حرف زدن با کودک

چه کنیم تا کودکان نوپا زودتر حرف بزنند؟

بسیاری از ما به طور غریزی می‌دانیم که صحبت کردن با نوزاد یا کودک نوپا برای رشد آنها اهمیت دارد؛  اما تحقیقات رشد کودک نشان داده است که تشویق به رشد زبانی کودک فقط به تعداد کلماتی که می‌شنوند نیست، بلکه به تعامل بین شما و کودک بستگی دارد.

به گزارش آی زندگی و به نقل از lifehacker، بیست تا سی سال پیش، محققان معتقد بودند که رشد کودک تنها به تعداد کلماتی که می‌شنوند بستگی دارد. اما در واقعیت، نوزادان و کودکان نوپا زبان را اینگونه یاد نمی‌گیرند. آنها زمانی زبان را یاد می‌گیرند که ما با آنها تعاملی جذاب داشته باشیم.

چگونه تعامل با نوزادان به رشد زبانی آن‌ها کمک می‌کند

بچه‌ها زبان را زمانی بهتر یاد می‌گیرند که با کسی در ارتباط باشند که به آنها پاسخ می‌دهد و با آنها درگیر می‌شود.

هنگامی که کودک نوپا می‌پرسد این چیست، علاوه بر پاسخ به سؤال؛ باید اطلاعات بیشتری به او بدهید. مثلاً وقتی به یک سگ اشاره می‌کند و می‌گوید این چیست؟ شما در جواب می‌گویید سگ است. حال با ادامه دادن و گفتن جملاتی مانند «اوه ببین، سگ درخت را بو می‌کشد»  می‌توانید آن را ادامه و بسط دهید.

زمانی که با کودک از تولد تا سه سالگی صحبت می‌کنیم، اکثر راه‌های ارتباطی، حداقل تا دو سالگی، از طریق ژست‌ها، حالات چهره و صداها است، نه لزوماً کلمات. توجه کردن، پاسخ دادن به نشانه‌ها و استفاده از زبان برای برچسب زدن، روایت کردن و پاسخ دادن به آنچه فرزندانمان به آن علاقه دارند، بسیار مهم است.

از زبان توصیفی استفاده کنید

بهتر است در حرف زدن با کودک از زبان توصیفی استفاده کنید.

مثلاً  در مورد محیط اطراف صحبت کنید. در حین قدم زدن، به بدن کرکی گربه، گل‌های آفتابگردان بلند یا ابرهای سفید پف کرده در آسمان اشاره کنید.

یکی دیگر از راه‌های خوب برای معرفی زبان، خواندن کتاب با فرزندانتان است.

ما  در زندگی روزمره نمی‌توانیم در مورد دزدان دریایی صحبت کنیم، بنابراین کتاب‌ها فرصتی برای گسترش دایره لغات آنها فراهم می‌کنند.

“حرف زدن کودک” یک غریزه طبیعی است که باید بپذیریم.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد والدین می‌تواند به رشد زبانی کودک کمک کنند، و هر چه والدین تعامل بیشتری داشته باشند، به ویژه در ماه‌ها و سال‌های اولیه، بهتر است.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx