عصبانیت

عصبانیت با بدن شما چه کار می‌کند و چه ضررهایی دارد؟

اگر همیشه عصبانی هستید و احساس خشم دارید؛ اگر چند ساعت در روز در حال نشخوار فکری با عصبانیت هستید، میزان هورمون‌های استرس در بدن شما زیاد می‌شود و این می‌تواند  مشکلات بیشتری را برای شما به وجود بیاورد.

به گزارش آی زندگی و به نقل از self، آخرین باری که عصبانی شدید را به یاد دارید؟ احساس جوش آوردن، تپش قلب، سفت شدن ماهیچه‌ها و حس انگیزه برای شکستن هر چیزی.

همه احساسات شما در حین عصبانیت باعث ایجاد واکنش‌های فیزیکی می‌شوند که بر سیستم عضلانی و قلبی عروقی گرفته تا هورمون‌ها و اعصاب شما تأثیر می‌گذارند.

وقتی عصبانی می‌شوید، مغزتان ارزیابی می‌کند که آیا این شرایط برای سلامتی شما تهدید کننده است یا خیر.

هنگامی که احساسات پردازش شدند، این اطلاعات به ساختاری به نام هیپوتالاموس فرستاده می‌شود که مسئول حفظ بدن شما در یک حالت پایدار است. در نهایت بدن هورمون‌هایی مانند آدرنالین و کورتیزول را ترشح می‌کند و باعث ایجاد اثرات فیزیکی زیر می‌شود:

التهاب شدید

استرس مزمن، و احساسات منفی مرتبط با آن، به شدت التهاب در بدن را بیشتر کرده و سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند.

با استرس مزمن، از جمله عصبانیت، این التهاب نیز افزایش می‌یابند.

بیماری قلبی

بخش عمده‌ای از پیامدهای خشم برای سلامتی، به قلب و سیستم قلبی عروقی مربوط می‌شود.

عصبانیت و نشخوار فکری منجر به وضعیف قلبی عروقی ضعیف می‌شود.

عصبانیت می‌تواند فشار خون و ضربان قلب شما را افزایش دهد، دو عاملی که فشار زیادی بر عضله شما وارد می‌کند و بنابراین خطر ابتلا به فشار خون مزمن را افزایش می‌دهد.

کاهش عملکرد ریه

تنفس سریع و کم عمق یکی از اولین اثرات فیزیکی خشم است. بنابراین احساسات قوی مانند خشم یک محرک رایج برای حملات آسم در افرادی است که مستعد هستند.

درد مزمن

هنگامی که در حالت عصبانیت هستید، ممکن است حس گرما در سینه، بازوها و فک داشته باشید. بنابراین اگر حس عصبانیت ابراز نشود، می‌تواند منجر به تنش عضلانی و حالات بد و درد جدی شود.

مشکلات گوارشی

روده شما که شامل معده، روده بزرگ و روده کوچک است، سیستم عصبی مخصوص به خود را دارد.

روده و مغز شما یک بزرگراه دو طرفه هستند. هنگامی که عصبی هستید، مغز می‌تواند بر انقباضات درگیر در هضم تأثیر بگذارد و منجر به علائمی مانند حالت تهوع، یبوست، اسهال و درد معده شود.

گرم شدن و حساس شدن پوست

مانند روده، پوست نیز ممکن است به استرس واکنش نشان دهد.

اگر با بیماری‌هایی مانند اگزما، پسوریازیس، آکنه هورمونی یا روزاسه زندگی می‌کنید، این التهاب می‌تواند باعث شعله ور شدن این مشکلات شود.

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx