آب چغندر و آب لبو

نوشیدن آب این میوه قدرت عضلانی را تقویت می‌کند!

مصرف منابع نیترات خوراکی مانند مولکول‌های فعال در آب چغندر باعث تقویت قدرت عضلانی هنگام انجام فعالیت بدنی می‌شود. بعضی افراد برای تقویت عضلات به انجام تمرینات مختلف ورزشی می‌پردازند. بعضی دیگر نیز از مکمل‌های پروتئینی استفاده می‌کنند. اما محققان دانشگاه اکستر انگلستان به‌تازگی دریافتند که افزودن آّب چغندر به رژیم غذایی می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

به گزارش آی زندگی، مکمل نیترات در رژیم غذایی باعث می‌شود فرایند جذب اکسیدنیتریک یا مونوکسیدازت افزایش یابد و می‌تواند توانایی بدن را طی فعالیت ورزشی بهبود ببخشد. محققان در این زمینه، توزیع و اثر متابولیک نیترات موجود در موادغذایی را در حالت استراحت و حین انجام تمرینات ورزشی به‌خصوص تمرینات عضلانی‌اسکلتی بررسی کردند. برای دستیابی به نتایج، محققان از گروهی بزرگسال خواستند تا آب چغندر را به‌‌عنوان منبع غنی نیترات خوراکی بنوشند یا دارونما حاوی کلریدپتاسیم بخورند. سپس از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا تمرینات انقباض عضلات چهارسر ران را انجام دهند.

این تمرین به شکلی است که عضله ران با صاف‌کردن زانو با حداکثر شدت به‌مدت 5 دقیقه حین کار با دستگاه بدنساری منقبض می‌شود. محققان نمونه بزاق، خون، ادرار و مولکول‌های عضلات شرکت‌کنندگان را که همه در وضعیت سلامت بودند، بررسی کردند. نمونه‌گیری عضلانی قبل از انجام تمرینات، یک و سه ساعت پس از خوردن نیترات غذایی یا دارونما و بلافاصله پس از یک ساعت تمرین انقباض عضلات انجام شد.

محققان پس از بررسی‌ها دریافتند که سطح نیترات عضلات به طرز قابل‌توجهی افزایش یافت. طی مدت زمان انجام تمرینات، آنها دریافتند که آب چغندر قدرت عضلانی را نسبت به دارونما ۷ درصد افزایش می‌دهد. این مطالعه برای نخستین بار نشان می‌دهد که سطح نیترات عضلات برای افزایش بازدهی طی انجام فعالیت جسمانی مهم است و احتمالا به‌عنوان اکسیدنیتریک عمل می‌کند. شناخت این تاثیرات نه‌تنها موفقیت چشمگیری در زمینه فعالیت بدنی است بلکه در سایر زمینه‌های پزشکی مانند بیماری‌‌های عصبی-‌عضلانی و متابولیک مرتبط با کمبود اکسیدنیتریک نیز موثر خواهد بود.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx