سرطان ریه

ابداع یک فناوری رباتیک برای تشخیص و درمان سرطان ریه

دانشمندان می‌گویند موفق به ابداع یک فناوری رباتیک جدید و انقلابی شده‌اند که می‌تواند به تشخیص زودهنگام و درمان سرطان ریه به صورت همزمان کمک کند.

به گزارش آی‌زندگی، یک فناوری رباتیک جدید توسعه یافته است که سرطان ریه را خیلی زود تشخیص می‌دهد و همچنین توانایی درمان همزمان آن را دارد. گزارش سالانه انجمن ریه آمریکا نشان می‌دهد که نرخ بقای پنج ساله در مبتلایان به سرطان ریه که در حال حاضر ۲۵ درصد برآورد شده، تا حدی به لطف این فناوری جدید در حال افزایش است. یکی از رقم زنندگان این موفقیت، کاتلین مک‌گین است که سرطان ریه خود را زود تشخیص داد و با این روش رباتیک جدید آن را درمان کرد. مک‌گین می‌گوید: من به آینده‌ام بسیار خوشبین هستم.

به نقل از ایسنا، این فناوری جدید “برونکوسکوپی رباتیک”(robotic bronchoscopy) نامیده می‌شود و به پزشکان اجازه می‌دهد تا به قسمت‌های کوچک و سخت‌دسترس ریه دسترسی پیدا کنند، قسمت‌هایی که با ابزارهای معمولی نمی‌توان به آن‌ها دست یافت.دکتر پارتریک راس این فناوری جدید را «انقلابی» می‌نامد، زیرا علاوه بر تشخیص سرطان در مراحل اولیه، به پزشکان امکان می‌دهد همزمان آن را درمان کنند.

وی می‌گوید: وقتی بیماران از بیهوشی بیدار می‌شوند، به آنها می‌گوییم شما سرطان ریه داشتید و اکنون درمان شده است. این فناوری واقعا انقلابی است.

بیماران در معرض خطر باید غربالگری شوند

در حال حاضر، این فناوری جدید عمدتاً برای کسانی که نیاز به بیوپسی توده ریه دارند، استفاده می‌شود، اما پزشکان می‌گویند هر کسی که در معرض خطر است باید غربالگری شود.انجمن ریه آمریکا می‌گوید متاسفانه سیگاری‌های سابق که به این درمان دسترسی دارند، غربالگری‌های توصیه شده را دریافت نمی‌کنند. علاوه بر این، تعداد فزاینده‌ای از زنان جوان و غیرسیگاری به طور فزاینده‌ای به سرطان ریه مبتلا می‌شوند و هر دوی این گروه‌ها باید در بررسی شدن و غربالگری اهتمام بیشتری به خرج دهند.

پزشکان لی فیلیپ که مادر سه فرزند و یک دونده است را مثال می‌زنند که هرگز سیگار نکشیده و به‌ طور شگفت‌انگیزی در سن ۴۳ سالگی به سرطان ریه مرحله چهار مبتلا شده است.فیلیپ می‌گوید: وقتی بعد از بیوپسی استخوان به من گفتند سرطان ریه داری، شوکه کننده بود. من و مادرم و شوهرم همگی در آن اتاق بودیم.

این تعجب آور نیست، زیرا گزارش جدید درباره وضعیت سرطان ریه تأیید می‌کند که در سال جاری نزدیک به ۲۳۷ هزار نفر در ایالات متحده مبتلا به این بیماری تشخیص داده شده‌اند. البته این بدان معنا نیست که هیچ امیدی برای مبتلایان به این بیماری وجود ندارد.

دکتر بابی ماهاجان از انجمن ریه آمریکا می‌گوید: ما تا ۲۵ درصد بقای پنج ساله داریم که نسبت به بقای ۱۷ درصدی در سال ۲۰۱۵ به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. ما بخش زیادی از این موفقیت را مدیون تشخیص زودهنگام، درمان‌های بهتر و درمان‌های سیستمیک برای بیماران مبتلا به سرطان ریه هستیم.

بیمارانی که هرگز سیگار نکشیده‌اند

در حال حاضر تخمین زده می‌شود که تا ۲۰ درصد از افراد مبتلا به سرطان ریه هرگز سیگار نکشیده‌اند و به دلیل سایر عوامل خطر از جمله دود دست دوم، آلودگی هوا و گاز رادون(دومین عامل اصلی سرطان) به این بیماری مبتلا شده‌اند. در واقع پزشکان می‌گویند، هر کسی که ریه داشته باشد ممکن است به سرطان ریه مبتلا شود. البته آنها هنوز به دلایل مشخصی نرسیده‌اند که چرا تعداد فزاینده‌ای از زنان جوان مبتلا به سرطان ریه تشخیص داده می‌شوند.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx