مراقبت از پوست در بارداری

آیا موها در دوران بارداری سریع‌تر رشد می‌کنند؟

بدن خانم‌ها در دوران بارداری با تغییرات مختلفی مواجه می‌شود، درحالی که بخشی از این تغییرات بر وضعیت موها نیز تاثیر می‌گذارند. بسیاری از خانم‌ها در این دوران مشاهده می‌کنند که موها ضخیم‌تر و مستحکم‌تر شده‌اند، اما آیا رشد موها واقعا تحت تاثیر بارداری قرار می‌گیرد؟ آیا موها در دوران بارداری سریع‌تر رشد می‌کنند؟

به گزارش آی‌زندگی، بدن خانم‌ها در دوران بارداری دچار تغییرات گسترده‌ای در زمینه هورمون‌ها می‌شود. درواقع سطح هورمون‌هایی مانند استروژن، اکسی‌توسین و پرولاکتین در این دوران افزایش می‌یابند و عدم تعادل هورمونی ناشی از این اتفاق می‌تواند پیامدهای مختلفی برای موها داشته باشد. علاوه بر اینها، افزایش گردش خون در دوران بارداری هم می‌تواند سرعت رشد موها را افزایش دهد.

افزایش ضخامت موها در دوران بارداری

موهای انسان‌ها دارای یک چرخه رشد طبیعی هستند. تک‌تک موهای سر در طی یک دوره 2 تا 3 ماهه روی پوست سر به‌وجود می‌آیند و سپس از پوست سر جدا می‌شوند تا جای خود را به تارهای موی جدید بدهند. اما این چرخه طبیعی در دوران بارداری تغییر می‌کند.

درواقع در حوالی هفته پانزدهم بارداری، موهای خانم‌ها ضخیم‌تر به نظر می‌رسد. البته موها در این شرایط ضخیم‌تر نشده‌اند، بلکه برای مدت‌زمان بیشتری در فاز رشد باقی مانده‌اند و درنتیجه این‌طور به نظر می‌آید که انگار موها ضخامت بیشتری پیدا کرده‌اند. این تغییر خاص به افزایش سطح هورمون استروژن برمی‌گردد. در ضمن، همه خانم‌ها در دوران بارداری با این تغییر در موهایشان مواجه نمی‌شوند.

نازک شدن موها در دوران بارداری

بعضی از خانم‌ها در دوران بارداری به‌دلیل کاهش هورمون استروژن در بدن، با افزایش ریزش موها مواجه می‌شوند. باور محققان بر این است که کاهش استروژن ناشی از عدم تعادل هورمونی در دوران بارداری یا قطع استفاده از داروهای ضدبارداری می‌تواند چنین مشکلی را به‌وجود بیاورد. با این‌حال، محققان همچنان درحال انجام تحقیقات تکمیلی در این زمینه هستند.

چرا موهای مادر بعد از زایمان می‌ریزند؟

خانم‌های باردار پس از زایمان با افزایش ریزش موها مواجه می‌شوند. این اتفاق به‌دلیل بازگشت سطح استروژن به محدوده نرمال شکل می‌گیرد که موهای اضافی را از فاز رشد وارد فاز استراحت می‌کند. در این روند که همزمان با ماه سوم تا چهارم پس از زایمان اتفاق می‌افتد، ریزش موها بیشتر از سطح عادی مشاهده می‌شود.

درحالی که شاید با ریزش دسته‌ای موها مواجه شوید، اما هیچ جای نگرانی و ترسی نیست. این ریزش مو کاملا طبیعی است و معمولا هم نوسانات ریزش مو تا یک سال بعد از زایمان ادامه دارند تا درنهایت چرخه رشد موها به وضعیت عادی برگردد. با این‌حال اگر پس از یک سال همچنان با ریزش مو مواجه بودید، حتما برای بررسی بیشتر این مشکل به متخصصان پوست‌ومو مراجعه کنید.

منبع: سلامت

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx