عاقبت تلخ نشستن جلوی تلویزیون در کودکی!

محققان نیوزیلندی هشدار می‌دهند کودکانی که تنها دو ساعت در روز را جلوی تلویزیون می‌گذرانند در جوانی بیشتر به قمار، سیگار، حشیش و الکل گرایش پیدا می‌کنند.

به گزارش آی زندگی و به نقل از دیلی میل، این محققان با ردیابی ۱۰۰۳ نفر از بدو تولد تا ۴۵ سالگی به این نتیجه رسیدند کودکانی که بیش از دو ساعت در شبانه روز تلویزیون تماشا می‌کنند در بزرگسالی به قمار، سیگار، حشیش و الکل معتاد می‌شوند.

این مطالعه چند رشته‌ای مبتنی بر مطالعه Dunedin در مجله بین‌المللی سلامت روان و اعتیاد منتشر شده {لینک} و تاکید دارد افرادی که از سنین 5 تا 15 سال در شب‌های هفته بیش از دو ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند، ۲۹ درصد بیشتر از کسانی که زمان کمتری را به صفحه‌های نمایش می‌چسبند، دچار مشکل قمار در بزرگسالی می‌شوند.

آنها همچنین ۲۰ درصد بیشتر احتمال دارد که به سیگار معتاد شوند و در مقایسه با کسانی که زمان کمتری را جلوی صفحه نمایش می گذرانند، در معرض خطر بیشتری برای اختلال مصرف الکل یا حشیش قرار دارند.

دکتر هلنا مک آنالی، متخصص پزشکی پیشگیرانه در دانشگاه اوتاگو که این مقاله را رهبری می‌کرد، گفت: این تحقیق نشان می‌دهد که برای برخی افراد، تماشای تلویزیون ممکن است بیان اولیه یک اختلال اعتیاد آور باشد یا ممکن است به سایر اختلالات اعتیاد آور مرتبط باشد.

البته این نتایج مشاهده‌ای هستند، به این معنی که محققان نمی‌توانند ثابت کنند تلویزیون خطر بروز رفتارهای مشکل‌زا در آینده را افزایش می‌دهد و آنها نمی‌توانند به طور قطع عوامل دیگری مانند ژنتیک، تأثیر والدین یا عدم حمایت اجتماعی را رد کنند.

در اولین مطالعه طولانی مدت در جهان در مورد استفاده از تلویزیون و اعتیاد، محققان نیوزیلندی ۱۰۰۳ کودک متولد ۱۹۷۲ و ۱۹۷۳را مورد مطالعه قرار دادند.

نوجوانان تا سن ۱۵ سالگی هر دو سال یک بار برای نمایش دعوت می‌شدند و والدین پرسشنامه‌هایی را در مورد میزان تماشای تلویزیون پر می‌کردند.

سپس از شرکت کنندگان هر سه تا پنج سال یک بار برای مصاحبه حضوری برای ارزیابی چهار اعتیاد احتمالی درخواست شد.

کودکان بین سنین ۵ تا ۱۵ سالگی به طور متوسط دو ساعت و بیست دقیقه در هفته تلویزیون تماشا می‌کردند.

معلوم شد ۶۲ درصد بیش از دو ساعت توصیه شده در روز تماشا می‌کردند و پسرها بیشتر از دختران تلویزیون تماشا می‌کردند.

در بزرگسالی، ۳۷۲ نفر از ۱۰۰۳ شرکت کننده (۳۷ درصد) با اختلال مصرف الکل تشخیص داده شدند.

۳۶ درصد دیگر (۳۶۹ از ۱۰۰۳ شرکت‌کننده) به اختلال مصرف دخانیات مبتلا بودند، در حالی که ۱۸ درصد (۱۹۰ از ۱۰۰۳) اختلال مصرف حشیش داشتند.

شرکت‌کنندگان از طریق نظرسنجی‌هایی که از آنها پرسیده می‌شد آیا برای کنترل مصرف خود تلاش می‌کنند، وابستگی فیزیکی دارند، با مشکلات اجتماعی مواجه هستند یا مصرف پرخطری از ماده مورد نظر دارند، معتاد تشخیص داده می‌شدند.

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx