۷ راه برای شادتر کردن آپارتمان

۷ راه برای شادتر کردن آپارتمان را یاد بگیرید

اگر در آپارتمان احساس خفگی می‌کنید، این ۷ راه را امتحان کنید.

به گزارش آی‌زندگی؛ روش‌هایی آسان و مبتنی بر علم برای تبدیل یک فضای کوچک از فضایی کلاستروفوبیک (تنگنا هراسانه) به مکانی دنج وجود دارد. اجسام و نماد‌ها و اشکال گرد و خطوط منحنی با احساس شادی و خوشحالی مرتبط هستند و در مقابل پیکربندی‌های مورب و زاویه‌ای با احساس تهدید مرتبط می‌باشند. بخرید فرشی با طرح منحنی بیش از اشکال و طرح‌های هندسی توصیه می‌شود.

زندگی در یک فضای کوچک همواره مستلزم مصالحه بوده است. با توجه به این که بسیاری از ما اکنون به طور نامحدود از خانه کار می‌کنیم محیط اطراف‌مان حتی می‌تواند تنگ‌تر از گذشته احساس شود. پیامد‌های بالقوه سلامت روان ناشی از احساس محصور شدن در فضا به ویژه در طول بدترین پاندمی زمانی که بسیاری از افراد احساس می‌کردند در فضایی بسته قرار گرفته و دچار اضطراب و اندکی افسردگی شده بودند آشکار شد. علیرغم آن که درست است که فضا‌های جمع و جور می‌توانند احساس تنگنا هراسی یا اضطراب را در فرد تشدید کنند، اما با رویکردی مناسب نمی‌توان احساس آرامش و دنج بودن را در فضا ایجاد کرد. به عنوان یک گونه ما در فضا‌های کوچک تکامل یافته‌ایم. ما برای زندگی در خانه‌های ۲۷۸ متر مربعی تکامل نیافته‌ایم.

شاید چندان شگفت انگیز نباشد که بدانیم روش‌های علمی برای تبدیل یک فضای تنگ به مکانی شادتر و سالم‌تر وجود دارد. در ادامه به برخی از راهکار‌ها در این باره می‌پردازیم:

۱-بی نظمی را کاهش دهید
پژوهشگران دریافته‌اند که یک فضای بهم ریخته می‌تواند از نظر فیزیکی و روانی خسته کننده باشد. نتیجه مطالعه‌ای منتشر شده در سال ۲۰۱۷ میلادی در نشریه Current Psychology نشان داد که زندگی در میان بهم ریختگی با کاهش بهره‌وری و اهمال کاری مزمن مرتبط است. این یکی از مشکلاتی است که راه حلی ساده دارد. می‌توانید خانه خود را از وسایلی که به آن نیاز ندارید پاکسازی کنید و وسایلی را که می‌خواهید نگه دارید بهتر سازماندهی کنید.

سعی کنید سیستم‌های ذخیره سازی مانند قفسه‌های قابل انباشته شدن را اضافه کنید که از فضای عمودی بهره می‌برند. کشو‌ها و جعبه‌هایی که زیر مبلمان قرار می‌گیرند نیز زمانی ایده‌آل هستند که در متراژ محدود قرار دارید. هر طور که این کار را انجام دهید خلاص شدن از شر درهم و برهمی به طرز باورنکردنی رهایی بخش است، زیرا ناگهان می‌توانید کارآمدتر زندگی کنید. زمانی که وسایل زیادی دارید لذت بردن و دانستن قدر آن دشوار است زمانی که آن وسایل را به دقت مدیریت می‌کنید قدر و ارزش آن چه دارید را درک می‌کنید.

۲- ایجاد مرز‌ها
بین فضای خود و فضای دیگر افراد تفاوت و تمایز قائل شوید. این کار را می‌توان به سادگی با شناخت و احترام به مناطق تعیین شده در یک اتاق خاص یا با ایجاد یک تقسیم کننده اتاق برای حفظ حریم خصوصی انجام داد. هم چنین، اگر در حال تماس آنلاین یا تماشای تلویزیون هستید از هدفون استفاده کنید.

۳- از رنگ به نفع خود استفاده کنید
به گفته کارشناسان بهداشت روان این دید رایج که یک فضای کوچک زمانی که با رنگ‌های روشن‌تر رنگ‌آمیزی می‌شود بزرگتر به نظر می‌رسد به طور کلی صادق است، زیرا دیوار‌های رنگ پریده نور بیش‌تری را بازتاب می‌دهند و اتاق‌ها را بازتر نشان می‌دهند. با این وجود، این بدان معنا نیست که شما باید تمام دیوار‌ها را سفید نگه دارید. می‌توانید از رنگ‌هایی که قادر به بزرگتر نشان دادن فضا هستند از جمله رنگ‌های سردتر مانند رنگ آبی روشن بر روی دیوار استفاده کنید. علاوه بر این که رنگ‌های سردتر تاثیر بزرگتری دارند و آن این که با آن احساس آرامش خواهید کرد می‌توانید برای کاناپه خود رنگ‌های روشن را انتخاب کنید.

۴- آینه‌ها را اضافه کنید
آینه‌ها ابزار آزمایش شده و واقعی برای وارد کردن نور و ایجاد تصور فضای بزرگتر هستند به ویژه زمانی که روبروی پنجره آویزان می‌شوند. بهتر است در فضای خود یک یا دو مورد آینه را اضافه کنید.

۵- اشکال و بافت‌های آرامش بخش را انتخاب کنید
پژوهشگران چینی در مطالعه‌ای دریافتند که اجسام و نماد‌ها و اشکال گرد و خطوط منحنی با احساس شادی و خوشحالی مرتبط هستند و در مقابل پیکربندی‌های مورب و زاویه‌ای با احساس تهدید مرتبط می‌باشند. بدین ترتیب، خرید فرشی با طرح منحنی بیش از اشکال و طرح‌های هندسی توصیه می‌شود. به همین ترتیب، ترکیب منسوجات نرم برای مثال بالش‌های مخملی یا کرک دار می‌تواند محیط آرامش بخش تری را ایجاد کند. لمس سطوح نرم می‌تواند باعث ترشح هورمون اکسی توسین شود که اثر آرامش بخش دارد. به نوعی شما گیرنده‌های اکسی توسین را در دستان خود دارید.

۶- رایحه‌های خوب را اضافه کنید
الهام بخشیدن به خانه شما با رایحه‌ای دلپذیر می‌تواند حال و هوای شادی را ایجاد کند. نتیجه پژوهش‌های انجام شده در ایران نشان می‌دهد دارچین دارای اثرات ضد اضطراب و ضد افسردگی است. بنابراین، سعی کنید چوب دارچین و پوست پرتقال را روی اجاق گاز بجوشانید. هم چنین، می‌توانید با روشن کردن شمعی معطر یا استفاده از یک اتومایزر با یک اسانس رایحه خوشی را در فضا ایجاد کنید. رایحه‌ای را انتخاب کنید که فضا‌های باز را به شما یادآوری کند تا فضای کوچک تان بزرگتر به نظر برسد.

۷- کمی طبیعت اضافه کنید
براساس نتیجه مطالعه‌ای صورت گرفته در سال ۲۰۲۱ میلادی در دانشگاه کانکوک در کره افراد هنگام مشاهده گیاهان واقعی امتیازات بسیار بالاتری را در معیار‌های راحتی، آرامش و خلق و خوی مثبت تجربه می‌کنند. بنابراین، اگر پنجره‌ای با منظره فضای سبز داشته باشید ایده‌آل است. با این وجود، شما می‌توانید با گیاهان آپارتمانی کمی طبیعت را نیز به داخل بیاورید. هم چنین، می‌توان یک مزیت اضافه را نیز ذکر کرد: گیاهان واقعی باعث ایجاد اکسیژن در فضا می‌شوند و سبب خواهند شد تا در اتاق کم‌تر احساس گرفتگی کنید.

اگر نمی‌توانید از گیاهان واقعی مراقبت کنید حتی استفاده از عکس‌هایی از طبیعت نیز می‌تواند احساسی دلپذیر و آرامش بخش در شما ایجاد کند. هم چنین، می‌توان به صدا‌های موجود در طبیعت گوش داد از خش خش برگ‌ها گرفته تا حرکت جوی آب، آواز خواندن پرندگان یا امواج اقیانوس. نتیجه مطالعه‌ای صورت گرفته در دانشگاه چیبا در ژاپن نشان داد که قرار گرفتن در معرض صدا‌های جنگلی فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک واکنش جنگ یا گریز بدن را تحریک می‌کند و ضربان قلب را کاهش می‌دهد هم چنین، باعث ایجاد احساس راحت بودن، آرامش و خلق و خوی بهتر می‌شود. اپلیکیشن‌های بی شماری با صدا‌های مختلف طبیعت در سیستم عامل‌های اندروید و آیفون وجود دارند. در نهایت، می‌توانید از طراحی و تاثیرات حسی استفاده کنید تا فضا را برای شما بزرگ‌تر و راحت‌تر کنند. احساس کنترل بر خانه نیز باعث تقویت روانی شما می‌شود.

منبع: فرارو

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx