سیر خوردن

چگونه می‌توان از خواص سیر برای فشار خون و سرماخوردگی بهره‌مند شد؟

هزاران سال است که سیر را به عنوان یک ماده غذایی سالم می شناسیم. پژوهش های جدید نشان داده که این ماده غذایی واقعاً تأثیرگذار است، به طوری که سطح فشار خون و کلسترول و قدرت ایمنی بدن را بهبود می بخشد. خواص سیر برای سلامتی از ترکیبات طبیعی فراوان درون آن نشأت می گیرد، به ویژه آلیسین که عامل بوی تند سیر است.

به گزارش آی‌زندگی، پژوهشی در سال ۲۰۱۸ نشان داد این خواص در ترکیبات گوگردی ای ریشه دارند که گیاه سیر از خاک جذب می کند و این ترکیبات حین آماده سازی غذا و هضم آن به حدود ۵۰ ترکیب گوگردی مختلف که درون سلول ها فعال هستند، تجزیه می شوند. این ترکیبات به ویژه میزان تولید مولکول های سیگنال دهنده ی گازی را افزایشی می دهند، مولکول هایی که نقشی اساسی در ارتباطات سلولی دارند. پایین بودن میزان این مولکول ها به بروز مشکلات جدی ای همچون بیماری های قلبی منجر می شود.

پژوهشی در سال ۲۰۲۰ نشان داد بیمارانی که فشار خون بالایی داشتند و به مدت ۳ ماه مکمل سیر ۶۰۰-۹۰۰ میلی گرمی مصرف کرده بودند، فشار خون آن ها کاهش یافته بود و مصرف این مکمل ها اثری شبیه به مصرف داروهای مهارکننده ی ACE (آنزیم مبدل آنژیوتانسین) داشت.به عقیده ی محققان، آلیسین تولید نیتریک اکسید، ماده ای که عروق خونی را منبسط می کند، را افزایش می دهد و مانع از فعالیت ACE (آنزیم مبدل آنژیوتانسین) می شود؛ همین امر باعث سست شدن عروق خونی و کاهش فشار خون می شود.

همچنین تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده آلیسین و دیگر ترکیبات درون سیر خاصیت ضد ویروسی دارند.

با این حال، کارشناسان می گویند تنها دو آزمایش انسانی قابل اتکا در رابطه با این خاصیت سیر وجود دارد که یکی از آن ها نشان داد کسانی که به مدت ۳ ماه ۱۸۰ میلی گرم آلیسین مصرف کرده بودند، در مقایسه با گروهی که شبه دارو دریافت کرده بودند، کمتر به سرماخوردگی مبتلا شده بودند.آزمایش دوم نشان داد مصرف ۲/۵۶ گرم عصاره ی سیر کهنه باعث بهبود عملکرد سلول های ایمنی بدن شده بود، امری که می تواند از شدت بیماری در هنگام ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا بکاهد.

کارشناسان می گویند از قرار معلوم سیر به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می کند و خواص ضد ویروسی دارد و ممکن است باعث کاهش شدت سرماخوردگی شود، اما با مصرف اندکی سیر به همراه غذا نمی توان از این خواص برخوردار شد.

به گفته ی کارشناسان، برای این منظور باید روزانه تقریباً یک حبه سیر خام مصرف کنید. این میزان معادل حدوداً ۹۰۰ میلی گرم سیر (۳ تا ۸ میلی گرم آلیسین) است.این امر اما با صرف ریختن مقداری سیر در غذا میسر نمی شود.به گفته ی کارشناسان، آلیسین تنها زمانی تولید می شود که سیر خرد یا له شود.تحقیقات نشان داده به محض قرارگیری سیر در معرض حرارت، تولید آلیسین متوقف می شود. بنابراین بهتر است بعد از خرد کردن سیر، ۱۰ دقیقه ای صبر کنید تا از تولید حداکثری آلیسین مطمئن شوید.

از پخت طولانی مدت سیر هم باید خودداری کرد. تحقیقی در سال ۲۰۱۸ نشان داد آلیسین سیر پخته و سیر تفت داده، به ترتیب ۱۶ درصد و ۳۰ درصد کمتر از آلیسین سیر خام است. علاوه بر این بهتر است از نگهداری سیر درسته درون روغن یا آب هم خودداری کنید، چرا که بر اساس شواهد، این کار هم باعث کاهش سطح آلیسین می شود.

منبع: روزیاتو

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx