رژیم دیابتی

یک رژیم غذایی مفید برای جلوگیری از دیابت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ما حدود ۵ میلیون نفر مبتلا به بیماری دیابت را در ایران داریم که ۷ الی ۱۰ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند؛ همچنین ۱۲ درصد از کل جمعیت ایران مستعد به بیماری دیابت هستند در نتیجه دیابت یک مشکل ملی است و نمی‌توان آن را کوچک شمرد.

به گزارش آی‌زندگی؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دیابت از چند جهت به انسان آسیب می‌رساند و می‌تواند چشم، کبد، قلب و عروق را تحت تاثیر قرار دهد و ما اکنون شاهد وقوع سکته قلبی در افراد جوان‌تری هستیم که به دلیل دیابت مشکلات و بیماری‌های قلبی عروقی داشته‌اند.

حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در شبکه ۵ سیما در رابطه با هفته دیابت گفت: ما برنامه‌های تبلیغی بسیاری برای هفته دیابت و مقابله با بیماری‌های متفاوت داریم تا بتوانیم به این صورت میزان ابتلا به آن‌ها را کم کنیم و درمان آن‌ها را افزایش دهیم.

قناعتی اظهار کرد: به طور کلی تنها ۳۰ درصد از امر سلامت به واسطه بهداشت شکل پیدا می‌کند و ۷۰ درصد دیگر آن به کمک آگاه‌سازی و همکاری‌های بین بخشی فراهم می‌شود. ما حدود ۵ میلیون نفر مبتلا به بیماری دیابت را در ایران داریم که ۷ الی ۱۰ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند؛ همچنین ۱۲ درصد از کل جمعیت ایران مستعد به بیماری دیابت هستند در نتیجه دیابت یک مشکل ملی است و نمی‌توان آن را کوچک شمرد.

وی افزود: به دنبال این مسئله تمامی ارکان مدیریتی کشور و سازمان‌های مروبطه باید دست به دست شوند و در این راه حرکت کنند تا بتوانیم جلوی پیشرفت این بیماری و افزایش تعداد مبتلایان را بگیریم. دیابت متاسفانه از چند جهت به انسان آسیب می‌رساند و می‌تواند چشم، کبد، قلب و عروق را تحت تاثیر قرار دهد. ما اکنون متاسفانه شاهد وقوع سکته قلبی در افراد جوان‌تری هستیم که به دلیل دیابت مشکلات و بیماری‌های قلبی عروقی داشته‌اند. همچنین دیابت می‌تواند منجر به شکل‌گیری زخم‌های بدخیم و غیرقابل درمان شود. بیماری دیابت انسان را کسل می‌کند و باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی نیز می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: مهم‌ترین امر برای پیش‌گیری از بیماری دیابت ورزش است؛ در نتیجه از مسئولان شهرداری می‌خواهم در این جهت همکاری کنند و ورزش‌های همگانی رایگان را ترویج دهند تا بتوانیم از گسترش این بیماری در کشور جلوگیری کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: افراد نیز به تنهایی می‌تواند روزی نیم ساعت در هفته پیاده‌روی کنند و به این صورت خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهند. زندگی معنوی و آرامش نیز بسیار به پیشگیری از ابتلا به دیابت کمک می‌کند. خواب خوب و ترک سیگار نیز از عواملی هستند که در جلوگیری از ابتلا به دیابت بسیار تاثیرگذارند.

قناعتی ادامه داد: رژیم غذایی مدیترانه‌ای که شامل سبزی بسیار، میوه سالم و گوشت قرمز کم‌تر از راه‌های موثر جلوگیری از ابتلا به دیابت است. کبد چرب اکنون در دنیا در حال ایجاد فاجعه است در نتیجه انسان‌ها باید از داشتن رژیم غذایی آماده و فست‌فود‌ها خودداری کنند. استفاده از تنقلات سالم به جای چیپس و پفک‌ها می‌تواند جلوی ابتلا به کبد چرب را بگیرد و در نتیجه ابتلا به دیابت نیز کنترل می‌شود.

منبع: فارس

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx