پیری پوست

سه ترکیب مهم برای مبارزه با پیری پوست را بشناسید!

اگر از بیشتر افراد درباره ترکیبات مهم برای مبارزه با پیری پوست بپرسید، معمولا نام ترکیباتی مانند ویتامینC، رتینول و اسید گلیکولیک را می‌شنوید که واقعا هم نقش موثری در جهت مقابله با پیری پوست دارند. با این‌حال،‌ جهان مراقبت از پوست فقط به این ترکیبات محدود نمی‌شود و ترکیبات مفید و موثر دیگری هم وجود دارند که می‌توانند ذخایر کلاژن پوست را بازسازی کنند و نقش مثبتی در تقویت سد دفاعی پوست داشته باشند.

به گزارش آی‌زندگی، در این مطلب کوتاه با سه ترکیب مهم آشنا می‌شویم که معمولا دست‌کم گرفته می‌شوند اما اثربخشی بالایی دارند.

۱. روغن آرگان

وقتی که درباره مراقبت از پوست‌ پس از ۴۰ سالگی صحبت می‌کنیم، قطعا روغن‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کنند. روغن‌ها به‌دلیل خاصیت انسدادساز (occlusive) ویژه‌ای که دارند، می‌توانند رطوبت را درون پوست حبس کنند و مانع از تخلیه رطوبت از سد دفاعی پوست شوند، درحالی که قوی و مستحکم بودن سد دفاعی پوست به‌عنوان یکی از اسرار کلیدی برای داشتن پوست جوان و شاداب شناخته می‌شود.

ویژگی دیگر روغن آرگان برای پوست این است که گردش خون را در پوست تقویت می‌کند و کلاژن‌سازی را هم افزایش می‌دهد. مطالعات مختلفی هم نشان داده‌اند که روغن آرگان از خاصیت ضدالتهابی برخوردار است و به‌دلیل تاثیر مثبتش بر ارتقای قابلیت ارتجاعی پوست نهایتا به مبارزه با روندهای پیری پوست کمک می‌کند.

۲. مکمل کلاژن

اگر می‌خواهید روندهای پیری پوست را به‌طور طبیعی پشت سر بگذارید و مراقبت از پوست را به سطح عالی برسانید، حتما باید درباره استفاده از مکمل‌های کلاژن با متخصصان پوست‌ومو مشورت کنید. کلاژن به‌عنوان یکی از پروتئین‌های مهم برای بدن و پوست شناخته می‌شود که به مرور زمان در بدن کاهش می‌یابد و احتمال شکل‌گیری خطوط ریز پوستی، افتادگی پوست و مشکلات مشابه را بیشتر می‌کند.

با این‌حال، مصرف مکمل کلاژن به‌خوبی فعالیت فیبروبلاست‌ها یا همان سلول‌های سازنده الاستین و کلاژن را تقویت می‌کند و درنتیجه کلاژن‌سازی طبیعی را در بدن افزایش می‌دهد. مطالعات علمی هم نشان داده‌اند که کلاژن می‌تواند قابلیت ارتجاعی پوست یا الاستیسیته را تقویت کند و نقش مثبتی در کاهش خوط ریز پوستی داشته باشد.

۳. اسید ماندلیک

اسید ماندلیک در گروه اسیدهای آلفاهیدروکسی (AHA) قرار می‌گیرد و درنتیجه به لایه‌برداری و روشن‌سازی پوست کمک می‌کند، درحالی که تکثیر و تقسیم سلولی را هم در پوست ارتقا می‌دهد. نکته مهم این است که لایه‌برداری صحیح و منظم پوست می‌تواند کلاژن‌سازی پوست را تقویت کند.

یکی از مطالعات سال 2013 هم نشان داده است که لایه‌برداری شیمیایی با استفاده از ترکیبات اسید ماندلیک به تقویت کلاژن‌سازی و کاهش نشانه‌های پیری پوست کمک می‌رساند.  افراد دارای پوست حساس و خشک عمدتا به اسیدهای آلفاهیدروکسی واکنش منفی نشان می‌دهند، اما خوش‌بختانه اسید ماندلیک در موارد بسیار محدودتری باعث تحریکات پوستی می‌شود. بنابراین همه افراد می‌توانند بدون نگرانی از محصولات برپایه اسید ماندلیک استفاده کنند، درحالی که اثربخشی این ماده با اسید لاکتیک و اسد گلیکولیک مشابه است.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx