از سنگ کیسه صفرا چه میدانید علائم و راه درمان

زمان را در درمان سنگ کیسه صفرا از دست ندهید

رییس مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی طالقانی مشهد و متخصص جراحی عمومی، گفت: سنگ کیسه صفرا حتی در ابعاد کوچک و بدون درد نیاز به عمل جراحی دارد چرا که وجود این سنگ می‌تواند باعث خطرات گسترده‌ای برای فرد شود.

به گزارش آی‌زندگی، دکتر محمد وجدانی با اشاره به اینکه کیسه صفرا به هضم غذا کمک می‌کند، خاطر نشان کرد :این عضو روزانه ۵۰۰تا ۱۰۰۰هزار سی سی صفرا تولید می کند تا مواد چرب و مضر تجزیه شود. وی با بیان اینکه شایع ترین بیماری کیسه صفرا، سنگ کیسه صفرا است، ابراز کرد :سنگ کیسه صفرا به دلیل مسائل ژنتیک و رژیم غذایی سنگ ساز می شود که بیشتر این سنگ ها کلسترولی است.

به نقل از بهداشت‌نیوز، وجدانی با بیان اینکه وقتی سنگ تولید می‌شود مجاری را دچار انسداد می کند و پانکراس و لوزالمعده دچار التهاب می شود، خاطر نشان کرد :اگر سنگ کیسه صفرا بماند مجاری خارجی کبدی دچار عفونت می شود یا حتی این انسداد باعث می شود که صفرابه  کبد پس بزند و کبد کارکرد خود را از دست بدهد. وی با اشاره به اینکه ۲۰دقیقه پیاده روی و رژیم کم چرب باعث می شود که احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا کم شود، ابراز کرد :درباره درمان سنگ کیسه صفرا، گیاهان دارویی جایگاه ندارند و تنها راه درمان این مشکل عمل جراحی پالاراسکوپی است.

رییس مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی طالقانی مشهد با بیان اینکه اگر کسی سنگ کیسه صفرا دارد و حتی یکبار هم درد دارد باید عمل کند، افزود:بعد از برداشتن کیسه صفرا بدن خود را هماهنگ می کند و حتی بعد از ۶ماه می توان غذای چرب مصرف کرد. وجدانی با بیان اینکه سلول های کبدی شاید به دلیل صفرا دچار مشکل شود، خاطر نشان کرد :بیماران دیابتی با وجود سنگ کیسه صفرا بدون درد باید حتما عمل شوند و مراقبت خاص وجود ندارد.

وی به مراقبت های بعد از عمل جراحی اشاره کرد و گفت :استحمام ۲روز بعد عمل جراحی، پرهیز از مصرف غذای چرب در پنج ماه اول، کاهش غذای چرب مثل کله پاچه و تخم مرغ،افزایش وعده های غذایی  امابا حجم کم از جمله مراقبت های بعد عمل جراحی سنگ کیسه صفرا است. وجدانی گفت: اگر بیمار دچار تب یا التهاب و درد در محل جراحی شد باید به پزشک معالج مراجعه کند ولی عمل کیسه صفرا یک ضرورت است که نباید زمان طلایی برای آن را از دست بدهیم.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx