استفاده از ویپ توسط مادر باردار چه بلایی سر جنین می‌آورد؟

نتایج مطالعه جدید محققان موسسه کارولینسکا در سوئد نشان می‌دهد که مصرف ویپ(vape) یا استفاده از اسنوس(snus) در دوران بارداری خطر مرگ ناگهانی نوزاد را تا سه برابر افزایش می‌دهد.

به گزارش آی‌زندگی؛ به نقل از دیلی میل، هم سیگارهای الکترونیکی و هم اسنوس(که گاهی اوقات تنباکوی دیپ یا بدون دود نیز نامیده می‌شود) در میان آمریکایی‌هایی که به دنبال کنار گذاشتن سیگارهای سنتی هستند، محبوبیت فزاینده‌ای پیدا کرده‌اند و در اکثر فروشگاه‌های ایالات متحده فروخته می‌شوند.

مدتی است که استفاده از دستگاه‌های ویپ رواج پیدا کرده است و تاکنون نیز پژوهشگران مطالعات بسیاری درباره اثرات آن بر روی انسان انجام داده‌اند. با ابداع ویپ‌ها و گسترش عرضه آنها، بسیاری از جوانان و نوجوانان به استفاده از آنها روی آورده‌اند. این ابزارها، با هدف القای حس سیگار یا قلیان کشیدن ابداع شده‌اند و شرکت‌های سازنده معمولا تبلیغات گسترده‌ای در مورد بی‌ضرر بودن آنها ارائه می‌دهند، اما پژوهش‌های بسیاری نشان داده‌اند که ویپ‌ها، ابزارهای بی‌ضرری نیستند و خطرات بسیاری در پی دارند. ویپ‌ها، ابزارهایی هستند که در شکل‌ها و اندازه‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شوند. این ابزارها با باتری کار می‌کنند، یک عامل گرم‌کننده دارند و محفظه‌ای را شامل می‌شوند که مایعی را در بر دارد.

بسیاری از افراد آنها را جایگزین ایمن‌تری برای سیگارهای سنتی می‌دانند، اما شواهد نشان می‌دهد که آن‌ها خطرات خود را دارند. به تازگی محققان سوئدی سوابق پزشکی بیش از دو میلیون زن و نوزاد آنها را در طول ۲۰ سال بررسی کردند. آن‌ها دریافتند افرادی که در دوران بارداری از «اسنوس» استفاده می‌کردند، خطر مرگ نوزادشان قبل از تولد تا ۷۰ درصد افزایش یافته بود.

دکتر «آنا گونربرک» نویسنده اصلی این مطالعه و متخصص اطفال از موسسه کارولینسکا در سوئد گفت که باید از مصرف انواع محصولات دارای نیکوتین در دوران بارداری اجتناب شود. با توجه به افزایش چشمگیر استفاده از اسنوس در بین زنان جوان در سن باروری در سوئد در طی چند سال گذشته و محبوبیت فزاینده سیگارهای الکترونیکی، زنان باید از خطرات احتمالی این مواد بر نوزاد مطلع شوند.

وی افزود: نتایج مطالعه ما نشان می‌دهد که نیکوتین یک عامل خطرناک برای مرگ ناگهانی نوزاد است، بنابراین نتیجه می‌گیریم که باید از همه انواع محصولات دارای نیکوتین در دوران بارداری اجتناب شود. وی بیان کرد که مصرف اسنوس به اندازه استعمال روزانه ۹ نخ سیگار برای نوزادان مضر است. با اسنوس، نیکوتین از طریق پوشش داخلی گونه‌ها وارد بدن می‌شود و با ویپ، نیکوتین از طریق ریه‌ها وارد بدن می‌شود.

ریه‌ها دائما در معرض ویروس‌ها و باکتری‌هایی قرار دارند که ما آنها را تنفس می‌کنیم؛ در نتیجه مهم است که سیستم ایمنی برای پاکسازی آنها به درستی عمل کند، اما ویپ‌ها می‌توانند به سلول‌های ایمنی مهمی مانند درشت‌خوارها و مونوسیت‌ها که پاتوژن‌ها را مورد تهاجم خود قرار می‌دهند، آسیب برسانند. این موضوع، واکنش نشان دادن به عفونت را برای بدن دشوار می‌کند.

علاوه بر آن نیکوتین برای نوزادان در حال رشد مضر است زیرا می‌تواند به ریه‌ها و مغز آن‌ها آسیب برساند. مشخص نیست که چه تعداد از زنان باردار در ایالات متحده ویپ می‌کشند یا اسنوس مصرف می‌کنند.

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد(SID)، مرگ غیرمنتظره و غیرقابل توضیح یک نوزاد به ظاهر سالم است. این سندرم، بزرگترین علت مرگ و میر در نوزادان زیر یک سال در ایالات متحده است و سالانه حدود ۳۴۰۰ نوزاد جان خود را به همین دلیل از دست می‌دهند. در انگلستان این تعداد به ۲۰۰ نفر می‌رسد.

خطرات استعمال سیگار در دوران بارداری از جمله افزایش خطر مرگ ناگهانی نوزاد از مدت‌ها قبل شناخته شده است. با این حال، مطالعات کمی در مورد ویپ، اسنوس و سایر محصولات دارای نیکوتین در رابطه با مرگ ناگهانی نوزاد انجام شده است.

اسنوس یک کیسه تنباکو مرطوب و پودری است که معمولاً در دهان بین لب و لثه نگهداری می‌شود و نیکوتین را در جریان خون آزاد می‌کند. برخلاف سیگار، این ماده حاوی هیچ ماده احتراق کننده‌ای نیست، که این امر می‌تواند افراد را به این باور برساند که اسنوس و سیگارهای الکترونیکی برای سلامتی مضر نیستند.

برای رفع کمبود داده‌های تحقیقاتی، پزشکان در سوئد به بررسی داده‌های بیش از دو میلیون نوزاد متولد شده در این کشور بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹ نیز پرداختند. محققان در این مطالعه عواملی مانند وضعیت اجتماعی و اقتصادی و سن مادر و ارتباط آن با سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را نیز بررسی کرد. تنها دو نوزاد از هر ۱۰ هزار نوزاد در ۲۰ سال گذشته به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد دچار شده بودند. بیش از یک درصد از مادران در هنگام ثبت‌نام، اسنوس و هفت درصد سیگار می‌کشیدند.

مصرف اسنوس با افزایش ۷۰ درصدی خطر مرگ نوزاد قبل از تولد و افزایش سه برابری سندرم مرگ ناگهانی نوزاد همراه بود. خطرات مرتبط با مصرف اسنوس تقریبا مانند استعمال یک تا ۹ نخ سیگار در روز بود.

با این حال، کشیدن بیش از ۱۰ نخ سیگار در روز همچنان نوزادان را در معرض خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد قرار می‌دهد. اگر مادران قبل از اولین نوبت معاینه زایمان خود مصرف اسنوس را متوقف کنند، در مقایسه با استفاده مداوم، می‌توانند به میزان قابل توجهی خطر مرگ نوزاد خود را کاهش دهند.

محققان خاطرنشان کردند که نمی‌توان با اطمینان گفت که مصرف نیکوتین باعث مرگ کودکان شده است، زیرا عوامل ناشناخته دیگری نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشند.

یافته‌های این مطالعه در مجله «Pediatric Research» منتشر شد.

منبع: ايسنا

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx