نقش مکمل‌های ورزشی در ابتلا به آلزایمر و پارکینسون چیست؟

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک، می تواند عوارض بعضاً جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

به گزارش آی‌زندگی؛ عباس علیمرادیان بیان کرد: متاسفانه مصرف بدون نسخه پزشکی مکمل‌های ورزشی به خصوص در بین جوانان ورزشکار، بسیار رواج پیدا کرده است، که می تواند زمینه ساز مسائلی چون تحلیل مفاصل، آلزایمر و پارکینسون باشد.

وی افزود: متاسفانه این مکمل‌های ورزشی در بسیاری از باشگاه‌های ورزشی مشاهده و عرضه می شود که که مصداق قاچاق کالا بوده و باید مانع آن شد.

وی با اشاره به اینکه هرگونه فعالیت پزشکی در آرایشگاه‌ها و همچنین فروش اینترنتی دارو مردود و غیر قانونی است، از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف، دانشگاه علوم پزشکی و معاونت غذا و دارو این اداره را مطلع سازند.

دکتر علیمرادیان گفت: متاسفانه در برخی عطاری‌ها و باشگاه‌های ورزشی داروهای لاغر کننده با اسامی فریبنده به عنوان کپسول لاغری توصیه می‌شود که حاوی مواد محرک مغزی و مشتقات شیشه هستند، این ترکیبات موجب کاهش وزن و افزایش متابولیسم بدن می‌شون، ولی عوارض داروهای تحریک کننده مغزی را به همراه دارند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که داروهای لاغری بعد از یک دوره مصرف برای فرد ایجاد می‌کند وابستگی جسمی و روحی است، به طوری‌ که بعد از قطع مصرف احساس افسردگی، خواب آلودگی و کسلی به فرد دست می‌دهد و ناخودآگاه فرد به سمت مصرف مجدد آن فرآورده‌ها روی می‌آورد، زیرا حس سرخوشی و سرحالی در فرد ایجاد و ناخواسته به چنین فرآورده‌هایی وابسته می‌شود.

منبع: بهداشت نیوز

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx