هویج فرنگی یا زردک

۴ خاصیت زردک که کمتر شنیده‌اید!

زردک، یکی از سبزیجات ریشه‌ای زمستانی است که شبیه هویج بوده اما رنگ روشن‌تری دارد. این سبزی بومی اروپا و آسیاست اما امروزه در مناطق مختلف دنیا کشت می‌شود. زردک را می‌توان به روش‌های مختلف طبخ کرد و از خواص آن بهره‌‌مند شد.

به گزارش آی‌زندگی، در  این مطلب به ۴ فایده عادت به خوردن زردک اشاره کرده ایم که به ترتیب عبارتند از:

 

۱. بهبود عملکرد سیستم گوارش
زردک یکی از سبزیجات ریشه‌ای مغذی است اما به‌اندازه هویج و سیب‌زمینی کاربرد ندارد. زردک حاوی انواع ترکیبات مغذی است که خواص متعددی برای سیستم گوارشی دارد. این تاثیر در وهله اول به فیبرهای فراوان برمی‌گردد که عملکرد روده‌ها و دفع را تسهیل می‌کند. همچنین، زردک حاوی نوعی فیبر حل‌شدنی به‌نام پکتین است. پکتین تاثیر ضدگرسنگی دارد و به افزایش مقدار آب در روده‌ها و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند. تاثیر دیگر زردک بر بهبود گوارش به‌خاطر وجود نوعی دیگر از فیبرهای حل‌شدنی به‌نام اینولین است که در سلامت روده‌‌ها موثر است. زردک یکی از منابع این فیبر است و ثابت شده اینولین رشد باکتری‌های مفید را افزایش می‌دهد و در پیشگیری از یبوست نقش دارد. مقدار بالای ویتامین‌‌ها و موادمعدنی در زردک نیز به سلامت جداره روده‌‌ها و محافظت در برابر التهابات کمک می‌کند.

 

۲. تامین آنتی‌اکسیدان‌
در کنار تاثیر عالی زردک در تقویت سیستم گوارش، زردک حاوی ترکیبات بسیاری است که تاثیر محافظ و آنتی‌اکسیدانی دارند. به‌عنوان مثال، زردک یکی از بهترین منابع کوئرستین؛ نوعی فلاونوئید با عملکرد آنتی‌اکسیدانی قوی است. مطالعات نشان می‌دهد کوئرستین رادیکال‌های آزاد مضر را حذف و از سلول‌ها در برابر آسیب آنها محافظت می‌کند. به‌خاطر مقدار بالای اسیدفولیک می‌تواند خوراکی مفیدی برای خانم‌های باردار باشد. البته این ویتامین با کاهش خطر بیماری‌های قلبی-‌عروقی و بعضی سرطان‌ها نیز مرتبط است. براساس یکی از مطالعات آزمایشگاهی، عصاره زردک می‌تواند مانع از رشد سلول‌های سرطانی روده بزرگ شود.

 

۳. تنظیم قند خون
زردک منبع غنی از فیبرها، ویتامین‌ها و موادمعدنی است و ترکیباتی دارد که به تنظیم قند خون کمک می‌کند. براساس مطالعه‌ای که روی گروهی از بزرگسالان سالم انجام شد، افرادی که پیش از صرف غذا سوپ حاوی زردک خورده ‌بودند سطح قند خون­شان پس از غذا بسیار کمتر از گروهی بود که این پیش‌غذا را میل نکردند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که اینولین بدون تغییر از سیستم گوارش عبور می‌کند و همانند پری‌بیوتیک عمل می‌کند و غذای باکتری‌های مفید روده محسوب می‌شود. همچنین اینولین با کاهش روند جذب گلوکز در روده به تنظیم قند خون کمک کرده و می‌تواند حساسیت سلول‌ها به انسولین را افزایش دهد و موجب کاهش التهابات شود. این تاثیرات می‌تواند در بهبود کنترل قند خون مبتلایان به دیابت نوع ۲ موثر باشد.

 

۴. محافظت از سیستم قلبی‌-عروقی
زردک یکی از منابع ویتامینC، منیزیم و پتاسیم محسوب می‌شود و حاوی آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زآگزانتین است. ثابت شده که مصرف زردک به محافظت از قلب نقش دارد. براساس نتایج مطالعات اخیر، افرادی که حداقل ۳ نوبت در هفته زردک مصرف می‌کنند، با کاهش قابل‌توجه خطر بیماری‌های قلبی مواجه هستند که مکانیسم اثر آن به نقش محافظتی آنتی‌اکسیدان‌‌های موجود مربوط می‌شود.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx