معاینه پزشک سالمند

تست‌های تشخیصی ویژه برای درد شانه

درد شانه یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه افراد به پزشک است. درد، حساسیت و کاهش دامنه حرکتی در شانه می‌تواند زندگی روزمره شما را مختل کند و دلایل احتمالی بسیاری باعث آن می‌شود. به همین دلیل، آزمایش‌های زیادی برای بررسی و مشاهده چگونگی درگیر شدن استخوان‌ها، تاندون‌ها و قسمت‌های خاصی از شانه استفاده می‌شود.

تست نیر
بسیار ساده است. برای تشخیص آسیب‌های عضلات روتاتورکاف طراحی شده است که در افراد جوان و میانسال رایج است. این تست به شما نمی‌گوید بورسا، رباط یا روتاتورکاف شانه، کدامیک مشکل دارند. فقط به شما می‌گوید که مشکلی هست.

تست سرعت
یک آزمایش ویژه است که برای شناسایی تاندونیت در عضله دو سر بازو انجام می‌شود. انجام فعالیت‌های بیش از حد در رشته‌هایی مانند گلف، تنیس و وزنه‌برداری می‌تواند باعث پارگی‌های ریز در تاندون‌ها شود و اغلب منجر به تاندونیت می‌شود.

تست دلهره و دررفتگی
بی‌ثباتی شانه وضعیتی است که باعث شل شدن شانه و دررفتگی کامل یا جزئی شانه می‌شود. اگر پزشک تشخیص دهد که ممکن است علت درد باشد، از این تست استفاده می‌کند. علت نامگذاری این تست این است که احساس می‌کنید شانه می‌خواهد از مفصل خود بیرون بیاید، یا واقعاً از مفصل خارج شده است و این موقعیت احتمالاً باعث می‌شود که کمی دلهره داشته باشید.

تست سولکوس (شیار)
اگر پزشک مشکوک به بی‌ثباتی شانه باشد، ممکن است این تست را نیز انجام دهد. آنها به دنبال این هستند یک نقطه فرورفته کوچک یا شیار در بالای مفصل شانه پیدا کنند.

تست فشرده‌سازی مشترک AC
مفصل آکرومیوکلاویکولار (AC) از پیوند استخوان یقه و بخشی از تیغه شانه به نام آکرومیون تشکیل شده است. جدا شدن این مفصل ممکن است به دلیل آسیب‌های ورزشی، تصادف خودرو یا سایر ضربه‌ها اتفاق بیفتد. برای این تست پزشک یک دست را در جلوی شانه و دست دیگر را در پشت شانه شما قرار می‌دهد. سپس دست‌های خود را به هم فشار می‌دهد تا مفصل AC را فشرده کند. اگر درد را تجربه کردید، آزمایش مثبت است و مشکوک به آسیب به مفصل AC هستید.

تست هاوکینز-کندی
تست دیگری برای بررسی گرفتگی شانه است. پزشک بازوی شما را در حالی که آرنج‌تان حدود 90 درجه خم شده است بالا می‌برد. سپس بازو را جلوی بدن آورده و آرنج را در حالی که ساعد را پایین می‌آورید، بالا می‌برد. درد در شانه به یک روتاتورکاف، بورسا یا سایر ساختارها اشاره دارد که تحت فشار هستند.

تست رها کردن بازو
پزشک این تست را انجام می‌دهد اگر فکر کند که ممکن است پارگی روتاتورکاف در شانه وجود داشته باشد. پزشک بازوی شما را در حالی که صاف نگه داشته‌اید، در کنار بدنتان بلند می‌کند. سپس بازو را رها می‌کند (علت نامگذاری این تست). اگر نتوانید دست خود را بالا نگه دارید و به پهلو بیفتد، آزمایش مثبت است. بدین معنی که ممکن است پارگی روتاتورکاف در شانه خود داشته باشید.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx