چای نعناع

بهترین دمنوش‌ها برای بهبود سرماخوردگی را بشناسید!

سرماخوردگی، یکی از بیماری‌های شایع پاییز و زمستان است که حتی امکان دارد چند نوبت در سال فرد را درگیر کند. در کنار رعایت بهداشت برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، توجه به راهکارهای طبیعی مانند مصرف دمنوش‌های گیاهی در بهبود علائم و تسریع دوره بیماری تاثیر دارند.

به گزارش آی‌زندگی، در ادامه این مطلب، به معرفی چند دمنوش اشاره کرده ایم که مصرف آنها در طول بیماری می تواند کمک کننده باشد. این دمنوش ها عبارتند از:

دمنوش آویشن

این گیاه معطر خواص خلط‌آور و ضدعفونی‌کننده دارد و به بازشدن مجاری تنفسی کمک می‌کند. مصرف آن با شروع علائم سرماخوردگی، برونشیت و آنژین در تسکین بیماری موثر است. برای تهیه این دمنوش، یک قاشق چایخوری آویشن خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید و پس از چند دقیقه، صاف کرده و میل نمایید. استنشاق بخار این گیاه نیز در بهبود علائم سرماخوردگی موثر است و حتی می‌تواند مانع از انتشار بیماری در محیط شود.

دمنوش پونه کوهی

پونه کوهی به‌طور سنتی برای تسکین درد گلو و سرفه کاربرد دارد. از این گیاه به‌شکل دمنوش استفاده می‌شود که می‌توان علاوه بر آب جوش به‌همراه شیر گرم و عسل تهیه کرد. یادتان باشد که مرزنجوش نیز خواصی شبیه پونه کوهی دارد.

رزماری

رزماری در تسکین احتقان بینی و باز شدن مجاری تنفسی موثر است. مصرف این گیاه به تسکین سرفه کمک می‌کند، در بهبود خستگی ناشی از بیماری نقش دارد و نشاط را افزایش می‌دهد. برای تهیه دمنوش رزماری می‌توان از گل‌ها، برگ‌ها یا ساقه گیاه به اندازه دو قاشق در یک لیتر آب استفاده کرد. رزماری را می‌‌توان همراه شیر و عسل نیز دم کرد که راهکار عالی برای خواب مطلوب خواهد بود.

دمنوش نعناع

دمنوش نعناع علاوه بر عطر و طعم دلچسب، بر بیماری‌های فصلی نیز تاثیر دارد و به‌عنوان راهکار موثر در بهبود سرفه شناخته می‌شود. برای باز شدن مجرای تنفسی می‌توان علاوه بر دمنوش از بخور نعناع نیز استفاده کرد. منتول موجود در گیاه خاصیت رفع احتقان و تسکین علائم بیماری را دارد.

مریم‌گلی

مریم‌گلی در کاهش تب و تسکین درد گلو مفید است. خواص محرک آن نیز به بهبود خستگی ناشی از سرماخوردگی کمک می‌کند. حدود دو گرم گیاه خشک برای هر فنجان دمنوش کافی است که اگر گیاه تازه در دسترس باشد باید مقدار آن دو برابر شود. پس از 5 دقیقه نیز می‌توان دمنوش را میل کرد.

رازیانه

دانه‌های رازیانه برای بهبود عفونت‌های تنفسی مفید هستند. این دانه‌ها به رفع گرفتگی نایژه‌ها کمک کرده و سرفه را بهبود می‌دهد. یک قاشق مرباخوری دانه رازیانه برای هر فنجان کافی است که اگر همراه کمی عسل باشد تاثیر بهتری دارد و به تسکین درد گلو کمک می‌کند.

منبع: سلامت

 

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx