شیوه صحیح حمام کردن در فصل سرما برای کودکان و بزرگسالان

در فصل سرما بدن دستخوش تغییرهایی می شود؛ مثلا بعضی ها از خشکی پوست خود در این فصل شکایت دارند و بعضی دیگر استحمام برایشان دشوار می شود.

تو هوای سرد پاییز و زمستون، اینطور حمام نکنید

به گزارش آی‌زندگی؛ در فصل سرما بدن دستخوش تغییرهایی می شود؛ مثلا بعضی ها از خشکی پوست خود در این فصل شکایت دارند و بعضی دیگر حمام کردن برایشان دشوار می شود. به همین دلیل در این فصل باید بیشتر مراقب پوس تمان باشیم. در این مطلب درباره اینکه چگونه فصل زمستان استحمام خوب و دلچسبی داشته باشیم و اینکه برای از بین بردن قارچ های پوستی مان چه باید بکنیم نکاتی را آورده ایم.

خشک نکردن موها
این کار اصلا درست نیست چون هم احتمالسرماخوردگی وجود دارد، هم ممکن است این کار زمینه ساز شکل گیری عفونت های قارچی در ناحیه ای از پوست سر باشد و زمانی که موها را شانه می زنند، موها به شدت شکننده شود و شروع به ریزش کند. به همین دلیل بهتر است بعد از حمام موهای خود را خوب خشک کنید.

بهترین دمای آب در فصل سرما

بهتر است دمای حمام بین 35 تا 40 درجه باشد تا فرد احساس خفگی یا برعکس سرما نکند.

تاثیر دمای آب بر پوست و مو
دمای زیاد آب در حمام به مرور زمان پوست را خشک و زبر می کند. اگر زمانی که هوا سرد است، دوش آب داغ بگیرید، پوستتان تمام چربی طبیعی اش را از دست می دهد و این خشک شدن بیش از حد پوست، خارش هایی را که در فصل سرد سال دارید، افزایش می دهد. بهترین راه این است که زمان استفاده از آب داغ در حمام را به شدت محدود کنید.

خشکی پوست در فصل سرما
در فصل پاییز و زمستان که هوا خشک و سرد می شود، پوست عده ای از افراد خشک و پوسته پوسته می شود. برای حل این مشکل توصیه می شود از صابون های کرمی استفاده کنید تا پوست تان خشک نشود و رطوبت خود را حفظ کند. در ضمن بهتر است به طور کلی با استفاده از آب ولرم صورت و بدنمان را بشوییم.

بهترین و مناسب ترین مقدار آب برای استحمام کودک
طبیعی است که این میزان با توجه به جثه کودک تفاوت دارد اما به طور معمول برای شستشوی یک نوزاد می توان تشت یا وان مخصوص کودک را به ارتفاع ۵ تا ۱۰ سانتی متر از آب گرم (نه داغ و نه سرد) آب کرد. برای اینکه بدن کودک سرد نشود هر چند لحظه یکبار کمی آب گرم روی او بگیرید. اگر زمانی که کودکتان را در تشت یا وان کودک می نشانید آب تا گردن او برسد حالت آرامش بیشتری برای او ایجاد خواهدشد. در ضمن در تمام طول حمام کردن دست هایتان را برای مراقبت از کودک در پشت او نگه دارید.

بهترین درجه حرارت برای استحمام کودک
بهترین آب برای حمام کردن کودک آب گرم است. برای اینکه کودک دچار سوختگی نشود، بهترین کار این است که دماسنج در آب بگذارید و دمای آب زیر ۵۰ درجه سانتی گراد باشد. حتی با قرار دادن دماسنج هم قبل از گذاشتن کودک در آب، دمای آب را با دستتان بررسی کنید چرا که ممکن است درجه دماسنج درست نباشد. در ضمن هوای جایی که کودک را در آن حمام می کنید هم باید گرم باشد تا دچار افت درجه حرارت پس از حمام نشود. کودکی که حمام شده خیلی سریع دچار لرز می شود. به همین دلیل باید دمای جایی که کودک در آن حمام می شود و سپس از حمام به آنجا برده می شود مناسب و نسبتا گرم باشد.

صابون مناسب
قطعا بوی صابون های معطر، خوشایند است، اما با استفاده از صابون های معطر یا صابون هایی که مرطوب کننده ندارند، باعث تحریک جدی پوست خود می شوید.

لیف های داخل حمام عامل قارچی هستند؟
این نوع وسایل حمام می توانند در معرض باکتری ها باشند، اما شما به اندازه کافی آنها را تعویض نکنید. لیف شما می تواند حامل باکتری، کپک و… باشد. پس بهتر است پس از هر حمام، لیفتان را کاملا خشک و هر چند وقت یکبار آن را عوض کنید.

مدت زمان استحمام در فصل سرما
بهتر است زمان حمام خود را به ۱۵ دقیقه محدود و بلافاصله پس از خشک کردن بدنتان با حوله، از مرطوب کننده استفاده کنید.

استفاده از سونا و جکوزی در فصل سرما
این افراد هم باید حتما از مرطوب کننده و صابون های کرمی استفاده کنند و اگر متوجه ایجاد قارچ در پوست خود شدند، حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه و از محلول های ضدقارچ استفاده کنند. چون رشد قارچ در مکان های عمومی بیشتر است و اگر به موقع درمان نشود عمومی بیشتر است و اگر به موقع درمان نشود ممکن است باعث بروز بیماری های دیگر پوستی شود.

دوش آب گرم برای افراد سرماخورده
حمام کردن در بهبود فردی که سرماخورده موثر است به شرط اینکه فرد هم زیاد در حمام نماند و هم پس از اتمام حمام بدن و موهایش را به خوبی خشک کند تا بدنش خیس نباشد.

پاکسازی پوست در فصل سرما
این کار یکی از بهترین کارهای مربوط به پوست در فصل زمستان است. به همین دلیل خوب است در این فصل هفته ای یک بار آن را انجام دهید. البته هرگز زیاده روی نکنید چون باعث شکنندگی و آسیب پوستی می شود.

خشکی پوست
لب ها در فصل زمستان به مراقبت ویژه ای نیاز دارند، بنابراین هرگز استفاده از یک نرم کننده لب را در این فصل فراموش نکنید. همچنین سعی کنید از نرم کننده ای استفاده کنید که حداقل اس پی اف ۱۵ را داشته باشد.

مراقبت های بعد از استحمام
بهتر است بعد از حمام کدن، بدن خود را با کرم مرطوب کننده، آبرسانی کنید. بهترین زمان برای انجام این کار نیز دقیقا بعد از بیرون آمدن از زیر دوش و خشک کردن بدن است، چون بعد از گذشت چند دقیقه از استحمام، رطوبت بدن از سطح پوست بخار شده و ناپدید می شود، بنابراین با مرطوب کردن پوستتان بعد از حمام می توانید مانع این کار شوید.

آداب استحمام نوزادان
نیازی نیست نوزادان را هر روز حمام کنید. درواقع، اگر نوزادتان را بیشتر از ۳ تا ۴ بار در هفته حمام کنید پوست او خشک خواهد شد. اگر در زمان تعویض پوشک کودک را خوب می شویید و هر روز یا روزی چند بار، لباس هایش را عوض می کنید درواقع او را به حد کافی تمیز نگه می دارید. اگر یک روز او را حمام نکردید، کافی است صورت، گردن، شکم، باسن و بین پاهای کودک را با آب و دستمال تمیز بشویید.

منبع: برترین ها

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx