رژیم لاغری

چرا مقاومت به کاهش وزن اتفاق می‌افتد؟

بعضی از افراد به‌رغم رعایت رژیم‌های غذایی خاص و حتی سختگیرانه موفق به کاهش وزن نمی‌شوند. بر خلاف تصور، لاغر شدن فقط به مقدار غذا بستگی ندارد بلکه به مجموعه‌ای از عوامل بستگی دارد که شاید جدی به‌نظر نرسند.

به گزارش آی‌زندگی، در ادامه این مطلب به مواردی اشاره خواهیم کرد که در مقاومت به کاهش وزن موثر هستند. این موارد عبارتند از:

 

نوشیدن خیلی کم آب
به طور کلی، توصیه می‌شود هر فرد روزانه ۵/۱ تا ۲ لیتر آب بنوشد. البته این مقدار با توجه به وزن، قد، سن و میزان فعالیت جسمانی متفاوت خواهد بود. یکی از عوامل مقاومت به کاهش وزن، کم‌آبی بدن است که بر تجزیه چربی‌های بدن تاثیر می‌گذارد و طی انجام فعالیت ورزشی نیز چربی‌ها به مقدار کافی تحلیل نمی‌روند.

 

غذا خوردن بیش از حد تصور
طی دوران رژیم لاغری، اولویت این است که مقدار کالری دریافتی کاهش یابد. البته باید به این نکته توجه داشت که بدن نیز نسبت به برخی تغییرات تغذیه‌ای چه واکنشی نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال، غذاخوردن هر ۳ تا ۴ ساعت یکبار می‌تواند برای بعضی افراد تاثیر منفی داشته‌ باشد که به‌خصوص اگر شامل خوراکی‌های فرآوری‌شده باشد، تعادل غذایی را دچار مشکل می‌کند. در چنین شرایطی گرسنگی و سیری نیز به‌درستی اتفاق نمی‌افتد و بدن مقدار انرژی بیشتری دریافت می‌کند که منجر به تجمع چربی می‌شود.

 

استرس مداوم
استرس یکی دیگر از موانع کاهش وزن است زیرا حفظ انرژی برای ادامه حیات را فراهم می‌کند. از طرفی، در این شرایط ممکن است غذاخوردن روشی برای تسکین احساسات ناخوشایند باشد و فرد را به ریزه‌خوری وادارد.

 

تداخلات دارویی
مصرف بعضی از داروها واکنش بدن به کاهش وزن را دچار اختلال می‌کند. داروهای بهبود افسردگی، دیابت و فشار خون از جمله آنها هستند. در صورت ابتلا به چنین بیماری‌هایی حتما لازم است با پزشک در مورد رژیم غذایی نیز مشورت کرد.

 

فعالیت ناکافی ورزشی
مقاومت به کاهش وزن ممکن است پس از یک دوره موفقیت‌آمیز اتفاق بیفتد. بعضی از افراد پس از اینکه تا حدی به نتیجه دلخواه می‌رسند، سطح فعالیت بدنی شان را کم می‌کنند در حالی‌که برای حفظ تناسب اندام حتی ممکن است نیاز به فعالیت بدنی بیشتری باشد تا تعادل وزن حفظ شود.

 

استراحت خیلی کم
براساس مطالعات، ۸ ساعت خواب شبانه رفتارهای تغذیه‌ای را بهبود می‌بخشد و به حفظ تناسب اندام کمک می‌کند. استراحت و خواب ناکافی باعث می‌شود سطح کورتیزول در بدن افزایش یابد که از دو جنبه بر روند کاهش وزن تاثیر می‌گذارد؛ افزایش احساس گرسنگی و کمبود هورمون‌های احیاکننده سلول‌ها که مجموعه این دو عامل منجر به تجمع چربی در بدن می‌شود.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx