سرماخوردگی

راز سرماخوردگی در زمستان؛ کدام عضو بدن عامل اصلی سرماخوردگی است؟

در دما‌های سردتر این سیستم دفاعی متزلزل شد: تعداد کمتری از وزیکول‌ها تولید شد و در برابر ویروس‌های زمستانی که به آن حمله می‌کردند ضربه کم تری وارد می‌ساختند که در این مورد دو ویروس راینو و کرونا (که کووید ۱۹ نبود) بودند.

به گزارش آی‌زندگی؛ می‌دانیم که زمستان با افزایش سرماخوردگی و سایر عفونت‌های تنفسی همراه است. این تا حدی بدان خاطر است که ما زمان بیش تری را در داخل خانه با افراد دیگر می‌گذرانیم و ویروس‌ها در هوای خشک بهتر زنده می‌مانند. با این وجود، در این باره که آیا هوای سرد و مرطوب این فصل ممکن است واقعا سیستم ایمنی بدن ما را تضعیف کند امکان اظهارنظر قطعی و با اطمینان وجود نداشت. دانشمندان اکنون کشف کرده اند که چگونه سیستم ایمنی داخل بینی ما به مهاجمان ویروسی حمله می‌کند و چگونه این مکانیسم دفاعی وقتی گرم است بهتر عمل می‌کند.

پژوهشگران می‌گویند یافته‌های منتشر شده در مجله آلرژی و ایمونولوژی بالینی می‌تواند به توسعه درمان‌های آینده در برابر سرماخوردگی و سایر بیماری‌های ویروسی مانند کووید -۱۹ کمک کند.
“بنجامین بلیر” یکی از نویسندگان مقاله مرتبط با این مطالعه که جراح دانشکده پزشکی هاروارد و چشم و گوش ماساچوست در بوستون در ایالات متحده است می‌گوید:”هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که نشان دهد چرا در ماه‌های سرد افزایش واضح در عفونت‌های ویروسی رخ می‌دهد”.

زمانی که هوای سرد سیستم ایمنی را “بی حس” می‌کند
پژوهش پیش‌تر صورت گرفته آن تیم نشان داده بود که هنگام نفس کشیدن سلول‌های داخل بینی ذرات ریزی به نام وزیکول‌های خارج سلولی (EVs) را آزاد می‌کنند که به باکتری‌ها هجوم برده مسیر حرکت آن را بسته و باکتری‌ها را می‌کُشند که درست شبیه وضعیتی است که در صورت حمله به لانه زنبور‌ها برای تان پیش خواهد آمد.

پژوهشگران برای تازه‌ترین مطالعه پژوهشگران تصمیم گرفتند به دو پرسش پاسخ دهند: آیا این پاسخ ایمنی در بینی نیز توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شود و آیا دمای پایین‌تر بر قدرت آن تاثیر می‌گذارد؟ در هر دو مورد پاسخ مثبت بود.

دانشمندان نمونه‌های بینی را از داوطلبان گرفتند و یک دسته را در آزمایشگاه در دمای طبیعی بدن ۳۷ درجه سانتیگراد و دسته دیگر را در دمای ۳۲ درجه سانتیگراد کشت دادند، زیرا دمای داخل بینی ما معمولا زمانی که در هوای سرد در خارج از خانه هستیم کاهش می‌یابد.

تحت شرایط نرمال گرمای بدن وزیکول‌های خارج سلولی که می‌توان آن را زنبور‌های کوچک در بینی ما قلمداد کردد با موفقیت مستقر شدند و به عنوان فریب و دام‌هایی عمل کردند و ویروس‌ها به جای سلول‌هایی که در غیر این صورت هدف قرار می‌دادند روی آن می‌چسبیدند.

“دی هوانگ” نویسنده اصلی مقاله مرتبط با این مطالعه می‌گوید:” این وزیکول‌های خارج سلولی در واقع به ویروس‌هایی که در مخاط بینی معلق هستند متصل می‌شوند”.

از سوی دیگر، در دما‌های سردتر این سیستم دفاعی متزلزل شد: تعداد کمتری از این وزیکول‌ها تولید شد و در برابر ویروس‌های زمستانی که به آن حمله می‌کردند ضربه کم تری وارد می‌ساختند که در این مورد دو ویروس راینو و کرونا (که کووید ۱۹ نبود) بودند.

مهار پاسخ ایمنی بینی
مطالعات پیشین نشان داده اند که ویروس‌های تنفسی رایج در دمای پایین‌تر رشد می‌کنند.

در سال ۲۰۱۵ میلادی تیمی از دانشگاه ییل دریافتند که راینو ویروس (که باعث اکثر سرماخوردگی‌های معمولی می‌شود) می‌تواند در دمای پایین‌تر داخل بینی نسبت به دمای مرکزی بدن به شکل موثرتری پخش شود. پژوهش موسسه ملی بهداشت ایالات متحده نشان داده که ویروس‌های آنفولانزا در آب و هوای سرد بهتر پخش می‌شوند. “منصور آمیجی” استاد علوم دارویی در دانشگاه نورث ایسترن در بوستون که سرپرستی تازه‌ترین مطالعه را برعهده داشت انتظار دارد که پاسخ ذاتی بینی به پاتوژن‌ها در برابر طیف وسیعی از ویروس‌ها آزمایش شود.

او می‌گوید: “این پژوهش می‌تواند راه را برای گزینه‌های درمانی جدیدی که از سیستم پاسخ بینی برای دفع سرماخوردگی یا حتی آنفولانزا و کووید -۱۹ استفاده می‌کنند هموار سازد. آیا می‌توانید اسفنج‌های ویروسی مصنوعی بسازید یک سلول فریبنده که ویروس بتواند به آن متصل شود؟ و اکنون یک ترکیب ضد ویروسی دارید که پیش از آن که سلول واقعی را آلوده سازد آن را از بین می‌برد”.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx