آیا اثر دارو در زنان و مردان متفاوت است؟

سلول‌ های قلب زنانه زمان بیشتری برای بازگشت به حالت استراحت پس از یک ضربه الکتریکی نیاز دارند که به صورت فاصله طولانی‌تر در الکتروکاردیوگرام نشان داده می ‌شود.زنان اغلب در کارآزمایی‌ های بالینی قلبی کمتر شرکت داده می ‌شوند، با این حال در معرض خطر بالای مرگ ناشی از بیماری ‌های قلبی و عروقی و خطر ابتلا به عوارض قلبی ناشی از دارو در مقایسه با مردان قرار دارند.

به گزارش آی‌زندگی، زنان اغلب در کارآزمایی‌ های بالینی قلبی کمتر شرکت داده می ‌شوند، با این حال در معرض خطر بالای مرگ ناشی از بیماری ‌های قلبی و عروقی و خطر ابتلا به عوارض قلبی ناشی از دارو در مقایسه با مردان قرار دارند. کارآزمایی‌ های بالینی داروها عموماً به الکتروکاردیوگرام (EKG) برای اندازه‌ گیری واکنش قلب بیمار به دارو و تعیین ایمنی آن تکیه می ‌کنند، با این حال مردان و زنان تفاوت ‌هایی در فیزیولوژی قلب خود دارند که در تغییرات ثابت در الکتروکاردیوگرام آنها منعکس می‌ شود. در نتیجه، دارویی که ممکن است در مردان بی‌ خطر به نظر برسد، ممکن است برای زنان خطرناک باشد.

به نقل از میگنا، به گفته محققان، مردم فکر می کنند که زنان به بیماری‌ های قلبی مبتلا نمی ‌شوند، اما اینطور نیست. تحقیقات نشان می دهد: مردان و زنان به یک اندازه تحت تأثیر مشکلات قلبی قرار می ‌گیرند. با این حال بیشتر آنچه در مورد بیماری ‌های قلبی می ‌دانیم از آنچه محققان در مردان مطالعه کرده ‌اند، ناشی می ‌شود.
در این رابطه کیم هلگرن (Kim Hellgren) محقق فارماکولوژی در دانشگاه کالیفرنیا و پژوهشگر این مطالعات گفت: بهترین راه حل این است که ما تحقیقات خود را روی نیمی از مردان و نیمی از زنان انجام دهیم. اما برای کمک به تفسیر مطالعاتی که بازنمایی ایده ‌آل ندارند و برای برجسته کردن خطر نادیده گرفتن تفاوت‌ های جنسی در قلب، او ابزاری را برای کمک به پیش ‌بینی پاسخ زنان بر اساس داده‌های شرکت‌ کنندگان در کارآزمایی بالینی برنامه ‌ریزی کرده است.

به گفته او، در مقایسه با مردان، سلول‌ های قلب زنانه زمان بیشتری برای بازگشت به حالت استراحت پس از یک ضربه الکتریکی نیاز دارند که به صورت فاصله طولانی‌تر در الکتروکاردیوگرام نشان داده می ‌شود.
تفاوت‌ های مرتبط با جنسیت در تحریک و انقباض سلول‌ های عضله قلب نیز ممکن است بر نحوه واکنش این سلول‌ ها به داروها تأثیر بگذارد. در نتیجه، آنچه ممکن است یک اثر درمانی در مردان باشد، می ‌تواند به طور همزمان در زنان مضر باشد.

این تیم تحقیقاتی با استفاده از مدل ‌های ریاضی الگوهای تحریک و انقباض در سلول ‌های عضله قلب مردان و زنان، یک ابزار توسعه دادند که می ‌تواند از داده‌ های مردان برای پیش‌ بینی واکنش قلب زنان استفاده کند.

پژوهشگران تاکنون از ابزار خود در مجموعه داده های مجازی از پاسخ های قلبی شبیه سازی شده به گروه بزرگی از داروهای مختلف استفاده کرده اند. با استفاده از داده‌های مردان، این ابزار توانست با موفقیت داده‌های زنانه را پیش‌ بینی کند که با داده‌ های شبیه‌ سازی‌ شده رایانه ای برای انواع مختلف داروها، مطابقت داشت.
هلگرن گفت: گام بعدی بسته بندی این برنامه است تا بتواند به راحتی توسط افرادی که کارآزمایی های بالینی انجام می دهند استفاده شود. این برنامه ورود انبوهی از داده‌ های بالینی از الکتروکاردیوگرام های مردانه و دریافت بازخورد در مورد بی‌خطر بودن یا ناایمن بودن داروها برای زنان را آسان می ‌کند. این امر به جلوگیری از ورود داروهایی به بازار که می تواند برای زنان ناامن باشد، کمک می کند.

در خاتمه هلگرن ابراز امیدواری کرد که ابزارش مورد استفاده قرار گرفته و بتواند توجه را به نابرابری ‌ها در کارآزمایی‌ های بالینی جلب ‌کند تا هماهنگ ‌کنندگان کارآزمایی های بالینی را تشویق کند تا تعداد مساوی از مردان و زنان را به کار گیرند. هلگرن معتقد است که ابزار او می ‌تواند شکاف‌ های جنسیتی را پر کند.
شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Biophysical Society منتشر شده است.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx