پوست‌های تیره

۳ تصور نادرست درباره پوست‌های رنگی یا تیره‌تر!

امروزه دیگر هیچ کمبودی در زمینه توصیه‌های رایگان و عمومی برای مراقبت از پوست نداریم، اما یکی از مسائل مهم این است که تمام این توصیه‌ها برای همه رنگ‌های پوستی مناسب نیستند. آن دسته از ما که پوست‌های رنگی و درواقع تیره‌تری داریم، با نیازها و دغدغه‌های خاص خودمان مواجه هستیم اما هنگام تلاش برای کسب اطلاعات در این زمینه معمولا با حجم انبوهی از اطلاعات نامناسب و تصورات نادرست مواجه می‌شویم.

به گزارش آی‌زندگی، با توجه به اهمیت این موضوع، از دکتر نینا دسای (متخصص پوست‌ومو) درخواست کرده‌ایم که درباره همین تصورات نادرست مربوط به پوست‌های رنگی برای ما توضیح دهد.

۳ تصور نادرست: نور خورشید، چین‌وچروک و لیزر/لایه‌برداری

آیا شما هم بارها شنیده‌اید که افراد دارای پوست رنگی هیچ نیازی به استفاده از محصولات ضدآفتاب ندارند یا این‌که اساسا در برابر سرطان پوست ایمن هستند؟ اگر چنین چیزهایی را شنیده‌اید، همین ابتدا باید بگوییم که این تصورات نادرست هستند. منشا این تصور نادرست به دو استدلال غلط برمی‌گردد: ۱. افراد دارای پوست رنگی یا پوست تیره‌تر ذاتا کمتر از دیگر افراد به سرطان پوست مبتلا می‌شوند و ۲. میزان ملانین‌ها یا رنگدانه‌های پوستی در پوست‌های تیره‌تر بیشتر هستند و درنتیجه پوست این افراد از خودش در برابر پرتوهای فرابنفش خورشیدی محافظت می‌کند.

با این‌حال، واقعیت این است که پوست‌های رنگی مانند همه پوست‌های دیگر می‌توانند به سرطان پوست مبتلا شوند، مخصوصا اگر محافظت از آنها در برابر پرتوهای فرابنفش خورشیدی به‌درستی انجام نگیرد. در این صورت، پوست‌های تیره هم در ساختار DNA سلول‌های پوستی دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند و درنهایت به سرطان مبتلا می‌گردند.

شکل‌گیری علائم پیری زودرس پوست و مشکلات رنگدانه‌ای پوست را هم باید در نظر گرفت. پس اگر دارای پوست رنگی یا پوست تیره‌تری نسبت به دیگران هستید، همچنان باید هر روز از محصولات ضدآفتاب با حداقل SPF ۳۰ استفاده کنید. استفاده منظم و روزانه از ضدآفتاب، خط دفاعی اصلی برای محافظت از همه انواع و رنگ‌های پوستی در برابر پرتوهای فرابنفش خورشیدی است.

بعضی افراد هم تصور می‌کنند که پوست‌های رنگی یا تیره‌تر اساسا به چین‌وچروک پوستی مبتلا نمی‌شوند. اما چنین تصوری کاملا نادرست است. البته افرادی که ملانین بیشتری در پوست داشته باشند، ممکن است دیرتر دچار علائم پیری پوست شوند اما همچنان مثل دیگر انسان‌ها به خطوط ریز، چین‌وچروک و لکه‌های پوستی مبتلا می‌شوند.

یک رژیم ضدپیری مناسب برای همه انواع و رنگ‌های پوستی باید شامل ضدآفتاب‌ها و محصولات آنتی‌اکسیدانی مانند ترکیبات ویتامین C و همچنین محصولات کلاژن‌ساز مانند رتینول باشد. علاوه بر این دو تصور نادرست، تصور نادرست دیگری هم درباره پوست‌های رنگی یا تیره‌تر وجود دارد که به لیزردرمانی و لایه‌برداری شیمیایی مربوط می‌شود. شاید بپرسید که آیا لیزردرمانی و لایه‌برداری شیمیایی اساسا برای پوست‌های رنگی ممنوع است؟ پاسخ واضح ما این است که به‌هیچ‌وجه!

همه انواع و رنگ‌های پوستی، در صورت نیاز می‌توانند از لیزردرمانی برای بهبودبخشی به وضعیت پوست بهره‌مند شوند و تشخیص این موضوع فقط به نظر متخصصان پوست‌ومو بستگی دارد. در مورد لایه‌برداری شیمیایی هم باید گفت که استفاده از ترکیبات مناسب با نوع پوست و به‌کارگیری میزان مناسبی از این ترکیبات می‌تواند کیفیت پوست‌های رنگی و تیره‌تر را هم مانند همه انواع و رنگ‌های پوستی دیگر ارتقا دهد و بافت پوست را صاف‌تر و لطیف‌تر کند.

منبع: سلامت

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx