نان

اگر هر روز نان بخورید، چه اتفاقی برای بدن‌تان می‌افتد؟

بسیاری از افراد به مصرف روزانه انواع نان عادت دارند. نان‌های مختلف می‌توانند منبع خوبی برای تامین بخشی از فولات، آهن و ویتامین‌های گروه B مورد نیاز بدن باشند. متاسفانه این روزها بعضی افراد به دلیل هراس از نقش کربوهیدرات‌ها در افزایش وزن، نان را به‌طور کلی از رژیم غذایی خودشان حذف می‌کنند. با این‌حال، مصرف متعادل و روزانه نان (مخصوصا نان‌های سبوس‌دار) می‌تواند با تامین بخشی از ریزمغذی‌ها و درشت‌مغذی‌های مورد نیاز بدن به محافظت از سلامت عمومی شما کمک کند.

به گزارش آی‌زندگی، در ادامه این مطلب با این موضوع مهم آشنا می‌شویم که اگر هر روز نان بخوریم، چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟!

 

۱. افزایش دریافت فیبر غذایی
دریافت روزانه فیبر غذایی می‌تواند به تنظیم کلسترول، قند و فشار خون کمک کند و علاوه بر بهبودبخشی به عملکرد سیستم گوارشی، به ارتقای سلامت سیستم قلبی‌ـ‌عروقی هم کمک می‌رساند. تقریبا همه نان‌ها حاوی فیبر هستند و نان‌های سبوس‌دار حجم بالاتری از فیبر غذایی را در خود جای داده‌اند. فیبر موجود در نان‌های سبوس‌دار هم می‌تواند به هضم غذا کمک کند و هم برای مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه دارد. در این صورت، احتمال ایجاد حس گرسنگی در طول روز، ریزه‌خواری و افزایش وزن ناشی از آن کمتر خواهد شد. هر یک تکه نان سبوس‌دار حدود ۲ گرم فیبر غذایی دارد و این مقدار از فیبر می‌تواند ۷ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین کند. به‌طور کلی، توصیه می‌شود که تمامی افراد تقریبا روزی ۲۵ تا ۳۸ گرم فیبر غذایی از طریق مصرف انواع نان (مخصوصا نان‌های سبوس‌دار)، حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌ها دریافت کنند.

 

۲. افزایش دریافت آهن
تقریبا همه نان‌ها (ازجمله نان‌های سفید) می‌توانند بخشی از آهن غیرهِم مورد نیاز بدن و گروهی از ویتامین‌های گروه B (به‌جز ویتامین B۱۲) را تامین کنند. علاوه بر این، تمامی انواع نان‌ها حاوی مقادیری از پروتئین گیاهی، کلسیم، تیامین، منگنز، فولات و روی هستند. تحقیقات ثابت کرده‌اند خانم‌هایی که در دوران پیش از بارداری و بارداری، مصرف نان را محدود می‌کنند یا به‌طور کلی کنار می‌گذارند، ۳۰ درصد بیشتر از سایر خانم‌ها با خطر به دنیا آوردن نوزادانی با نقص لوله عصبی مواجه هستند. از این‌رو، اگر خانم‌های باردار به هر دلیلی مجبور به محدود کردن مصرف نان‌ها در دوران بارداری هستند باید زیر نظر متخصص زنان یا متخصص تغذیه حتما استفاده از مکمل‌های فولات را دنبال کنند.

 

۳. افزایش قند خون
هرچند که مصرف متعادل و روزانه نان (مخصوصا نان‌های سبوس‌دار) می‌تواند به بهبود شرایط عمومی بدن کمک کند اما نان‌ها همچنان حاوی کربوهیدرات هستند، درحالی که زیاده‌روی در دریافت کربوهیدرات‌ها می‌تواند باعث افزایش قند خون شود. هنگامی که شما مواد غذایی حاوی کربوهیدرات را مصرف می‌کنید، دستگاه گوارش هم آن غذا را به قند تجزیه و سپس وارد جریان خون می‌کند. با افزایش سطح قند خون، بدن شروع به ترشح انسولین می‌کند تا سلول‌های بدن بتوانند قند خون را برای تولید انرژی یا ذخیره‌سازی جذب کنند. حالا اگر فردی مبتلا به پیش‌دیابت باشد یا زمینه ابتلا به دیابت نوع ۲ را داشته باشد، چرخه ترشح انسولین و استفاده از قند در بدن او با اختلال مواجه خواهد شد و در چنین شرایطی زیاده‌روی در مصرف کربوهیدرات‌ها مانند انواع نان می‌تواند باعث افزایش سطح قند خون او شود. به همین دلیل هم توصیه می‌شود که تمامی افراد (مخصوصا افرادی که در معرض ابتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ هستند) حتما در مصرف نان رعایت اعتدال را جدی بگیرند.

منبع: سلامت

5 1 رای
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx