مسمومیت غذایی

بعد از مسمومیت غذایی چه بخوریم؟

مسمومیت غذایی می‌تواند حدود یک تا چند ساعت پس از خوردن غذای فاسد اتفاق بیافتد و باعث بروز علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، احساس سرما در بدن، اسهال، تب، ضعف شدید، دل‌پیچه و ازدست‌دادن اشتها شود. حالا باید دانست که بعد از مسمومیت غذایی چه بخوریم؟

به گزارش آی‌زندگی، بعد از مسمومیت غذایی چه بخوریم؟ سوالی که بسیاری دنبال پاسخ آن هستند. عمولا افرادی که به مسمومیت غذایی مبتلا می‌شوند، ممکن است یک یا چند مورد از این علائم را بسته به شدت و ضعف مسمومیت تجربه کنند اما اسهال و استفراغ جزو شایع‌ترین علائم مسمومیت غذایی است.

زمانی که یا نوشیدنی حاوی مقادیری از سموم، میکروب‌ها یا انگل‌ها باشد، ممکن است دچار مسمومیت غذایی شوید. از طرف دیگر، غذا خوردن با دست‌های آلوده یا مصرف گوشت‌های نیم‌پز (مخصوصا مرغ و دیگر ماکیان) می‌تواند خطر ابتلا به مسمومیت غذایی را افزایش دهد. غذاهایی که بیش‌ازحد خارج از یخچال مانده‌اند، تخم‌مرغ خام، شیرهای غیرپاستوریزه، میگو و فراورده‌های گوشتی که با شرایط مناسبی تهیه یا در شرایط مناسبی نگهداری نشده‌اند، می‌توانند خطر ابتلا به مسمومیت غذایی را برای شما ایجاد کنند. در صورت ابتلا به مسمومیت غذایی بهتر است که راهکارهای تغذیه‌ای زیر را رعایت کنید.

مراقب باشید بدن‌تان کم‌آب نشود

از آنجایی که افزایش تعریق به‌دلیل تب کردن، اسهال و استفراغ جزو شایع‌ترین علائم ابتلا به مسمومیت غذایی است، بنابراین بدن بیماران شدیدا در معرض کم‌آبی و عوارض ناشی از آن قرار می‌گیرد. از این‌رو، اگر یکی از اعضای خانواده شما دچار مسمومیت غذایی شده است، سعی کنید که حجم بالایی از آب ساده را در طول روز به او بدهید و حتما میزان سوپ‌های رقیق و سبزی‌‌ها را هم در برنامه غذایی بیمار بیشتر کنید. مصرف سبزی‌های متنوع با رنگ‌های مختلف می‌تواند تا حدی آب و الکترولیت‌های ازدست‌رفته بدن بیمار را جبران کند.البته تا زمانی که بیمار درگیر اسهال باشد، نباید به او میوه و سبزی بدهید زیرا این مواد غذایی حاوی فیبر زیادی هستند و می‌توانند مشکل اسهال را تشدید کنند. میوه‌ها و سبزی‌ها باید بعد از قطع کامل اسهال و برای بازسازی بدن به رژیم غذایی بازگردند. به یاد داشته باشید که استفاده از نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های کافئین‌دار تا زمان بهبودی کامل برای بیماران مبتلا به مسمومیت غذایی ممنوع است.

مسمومیت با آب
بعد از مسمومیت غذایی چه بخوریم؟

غذاهای سبک و نرم بخورید

بسیاری از بیماران مبتلا به مسمومیت غذایی تا روزها یا حتی هفته‌ها بعد از ابتلا به مسمومیت، با کاهش اشتهای شدید و کاهش تمایل به مصرف غذاهای جامد مواجه می‌شوند. همین کم‌اشتهایی می‌تواند کاهش کالری دریافتی، کاهش وزن و تحلیل عضلانی را برای آنان به‌دنبال داشته باشد. بنابراین، اگر بیمار به مصرف غذاهای جامد و جویدنی تمایل ندارد، می‌توانید پوره انواع میوه‌های نرم مانند سیب یا موز، برنج، سب‌زمینی و سایر غذاهای نرم و سبک مانند سوپ‌های رقیق را به رژیم غذایی او اضافه کنید. بهتر است تا زمان بهبودی کامل بیمار، ادویه‌ها و چربی‌های اضافی را از رژیم غذایی بیمار کنار بگذارید. مصرف غذاهای تند، سرخ‌کرده و سرشار از قند و شکر برای این بیماران ممنوع است. یادتان باشد که اگر بیمار را در شرایط محیطی با هوای آزاد قرار دهید، اشتهای او برای غذا خوردن بیشتر خواهد شد.

منبع: سلامت

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx