علت اینکه بچه ها ترجیح می‌دهند همیشه یک لباس را بپوشند چیست؟

بعضی وقتها شاید برخی‌ از رفتارهای بچه ها برای ما تعجب آور باشد و اصلا دلیل آن رفتارها را درک نکنیم. احتمالا ما نیز در کودکی چنین رفتارهایی را نشان داده باشیم، ولی امکان دارد یادمان نیاید. یکی از این کارهای عجیب‌ و غریب خیلی از کودکان این است که در دوره ای از رشدشان، دوست دارند یک لباس را هر روز بپوشند. در چنین شرایطی، والدین به‌سختی می‌توانند کودک را راضی کنند که آن لباس را عوض کند.پس چه باید کرد؟

به گزارش آی‌زندگی؛ بعضی وقتها شاید برخی‌ از رفتارهای بچه ها برای ما تعجب آور باشد و اصلا دلیل آن رفتارها را درک نکنیم. احتمالا ما نیز در کودکی چنین رفتارهایی را نشان داده باشیم، ولی امکان دارد یادمان نیاید. یکی از این کارهای عجیب‌ و غریب خیلی از کودکان این است که در دوره ای از رشدشان، دوست دارند یک لباس را هر روز بپوشند. در چنین شرایطی، والدین به‌سختی می‌توانند کودک را راضی کنند که آن لباس را عوض کند.پس چه باید کرد؟

دلیل اینکه کودک این کار را انجام می‌دهد چیست؟
توی این لباس راحت است
کودک امکان دارد با آن لباس راحت باشد. خود ما نیز ممکن است همین طور باشیم وقتی با پوشیدن یک لباس حس راحتی می‌کنیم، بیشتر وقتها همان را می‌پوشیم.

وابستگی شدید
بعضی از کودکان خیلی به وسایل خاصی مثل لباس وابسته می‌شوند و می خواهند همان لباس‌ها حتی کثیف، یا در هر شرایط آب و هوایی بپوشند. والدینی که در این موقعیت قرار می‌گیرند بیشتر با این مشکل روبرو می‌شوند که نمی‌دانند این یک مرحله ساده از زندگی کودکشان است یا ریشه از مشکلی عمیق‌تر دارد. در حقیقت؛ کودکان دوره‌ای را پشت سر می‌گذارند که محدودیت‌های خود را امتحان می‌کنند و به دنبال کنترل آن هستند. در این موارد، کودکان بیشتر به ایده‌های هوشمندانه پاسخ مثبت می‌دهند. بنابراین والدین باید به این مسئله فکر کنند، که چطور راه حل مناسب پیدا کنند.

بعضی لباس ها به کودک حس اعتمادبه‌نفس می‌دهد
بعضی از کودکان حس قوی نسبت به خود دارند و آن را با بیان هویت خود از راه انتخاب لباس انتخاب می‌کنند. کودکان در این سن فکر می‌کنند که بدون لباس‌های خاص خود، عاری از شخصیت هستند و به همین منظور به دنبال لباسی می‌گردند که بیشتر به آنها شخصیت دهد. لباس‌های ابرقهرمان‌های دختر یا پسر بیشتر در این فهرست قرار می گیرند.

بعضی کودکان سبک خاصی از لباس‌پوشیدن را دوست دارند
کودک نیز مانند همهٔ ما امکان دارد سبک خاص خودش را داشته باشد. شاید با ابراز سبک لباس‌پوشیدنش احساس خوبی دارد. به‌ همین ‌علت، امکان دارد هیچ وقت قبول نکند رنگ خاصی را بپوشد. تا هنگامی ‌که این مسئله برایش دردسری ندارد، اجازه دهید کار خودش را انجام دهد.

پوشیدن این لباس برایش آسان است
چرا خیلی از ما همیشه غذاهای تکراری را برای صبحانه می‌خوریم؟ چون بسیار راحت است که هر روز همان را درست کنیم. چنانچه توجه داشته باشید، خیلی از ما به‌ علت انتخاب غذا برای ناهار سر در گم هستیم. طرز لباس پوشیدن نیز همین‌طور است. زمانی که کودک پوشیدن لباس خاصی را یاد می‌گیرد، دوست دارد هر روز همان لباس را بپوشد و حس استقلال کند.

راه‌حل چیست؟
– حتما برای پوشیدن لباس‌ها برای کودک قانون بگذارید. به او بگویید که لباسش باید هفته‌ای یک یا دوبار شسته شود. پس باید آن را از تنش دربیاورد. چنانچه آنقدری بزرگ شده که در شستن لباس کمک کند، از او کمک بگیرید. به طور مثال به او بگویید لباسش را در سبد لباس کثیف ها بیندازد و پودر رختشویی را او در ماشین لباسشویی بریزد.

– با کودک بحث نکنید، بسیار آرام از او بپرسید که چرا دوست دارد همیشه آن لباس را بپوشد. این طور حل مشکل آسان تر خواهد شد. به طور مثال اگر متوجه شدید، لباس سوپرمن به او احساس قدرت می‌دهد، از او بخواهید در روزهای دیگر مثلا از یک اکسسوری سوپرمن استفاده کند.

– برایش روزهایی را مشخص کنید که می‌تواند آن لباس را بپوشد. به طور مثال بگویید لباس توری بلند تنها مخصوص جمعه‌هاست.

– کودک را درک کنید و او را مجبور نکنید. ظاهرا این مسئله، مشکل بزرگی نیست ولی کودک باید بداند که این مسئله برای پدر و مادرش بی‌معنی نیست. پس به او بگویید که درکش می‌کنید. در این صورت او آسانتر علت کارش را به شما خواهد گفت. چنانچه کودک را مجبور به انجام کاری کنید، وضعیت بدتر می‌شود و امکان دارد در آینده هم به هر علت کوچکی با شما بجنگد. چون که حس می‌کند از سوی شما درک نمی‌شود.

– زمان بیشتری را برای آماده شدن کودک درنظر بگیرید. به هرحال راضی کردن او برای عوض کردن لباس و پوشیدن لباس مناسب جایی که قرار است بروید، زمان‌بر است. همه کارها را به لحظه آخر نگذارید و زمان بیشتری را به کودک برای آماده شدن بدهید.

– موردهای بیشتری را برای انتخاب در اختیار کودک بگذارید. به او فرصت انتخاب دهید، مثلا دو یا سه مدل لباس با بافت و رنگ مختلف را به نشان دهید و از او بخواهید یکی را انتخاب کند.

– ببینید از چه چیز آن لباس متنفر است. امکان دارد یک درز، یا زیپ روی شلوار برایش آزاردهنده باشد. امکان دارد از طرح چاپ روی آن لباس بدش بیاید یا اصلا از آن شخصیت کارتونی میترسد! این شما هستید که باید با نرمی و آرامش، مسئله را حل کنید.

– از روش محدودیت زمانی استفاده کنید. امکان دارد، کودک لباس فرم مدرسه یا مهد، را دوست نداشته باشد. به او اطمینان دهید که تنها تا بازگشت از مدرسه باید آن را به تن داشته باشد و به محض بازگشت، می‌تواند لباس مورد علاقه‌اش را بپوشد.

در آخر اگر هیچ کدام از شیوه های بالا اثرگذار نبود و مشکل برایتان به وجود آورد، حتما با یک روانشناس مسئله را مطرح کنید.

منبع: بیتوته

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx