زندگی زناشویی

۲۰ عامل موثر در پایداری عشق را بشناسید

چگونه عشق به مرور کمرنگ می شود یا از بین می‌رود؟ عشق پایدار چگونه به وجود می آید ؟ عشق سالم شامل تعهد و وفاداری ، صمیمیت در روابط عاطفی ، روابط زناشویی است

به گزارش آی‌زندگی، عشق می تواند منابع شادی و رضایت از زندگی باشد اما به اشتباه عده ای تصور می‌کنند که از جوشش علاقه و کشش محبتی به طرف مقابل به معنای عشق ورزیدن است و بسیاری از افراد دیگر حتی با مفهوم واقعی ای عشق آشنا نیستند

مفهوم عشق در برگیرنده و همراه ۴ احساس مثبت است:
۱- توجه :اهمیت دادن مراقب بودن و محافظت و حمایت از دیگری.
۲- مسئولیت :آشنایی به وظایف متقابل و انجام آنها.
۳-احترام :رعایت حقوق انسانی احترام به عقاید علایق و خواسته ها تفاوت ها.
۴- اعتماد:احساس امنیت و ایمنی که زوجین از یکدیگر میگیرند.

به نقل از میگنا، برای بهبود روابط عاطفی خود نیاز خواهید داشت روی رفتارهای خود آگاهی و تمرکز بیشتری داشته باشید بهتر است خلاصه کتاب مثل یک مرد فکر کن مثل یک زن رفتار کن را مطالعه نمایید.

پنج مرحله عشق شما در کدام مرحله متوقف شده اید ؟

اولین مرحله عشق،عاشق شدن.
قبلاً هرگز عاشق نشدی؟ یک بار آن را امتحان کنید. دلایل زیادی وجود دارد که عاشق شدن فوق العاده است اما بیشتر به این خاطر است که با عاشق شدن سیلی از مواد شیمیایی به مغز می‌رسد که طراحی شده اند تا ما احساس شگفت انگیزی داشته باشیم مانند دوپامین اکسی توسین ، تستستورون و استروژن که همه دست به دست هم می‌دهند تا به فرد شور و نشاط بدهند. وقتی عاشق هستید هیچکس شما را منع نمی کند چون صد در صد از احساسی که دارید مطمئن هستید.

دومین مرحله عشق، باهم بودن به عنوان یک زوج
در طول مرحله دوم عشق بین دو طرف کمی عمیق تر و پخته تر می شود زمانی است که بیشتر آدم‌ها میخواهند فرزند داشته باشند و با هم فرزندشان را پرورش بدهد دو طرف تصمیم گیری هایشان بر اساس زندگی دو نفره است نه یک نفره.

 سومین مرحله عشق بیرون آمدن از توهم مرحله
اغلب آدم‌ها را با چالش مواجه می‌کند چون این مرحله زمانی است که یک یا دو طرف، به درستی مسیر رابطه‌شان شک می‌کنند این مرحله زمانی است که همه چیز اشتباه به نظر می‌رسد به خاطر مسائل کوچک‌، زده و عصبانی میشوند. پشت سرگذاشتن مرحله سوم می تواند خیلی دشوار باشد .

چهارمین مرحله عشق ساختن یک عشق واقعی و ماندگار
اگر بتوانیم مرحله ۳ را پشت سر بگذارید، سپس مرحله ۴ پاداش است. مرحله ۴ زمانی رخ می‌دهد که به سطح تمام مشکلات و کشمکش‌ها رسیدیم اکنون برای برطرف کردن آنها تلاش می‌کنند و به هم کمک می کنند

پنجمین مرحله عشق  استفاده از عشق تا برای فتح دنیا..
دنیا از قبل بسیار بد دیده می‌شود و شاید تا حد زیادی هم همینطور باشد. ساختن عشق ماندگار بین دو نفر تنها بی نهایت دشوار است. پس چگونه می توانیم بین بیش از ۷ میلیارد آدم عشق ایجاد کنیم. مثلث عشق سالم که شامل: تعهد و وفاداری ، صمیمیت در روابط عاطفی ، روابط زناشویی است مقدم است برای رسیدن به عشق اما شاید یافتن عشق حقیقی و سپس ساختن عشق ماندگار نخستین قدم در این فرآیند باشد که اکثریت انسان ها عاشق شدن را تجربه کردند. اما فقط اندکی هستند که می‌دانند چگونه در عشق با یک نفر به مانند رابطه مثل الاکلنگ  باید نوبتی کوتاه بیاید.

هرم مازلو یا همان هرم سلسله مراتب نیازهای مازلو یک تئوری انگیزشی پنج آیه در روانشناسی است که مطرح می‌کنند ما برای رسیدن به خوشبختی باید از مرحله اول و رفع نیازهای اساسی شروع کنیم. مهم ترین مرحله از نیازهای که می‌تواند ما را به سمت خودشکوفایی ببرد احساس تعلق عشق و صمیمیت از آن در این مرحله هم خود و هم دیگران را از صمیم قلب دوست بداریم.

چگونه عشق به مرور کمرنگ می شود یا از بین می‌رود؟
بر خلاف تصور خیلی‌ها که فکر می‌کنند عشق یکبار پیدا می شود و همیشه می ماند یا حتی بیشتر می شود واقعیت این است که عشق ممکن است یک لحظه جا شود اما در صورتی باقی می‌ماند و رشد می‌کند که در زمین مناسب جایی گیرد آب و نور کافی به آن برسانید و مستمر به آن رسیدگی کنیم شاید تعجب کنید اگر بدانید معمولاً انسانهای عاشق یک موجود کامل و بدون نقص در ذهن خود می شوند و هنگامی که این تصویر ذهنی را منطبق با یک دختر یا پسر در اطراف خود می‌بینند به آن عشق نام می دهند تا وقتی که آن  عشق به رشد برسد و اینکه قلب ما را به تپش وا می دارد.

دلایل کم رنگ شدن عشق در زندگی چیست

مثلث عشق ناسالم که شامل :
۱- کنترل و محدود کردن
۲- ایثار و فداکاری پیش از حد
۳-ایده‌آل سازی

از آفت‌های دیگر که به عشق پایدار آسیب میرسانند، می‌توان به عوامل زیر اشاره کرد :
عدم انعطاف پذیری:عدم انعطاف پذیری نسبت به مسائلی که در زندگی با آن روبرو هستیم و تعصب داشتن روی چیز خاص، کمال گرایی، نداشتن مهارت های ارتباطی
رعایت نکردن حریم خانواده و مرزهایی زندگی یعنی به وظایف خود در زندگی آگاهی نداریم یا مرزهای مسائل زندگی و مشکلات خانواده را رعایت نمی کنیم مثلا موارد مربوط به خانواده را به بیرون منتقل می‌کنیم مشکلات را به دلسوزان خود یعنی خانواده می گوییم یا در حیطه و مرزهای همسرمان دخالت می کنیم و با نام عشق و دوست داشتن، وی را کنترل کرده و در قفس نامریی انتظارات خود را محبوس می کنیم.

لذت طلبی و خودکامگی : ما می‌بایست در چارچوب خانواده خود را مقید به انجام بعضی اعمال کنیم. وقتی که لذت های خود را در خارج از خانواده، به صورت افراطی دنبال می کنیم ، به مرور زندگی یک طرفه و بیرون می شود .
نداشتن مهارت های ارتباطی: نمی توانیم ارتباط موثر با همسرمان برقرار کنیم. حرف هم را نمی فهمیم که هر کدام به ظاهر منطقی صحبت می‌کنیم ولی نمی توانیم یکدیگر را قانع کنیم. توجه به احساسات دیگران می کنیم و از همدیگر محبت را دریغ میکنیم.

قدردان نبودنمان کمرنگ شدن عشق را بهمراه می آورد
آنچنان که تحقیقات جدید نشان می‌دهد انسانهای قدردان و سپاسگزار راضی تر و خوشبخت تر خواهند بود که با دقت به تمامی جهان نگاه می‌کنند و موشکافی می کنند اما جهات منفی را نادیده می‌انگارند.
تا کنون چندین بار به خاطر اینکه دیگران انتظار و تصورات ایده‌آل ما را برآورده نساخته اند، در خشم و غضب فرو رفتیم؟

تهیه چک لیستی از سپاسگزاری ها :
قبل از شروع روز در انتهای روز یا هر وقت که ۵ دقیقه ۱۰ دقیقه وقت آزاد دارید ده چیزی که به خاطر آنها سپاسگزار هستید را یادداشت کنید . در این لحظه چه چیزی است که بمن حس خوبی میدهد لباس هایی که شما را گرم نگه می دارد! یک فنجان چای داغ ! یک دوست خوب! اگر شما این کار را هر روز انجام دهید به شما این قول را می‌دهم که بعد از چند هفته یا چند روز احساس خوشبختی بیشتری خواهید کرد. کافی است به میزان ۱۰ دقیقه تمرین انجام دهیم.

عشق پایدار چیست
اگر در یک رابطه هیچ ایرادی به وجود نیامد به این معنی است که یکی تمام حرفهای دلش را نمی‌زند. درسی که ناگزیر در مورد زندگی می آموزیم. زندگی معلم بسیار خوبی است این است که بسیاری از عشقها گذرا است . عشق پایدار چگونه به وجود می آید ؟ عشق بلوغ یافته از احترام گذاشتن به تفاوت های میان دو نفر و کنار آمدن با آنها نشأت می‌گیرد. عشق بالغ نوعی از عشق است که دو فرد متفاوتوقتی به هم می‌رسند هرکدام تلاش می‌کنند که با هم به یگانگی برسند.

ازدواج شاد بدون تلاش متقابل ممکن نیست!
همانگونه که برای بالا بردن درآمدتان باید تلاش کنید برای یک ازدواج موفق باید هزینه آن را پرداخت. بسیاری از اوقات می خواهیم که بدون هیچ گونه تلاش و زحمتی یک ازدواج شاد را تجربه کنیم اما بدون تلاش متقابل نمی‌توان به این مهم دست یافت . زمانی که در زندگی مشترک تان با یک مشکل مواجه می‌شوید باید به این مسئله بیاندیشید که چگونه می‌توانیم مشکل را حل کنیم و برای رفع آن به دنبال راه حل مناسب بگردید.

عادت ها به رابطه صدمه می رساند هر ازدواجی بعد از مدتی تبدیل به عادت می شود برای اینکه یک چیز تبدیل به عادت نشود باید به روش متفاوت ارائه شود اگر بتوانیم روابط خود را به شکل متنوع و هیجان انگیز پیش ببرید از خطرات در امان خواهید شد افرادی باشند که با روش های تکراری احساس شادی می‌کنند اما احساس شادی که کشف اتفاقات جدید به انسان می بخشد کاملاً متفاوت است .

به جای مقصر دانستن دیگری احساسات خود را مطرح کنید !
دوست داشتن، احترام و اعتماد پایه های اساسی هستند که یک ازدواج را سرپا نگه می دارند در حالی که خیانت باعث ضعیف شدن یک رابطه و حتی از بین رفتن آن می‌شود.
چگونه یک عشق پایدار ایجاد کنیم
چگونه یک عشق پایدار را ایجاد کنیم
۲۰ موردی که به اشتراک گذاشتن آنها با همسرتان باعث شادی میشود:
اولین انتخاب برای داشتن عشق پایدار این است که دو طرف لطف و بخشش زیادی داشته باشید .

۱-نحوه صدا کردن : زیبا صدا کردن زن و مرد بهترین شیوه برای ابراز محبت است و نوعی شخصیت دادن به طرف مقابل.
۲-احترام : راز دوم عشق در احترام متقابل است. احساسات متغیر اما احترام دو طرف ثابت می ماند. اگر عقاید شریک زندگیتان باید شما متفاوت است با احترام به نظر هایش گوش کنید. احترام باعث می شود که بتواند خودش باشد
۳-سخت نگرفتن : راز سوم عشق در این است که به یکدیگر سخت نگیرید عشقی که آزادی هدیه می‌دهد اسارت نیست.
۴-محبت: راز چهارم عشق در این است که رابطه تان را مانند یک باغ با محبت تزئین کنید.
۵-شوخ طبعی : راز پنجم عشق در خوش مشربی است. از شوخ طبعی با دیگران را فراموش نکنیم در ضمن مراقب شوخی شوخی ناپسند نکنید شوخی باید از روی حسن نیت باشد نه نیشدار .
۶-خوشحال نمودن : راز ششم عشق در این است که هر روز کاری کنیم که شریک زندگیتان را خوشحال کند. کاری مثل دادن هدیه کوچک.
۷-تفکر : راز هفتم عشق در این است که حقیقت اصلی عشق یعنی تفکر را از یاد نبرید .
۸-تسلط بر اعصاب : راز هشتم عشق در این است که مانع از بروز هیجانات شوید . خونسردی را دوباره به دست آورید با اینکه احساس جلوه الهام است اما شخص عصبانی نمی تواند چیزی را با وجود خود درک کند .
۹- تحسین :  راز نهم عشق در این است که طرف مقابل را تحسین کنید هرگز با این فرض که خودش این چیزها را می‌داند از تحسین کردن غافل نشو .
۱۰-بی کلام : راز دهم عشق در این است که در سکوت دست یکدیگر را بگیرید کم کم یاد می گیرید بدون کلام رابطه برقرار کنید.
۱۱- عشق:  راز یازدهم عشق در این است که به عشق بی دیگر بیشتر احترام بگذارید ، زیرا عشق هدیه ازلی خداوند است .
۱۲-صدا : راز دوازدهم عشق در توجه کردن به لحن صدات برای تقویت گرایی صدا باید آن را از قلبم بیرون بیاورید.
۱۳- انتظار بیجا:  راز سیزدهم در این است که از یکدیگر انتظار بیجا نداشته باشید زیرا نقض همواره جزء لاینفک بشر است.
۱۴- حس تملک :راز چهاردهم است در این است که حس تملک را از خود دور کنید در حقیقت هیچ کس نمی تواند مال کسی شود شریک زندگیت را با طناب نیاز نبند .
۱۵- عیب جویی: راز پانزدهم عشق در این است که شریک زندگیت را در چارچوبی که خودت میپسندی اسیر نکنید باعث تباهی می شود.
۱۶- سوءتفاهم : راز شانزدهم عشق در این است که هنگام سوءتفاهم فقط به این فکر نکنید که طرف مقابل چطور ناراحتتان کرده. در عوض به راه حلی فکر کنید برای اینکه از بروز آن جلوگیری کنیم .
۱۷-یادگیری : راز هفدهم عشق در این است که هیچکدام خود را معلم دیگری ندارند به عبارت دیگر از اینکه می توانند از یکدیگر یاد بگیرند سپاسگزار باشد .
۱۸پیشنهاد: راز هجدهم عشق در این است که وقتی پیشنهادی به نظر می رسد به نیاز خودت برای بیان آن فکر نکنید بلکه به علاقه دیگری برای شنیدن آن نیز فکر کنیم.
۱۹ -اهداف: راز نوزدهم عشق در این است که باورها آرمان‌ها و اهداف تان را با یکدیگر در میان بگذارید .
۲۰-آرامش: آرامش باعث تکامل عشق می شود . چراکه عشق انسان ها نسبت به یکدیگر بازتابی از عشق ازلی است و خداوند آرامش کامل است

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx