر را انجام دهید:

آزمایش خون

آزمایش مدفوع

در مورادی که پزشک به خونریزی‌های شریانی مشکوک شود، ممکن است آنژیوگرافی انجام دهد.

آنژیوگرافی شامل وارد کردن یک لوله نازک و سیم مانند از طریق شریان کشانه ران توسط جراح است. بعد از تزریق رنگ حاوی ید برای تصویربرداری دقیق‌تر، اشعه ایکس می‌تواند برای پیدا کردن عوامل انسدادی به پزشکان کمک کند.

اما بعد از اینکه مطمئن شدید که دچار استفراغ خونی شدید، باید از خودتان بپرسید که دقیقا علت بالا آوردن خون از گلو چیست؟ در ادامه برخی از مواردی که باعث بالا آوردن خون از گلو می‌شود را بررسی می‌کنیم. بالا آوردن خون در هر گروه سنی می‌تواند علت متفاوتی داشته باشد.

دلایل بالا آوردن خون در کودکان
استفراغ خونی در کودکان عموما به خاطر یک عارضه به نام تنگی پیلور رخ می‌دهد. پیلور یک عضله است که در تقاطع بین معده و روده کوچک قرار می‌گیرد. کودک به خاطر ابتلا به تنگی پیلور موفق به دریافت مواد غذایی و مایعات کافی نمی‌شود. به علاوه بر اثر ابتلا به این عارضه ممکن است دچار کم آبی هم بشود. پس دریافت کمک پزشکی در این شرایط بسیار مهم و حیاتی است.

در این بیماری کودک شما بعد از خوردن مقدار کمی غذا استفراغ می‌کند و این عارضه به مرور بدتر می‌شود و بعد از چند روز استفراغ‌ها شدت بیشتری پیدا می‌کنند.

رایج‌ترین دلایل بالا آوردن خون بزرگ‌سالان
در بزرگ‌سالان وقتی صحبت از استفراغ خونی می‌شود، احتمال خونریزی در مری، معده و بخش نخستین سه روده باریک مطرح می‌شود.

اگر غذا به درستی آماده نشده باشد یا آلوده به میکروب و جرم باشد، امکان مسمومیت غذایی وجود دارد. ممکن است غذای شما با ویروس یا باکتری آلوده شده باشد.

زخم معده یا معده آماس

اگر در حین بالا آوردن خون کمکی هم معده درد دارید، ممکن است دچار مشکل زخم معده یا التهاب و آماس معده شده باشید.

واریس یا التهاب مری

واریس یا التهاب مری سبب بزرگ‌ شدن رگ‌های قسمت پایینی مری می‌شود. این رگ‌ها خونریزی می‌کنند اما دردی ندارند. این عارضه در افراد الکلی بیشتر اتفاق میفتد.

بیماری رفلاکس شدید معده و روده

بیماری رفلاکس معده شدید و روده عارضه‌ای است که در طی آن اسید معده بالا آمده و داخل مری می‌شود. هر چه شدت این بیماری بیشتر باشد، احتمال خونریزی پوشش داخلی مری هم بیشتر می‌شود.

پارگی مری

استفراغ معمولی اگر مدام اتفاق بیفتد، می‌تواند باعث پارگی پوشش داخلی مری شود. این عارضه باعث ایجاد خون در استفراغ می‌شود.

قورت دادن خون

گاهی اوقات ممکن است دلیل بالا آوردن خون این باشد که قبلا خون قورت داده‌اید. مثلا زمانی که خون دماغ شده‌اید یا در دهان خونریزی داشته‌اید، ممکن است مقداری از خون را قورت داده باشید.

مواد سمی

داروهای شیمی درمانی، مرفین و الکل در دسته مواد سمی قرار می‌گیرند و می‌توانند زمینه ساز بروز اسهال و استفراغ شوند. در بعضی موارد اسهال یا استفراغ شدید شده و به صورت خون درمی‌آید.

برخی بیماری‌های مزمن

برخی از بیماری‌های مزمن ممکن است باعث بروز استفراغ خونی شود. متخصصان آمریکایی معتقدند که بالا آوردن خون می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که مرگبارترین آن‌ها سرطان ریه است. به همین خاطر است که باید این عارضه را جدی گرفته و خیلی زود برای پیدا کردن دلیل بیماری اقدام کنید. البته بیماری‌های دیگری مانند ذات‌الریه یا سل هم می‌تواند باعث بالا آوردن خون شود.

رویداد24

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx