تفاوت بین بیماری کرون و کولیت اولسراتیو چیست؟

تفاوت بین بیماری کرون و کولیت اولسراتیو چیست؟

کرون و کولیت اولسراتیو هر دو شرایط التهابی هستند که سیستم گوارش را درگیر می‌کنند.

به گزارش آی‌زندگی، در حالی که کولیت اولسراتیو فقط در پوشش روده بزرگ باعث التهاب می‌شود، بیماری کرون معمولاً روده کوچک و روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند در هر جایی از دهان تا کانال مقعد رخ دهد. هر دو بیماری اغلب با اسهال، درد شکم و خونریزی مقعدی ظاهر می‌شوند و می‌توانند باعث کاهش وزن شدید در کودکان شوند.

۱. علائم

اگر مشکوک هستید که ممکن است به کرون یا کولیت اولسراتیو مبتلا باشید، به علائم خود توجه کافی داشته باشید تا بتوانید آنها را برای یک متخصص گوارش توضیح دهید.
علائم بارز کولیت اولسراتیو عبارتند از وجود خون در مدفوع همراه با مخاط، اسهال مکرر، از دست دادن اشتها یا میل شدید به استفاده از دستشویی بدون اجابت مزاج.
کرون می‌تواند به همین شکل ظاهر شود، اما ممکن است با حالت تهوع، کاهش وزن و نفخ، در صورت وجود با حداقل خونریزی مقعدی و اسهال مشخص شود. هر دو بیماری همچنین ممکن است باعث التهاب چشم، مفاصل و پوست شوند.

۲. جایی که التهاب رخ می‌دهد

هر دو بیماری ناشی از التهاب در دستگاه گوارش هستند، اما جایی که التهاب رخ می‌دهد می‌تواند پزشک را به تشخیص صحیح هدایت کند. اصلی‌ترین تفاوت این است که بیماری کرون می‌تواند کل دستگاه گوارش، از دهان تا مقعد را درگیر کند، در حالی که کولیت اولسراتیو محدود به روده بزرگ است.

۳. تست‌های تشخیصی

پزشکان ممکن است نمونه مدفوع را برای علائم مخاط یا خون بررسی کنند که می‌تواند نشان دهنده کولیت اولسراتیو باشد. نمونه‌های مدفوع همچنین می‌توانند به پزشکان کمک کنند تا سایر مسائل مانند پاتوژن‌ها یا باکتری‌ها را رد کنند.
استاندارد طلایی برای تشخیص کولونوسکوپی است که در آن یک دوربین کوچک متصل به یک لوله نازک در روده بزرگ قرار می‌گیرد و به پزشک اجازه می‌دهد کل روده بزرگ را ببیند و بیوپسی بگیرد. اگر پزشک ببیند که التهاب از رکتوم شروع می‌شود و به طور مداوم به سمت روده بزرگ حرکت می‌کند و سپس متوقف می‌شود، می‌تواند نشانه کولیت اولسراتیو باشد.

در کرون، التهاب می‌تواند در هر جایی از دستگاه گوارش رخ دهد و معمولاً تکه‌هایی از بافت سالم وجود دارد که با تکه‌هایی از بافت ملتهب پراکنده شده‌اند.
کرون گاهی اوقات خوشه‌هایی از سلول‌های ایمنی به نام گرانولوم ایجاد می‌کند، در حالی که کولیت اولسراتیو این گونه نیست. گرانولوم‌ها نتیجه تلاش بدن شما برای خلاص شدن از مواد خارجی هستند و سلول‌ها در زیر میکروسکوپ قابل مشاهده هستند. 

اگر پزشک مشکوک باشد که روده کوچک درگیر کرون است، می‌تواند از یک آزمایش تصویربرداری، از جمله ام آر آی یا سی‌تی‌اسکن برای دریافت بهتر استفاده کند. اگر بخشی از دستگاه گوارش فوقانی مانند معده درگیر باشد، پزشک ممکن است آندوسکوپی فوقانی را برای تعیین محل التهاب انجام دهد.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx