روشی جدید برای درمان نارسایی کلیه

مطالعه جدید امیدها را برای افرادی که نارسایی کلیه دارند؛ به ویژه آن هایی که بر اثر دیابت دچار مشکلاتی در آن شده اند ارائه می دهد.

به گزارش آی زندگی، تیمی بین المللی از دانشمندان به کشفی پیشگامانه دست یافته اند که می تواند درمان عوارض ناشی از دیابت و سایر بیماری ها را به شدت بهبود بخشد. دانشمندان سنگاپور و آلمان راهی برای بازسازی کلیه هایی که در اثر بیماری آسیب دیده اند، بازیابی عملکرد و جلوگیری از نارسایی کلیه پیدا کرده اند. دیابت باعث ایجاد مشکلات زیادی در بدن می شود و بیماری کلیوی یکی از شایع ترین آنهاست.

به نقل از ایسنا، قند خون بالا می تواند به واحدهای فیلتر کننده ریز در کلیه ها به نام نفرون آسیب برساند و منجر به اختلال در عملکرد کلیه و در نهایت نارسایی شود. دانشمندان مقصری بالقوه با نام پروتئینی به نام اینترلوکین-11 (IL-11) را در این مسیر بررسی کردند. این تیم در آزمایشات روی موش ها، دریافتند که IL-11 مسئول ایجاد بیماری مزمن کلیوی است.

همانطور که کلیه ها آسیب می بینند، سلول های پوشاننده لوله های داخلی IL-11 را آزاد و رشد سلولی را کند و یک آبشار مولکولی از التهاب و اسکار ایجاد می کنند.

این مطالعه نشان داد که مسدود کردن IL-11 می تواند از این فرآیند جلوگیری کند و سلول های سالم را قادر به بازسازی و معکوس کردن آسیب های موجود می کند.

موش هایی که از نظر ژنتیکی فاقد IL-11 بودند یا به آنها آنتی بادی مسدود کننده این پروتئین داده شد، بازسازی سلولی را بهبود داده و در نهایت عملکرد کلیه را بازیابی کردند. این تیم یافته ها را در آزمایشات روی سلول های کلیه انسان در ظروف آزمایشگاهی دنبال و نتایج مشابهی را مشاهده کردند.

دانشمندان آنتی بادی IL-11 را به سلول‌های مبتلا به بیماری کلیوی دیابتی تزریق و دریافتند که سلول‌های کلیه می‌توانند دوباره تکثیر شده و زخم و التهاب را معکوس و در نهایت عملکرد اندام را بازیابی کنند.

در حالی که نتایج امیدوارکننده به نظر می‌رسند، این مطالعه هنوز در مراحل اولیه است و قبل از اعمال یافته‌ها در آزمایش‌های انسانی، تحقیقات بیشتری لازم است. با این وجود، این کشف هدفی جدید و امیدوارکننده برای توسعه درمان های بیماری کلیوی، به ویژه در نتیجه عوارض ناشی از دیابت، ارائه می دهد.
منبع: خبرگزاری فارس

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx