اگر خون دماغ شدیم چه کارهایی انجام بدهیم ؟

اگر خون دماغ شدیم چه کارهایی انجام بدهیم؟

یک متخصص گفت: خونریزی بینی به دلیل خشکی هوا به خصوص در فصول سرد سال، شیوع بیشتری دارد.

به گزارش آی‌زندگی؛ غلامرضا باهوش، فوق تخصص خون کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص خونریزی بینی در کودکان در برنامه مادر و کودک به گفت و گو پرداخت.

کارشناس برنامه بینی را یکی از مناطق پر خون بدن دانست که مملو از شبکه‌های عروق خونی است که در نهایت به دیواره بینی می رسند. کودکان معمولاً به دلیل عدم مراقبت از خود و بازیگوشی که دارند، به علت‌های خیلی ساده، دچار خونریزی بینی می‌شوند.

او گفت: ۶۵ درصد کودکان بین ۶ تا ۱۰ سال، حداقل یک بار خونریزی بینی را تجربه می‌کنند.

باهوش افزود: خشکی بینی، شایعترین علت خونریزی بینی است. اگر ترشحات لیز کننده مخاط بینی خشک شوند، مخاط ترک برمی دارد و دسترسی به شبکه خونی بینی، راحت‌تر می‌شود و خونریزی اتفاق می‌افتد. خشکی هوا به خصوص در فصول سرد سال، شیوع بیشتری دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: با توجه به این که در شهر‌های آلوده میزان آلرژی زمینه‌ای بیشتری داریم، (بسیاری از افراد نیز دچار آلرژی ذاتی هستند)، یکی از تظاهرات آلرژی، رینیت آلرژیک (التهاب مخاط بینی است که منجر به ترشحات آبکی می‌شود)، التهاب و خشکی مخاط، و وجود شبکه پر خون در بینی است که دست به دست هم می‌دهند و خونریزی بینی را برای کودک ایجاد می‌کنند.

وی افزود: در فردی که مبتلا به رینیت آلرژیک است، در مخاط سینوس ها، التهاب وجود دارد که فرد را مستعد ابتلا به عفونت می‌کند. این نکته قابل توجه پزشکان است که گاهی عفونت‌ها همراه با علامت نیستند، به خصوص باکتری‌های گروه استافیلوکوک که بر روی مخاط بینی می‌نشینند که منجر به خونریزی بینی می‌شود.

کارشناس برنامه یادآور شد: یکی دیگر از علل رایج خونریزی بینی در کودکان، سوزش و خارش مخاط بینی است. در این هنگام، کودک انگشت خود را داخل بینی می‌کند که با توجه به التهاب موجود در مخاط بینی، منجر به خونریزی از بینی می‌شود. این عارضه نیز گاهی در خواب اتفاق می‌افتد.

او ادامه داد: ضربه به بینی، وارد کردن جسم خارجی به داخل بینی (توسط کودکان) و گاهی به شکل نادر، تومور‌های خوش خیم وبدخیم سینوس‌ها از دیگر عوامل ایجاد خونریزی بینی در کودکان هستند.

باهوش افزود: گاهی به دلیل مصرف دارو‌هایی مانند آسپرین، ایبوپروفن و یا مصرف دارو‌های ضد انعقاد، بیماری‌های خونریزی دهنده ارثی (هموفیلی) و یا حتی افزایش فشار خون نیز خونریزی بینی، مشاهده می شود.

این استاد دانشگاه به خانواده‌ها تاکید کرد: بروفن را به عنوان داروی انتخابی برای قطع تب کودک، انتخاب نکنند. تنها داروی انتخابی برای قطع تب کودک، استامینوفن با دوز مناسب است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: کودکانی که به دلیل خشکی بینی، دچار خونریزی بینی می‌شوند، باید داخل بینی را به طور مداوم با پماد‌های چشمی ویتامین آ چرب کنند.

وی همچنین مصرف غذا‌های حاوی ویتامین C را کمک کننده دانست.

این استاد دانشگاه یادآور شد: حفظ خونسردی و کنترل اعصاب در هنگام خونریزی بینی بسیار اهمیت دارد. این اتفاق در اکثر مواقع، خود محدود شونده است و به دلیل سیستم انعقادی موجود در بدن، خون ریزی کنترل می‌شود.

باهوش در پاسخ به این سوال که هنگام خونریزی بینی چه کنیم، گفت: نکته مهم این است که قسمت غضروف بینی را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه محکم فشار دهیم و در این مدت، کودک از دهان نفس بکشد. (می‌توان تنها سوراخی را گرفت که خونریزی می‌دهد) پس از اتمام خونریزی، شست و شوی با سرم فیزیولوژی بینی توصیه می‌شود.

وی تاکید کرد: خونریزی‌هایی که بیش از نیم ساعت طول بکشند، نیاز به پیگیری بیشتر دارند.

کارشناس برنامه تاکید کرد: برخلاف عادت مرسوم، هنگام خونریزی بینی، سر را به عقب برنگردانید؛ زیرا در این صورت خون وارد معده شده و با تحریک معده باعث ایجاد حالت تهوع می شود.

وی گفت: با جلو و پایین نگه داشتن سر و نگه داشتن غضروف بینی، باعث بند آمدن و خارج شدن خون از بینی شوید.

این استاد دانشگاه یادآور شد: متاسفانه افراد شیادی هستند که از این باور غلط (در آوردن تول از بینی) استفاده می‌کنند و با انجام شعبده بازی، جسم خارجی را از بینی خارج می‌کنند.

او تاکید کرد افراد نباید به هیچ عنوان گول بخورند و دنبال این گونه تفکرات غلط نروند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx