زندگی خوب زناشویی

صمیمیت و رضایت از زندگی زناشویی چگونه محقق می‌شود؟

هدف ازدواج برطرف کردن نیازهای زوجین است و اگر نیازهای آن ها رفع نشود و زن و مرد به راه حل مثبتی جهت دست یابی به نیازهایشان دست پیدا نکنند، ناکامی، سرخوردگی، خشم و استرس و در نهایت دلزدگی بروز پیدا می کند.

به گزارش آی‌زندگی، ژیلا فرخی مشاوره خانواده و روانشناس در یادداشتی نوشت : بستر ازدواج يكي از مهمترين زمينه هايي اسـت كـه عملكرد و اثر صميميت و روابط اجتماعي رشد يافتـه در آن ظهور می کند. هدف ازدواج برطرف کردن نیازهای زوجین است و اگر نیازهای آن ها رفع نشود و زن و مرد به راه حل مثبتی جهت دست یابی به نیازهایشان دست پیدا نکنند، ناکامی، سرخوردگی، خشم و استرس و در نهایت دلزدگی بروز پیدا می کند.

به نقل از میگنا، براي بيشتر بزرگسالان، شادماني در زندگي بيـشتر بـه ازدواجي موفق و روابط زناشويي توأم با رضايت وابـسته است تا ساير مولفه هاي يك زندگي. سازگاري زناشـويي مي تواند به طور كامل بر كيفيت زنـدگي تـأثير بگذارد.
رضايت زناشويي، يك تجربه ي شخصي در ازدواج است كه تنها توسط خود فـرد در پاسـخ بـه ميـزان لذت رابطه ي زناشـويي قابـل ارزيـابي اسـت و عوامـل بسـياري هسـتند كـه در زنـدگي مشـترك روي رضايت زناشويي تاثيرمي گذارند واين احساس نقش مهمي در ميزان كاركردهـاي بهنجـار خـانواده ايفا مي كند. زوج هـاي بـا رضـايت زناشـويي بالا، توافق زيادي با يكديگر دارند، از نوع و سطح روابطشـان راضـي انـد، از نـوع و كيفيـت گذران اوقات فراغت رضايت دارند و مـديريت خـوبي در زمينـه ي وقـت و مسـايل مـالي خودشـان اعمال مي كنند.
حال، یکی از عوامل کلیدی در ارزیابی فرد نسبت به رضایت و سازگاری زناشویی، رضایت جنسی در رابطه زناشویی محسوب می شود.

تمایلات جنسی به مثابه ی یکی از پیچیده ترین ابعاد زندگی زنان محسوب می شود که از عوامل متعددی متاثر می شود و بر ابعاد مختلفی از زندگی آنها تاثیر می گذارد.
چنین تمایلات و واکنش هایی، گستره ای از رفتارهای جنسی و غیرجنسی است که بیشتر مطالعات گذشته بر فراوانی آمیزش و میزان ارگاسم های تجربه شده در زنان و مردان متمرکز شده و تاثیر آن را بر رضایت جنسی مورد تائید قرار داده اند.
از این رو بنابر نظر روانشناسان خانواده، عملكرد جنـسي يكـي از منـابع تـاثير گذار مهم بـر رضـايتمندي زناشـوئي اسـت. در يـك ازدواج سالم وجود رابطه جنسي مطلوب بـه نحـوي كـه بتواند موجب تأمين رضايت طرفين شود نقش بسيار مهـم و اساسي در موفقيت و پايداري كانون خانواده دارد.

امروزه مشكلات و اختلالات جنسي شايع تـر ازًآن اسـت كـه قـبلاتـصور مي گرديد. بـسياري از مـسائل جنـسي نظيـر كمبـود تمايلات جنسي، ناتواني، انزال زودرس كه به خاطر ترس و اضطراب، شرم و خجالت يا احساس بي كفايتي و گنـاه مخفي مانده و بيان نمي شـوند در بـسياري از مواقـع ايـن مشكلات ابراز نـشده ممكـن اسـت خـود را بـا علائـم و عوارض ديگري مثل ناراحتي هاي جـسماني، افـسردگي و نارضايتي از زندگي زناشويي نشان دهد و تا مرز اختلافات شديد خانوادگي و طلاق پيش روند. احسـاس ناكـامي سرخوردگي و عدم ايمني ناشي از فقدان رضايت جنسي، مي تواند سـلامت روان شـناختي همسـران را با خطر مواجه كند

اين در حالي است كه به عقيدة بسياري از محققان اگر مشكلات جنسي به موقـع تشخيص داده شوند، روش هاي پيشگيري و درماني مـؤثري براي بـسياري از آنهـا وجـود خواهد داشـت.از ايـن رو آموزش مسائل جنسي به زوجين از يك طرف و حساسيت تيم بهداشتي-درماني بـه شـناخت اخـتلالات جنـسي و تشخيص به موقع آنها از طرف ديگر مي تواند راهگـشاي درمان و پيشگيري از عوارض آن باشد.

به دليل وجود برخي محدوديت هاي فرهنگي و موانـع موجود در جامعه، در اكثر موارد زوجـين نـه تنهـا بـراي برطرف كردن اختلالات و مشكلات جنسي به متخصـصان و مراكز مشاوره مراجعه نمـي كننـد، بلكـه از طـرح ايـن موضوع در بين خودشان نيز خودداري مي كننـد و گـاهي منشاء اختلافات شديد خانوادگي و در نهايت جدايي هاي عاطفي و يا طلاق مي شود. اين در حالي است كه سازگاری زناشویی و در نهايت رضايت از زندگي در سلامت رواني زوجین و در نهایت فرزندان تاثیر بسزايي دارد. افسردگي ناشي از عدم رضايتمندي از ازدواج مـي توانـد همه وهله هاي زندگي نظير شغل و روابـط بـا ديگـران را تحت تاثير قراردهد.

روابط جنسی با تاثیر بر افکار و احساسات زوجین می تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم روابط بین آن ها را در ابعاد وسیعی تحت الشعاع خود قرار دهد بدین معنی که زوجینی که در این زمینه باهم سازگاری داشته و از این بابت خوشحال و مسرور باشند، قادرند به راحتی از بسیاری از ناهماهنگی های زندگی خود چشم پوشی نمایند، در حالیکه ناهماهنگی زندگی می تواند در زوجینی که رضایت جنسی ندارند عواقب وخیمی را به وجود آورد.

سخن آخر
زوج هاي جواني از زندگي زناشويي رضايت دارند كه بين آنها ارتباط بين فردي مثبت وجود دارد، اتحاد زيادي دارند، در جنبه هاي مختلف زنـدگي حـامي همـديگر اند، در انجام بسياري از فعاليت هاي خانوادگي و تفريحي با هـم تفـاهم دارنـد و سـازگار انـد، توانـايي مديريت سازندگي در اختلافات را دارند، با خانواده هاي اصلي خود نيز ارتباط متقابل و مثبت دارنـد و در جنبه هاي مختلف زندگي همچون مسايل مالي تفاهم دارند.

در نتيجه، اين زوج ها كه همسران خود را يك منبع حمايتي دلسوز و در دسترس در نظرمي گيرند، احساس امنيت و اعتماد به نفس مي كنند و ميزان بيشتري از سلامتي و بهزيستي را گزارش مي دهند. همچنين، رضـايت جنسي به خصوص در اوايل زندگي زناشويي، چارچوبي را براي زوجين ايجاد مي كند كـه در آن مـي توانند عشق، صميميت، لذت و محبت را به بهترين شكل ممكن تجربه كنند.

لازمة داشتن توانايي در روابط جنسي خوب در هر سني، داشتن مهارت هايي است كه قابل آموزش و يادگيري است و چنان كه بيشتر زوجين فكر مي كنند خيلي هم دور از دسترس نيست. یکی از برنامه هایی که می تواند در این زمینه اعمال شود برنامه های توانمند سازی زنان، آموزش روش های مختلف برقراری ارتباطات صمیمانه جنسی بین زوجین و آموزش رابطه جنسی سالم برای شریک جنسی می باشد. از طريق افزايش مهارت هاي زوجين در ابعاد فوق مي توان ميزان سازگاري زناشويي و ميزان رضايت از زندگي و در نهايت، سلامت عمومي آنها را افزايش داد و بر اين اساس پيشنهاد اصلي در این مقاله،  توجه به برنامه هاي آموزش و مشاورة خانواده به خصوص در زمينة آموزش مسائل جنسي به زوجين براي افزايش رضايت زناشويي آنها و در نتيجه قوام و دوام خانواده ها است.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx