چرا تیک آبی توییتر خبرساز شد؟

تبعات پولی‌شدن تیک آبی توئیتر، ایلان ماسک و شرکت زیرمجموعه اش را مجبور به توقف فروش آن کرد.

به گزارش آی‌زندگی؛ چه کسی فکرش را می‌کرد که یک تیک آبی توییتر ساده در کنار حساب‌های توئیتری، روزی به جنجالی‌ترین و داغ‌ترین خبر فضای مجازی تبدیل شود؟ چند روزی است که مالکیت توئیتر با قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری به ایلان ماسک رسیده و ثروتمندترین فرد جهان، خواب‌های بسیاری را برای این شبکه اجتماعی پر طرفدار دیده است. از روزی که ایلان ماسک روی صندلی مالکیت توئیتر نشست، تغییرات بزرگی در این شبکه اجتماعی رخ داد. اخراج گسترده کارمندان این شرکت در سراسر جهان یکی از اتفاقاتی بود که پس از تصدی ماسک رخ داد و واکنش‌هایی را هم به همراه داشت. یکی دیگر از این تغییرات که اکنون متوقف شده، قابلیت دریافت تیک آبی با خرید سرویس ۸ دلاری توئیتر آبی بود.

خدمتی که در روز‌های گذشته، حواشی و جنجال زیادی به دنبال داشته است. تنها ساعاتی پس از آغازبه‌کار سرویس جدید Twitter Blue، تعداد قابل توجهی از کاربران شروع‌به جعل هویت افراد معروف کردند و توئیت‌های حساسی نوشتند. حتی سیاستمداران و ورزشکاران از جعل هویت در امان نبوده‌اند. این ماجرا با واکنش شرکت توئیتر روبه رو و پس از حواشی بی شمار، عرضه تیک آبی با هزینه ۸ دلار متوقف شد. در گزارش امروز از صفحه‌های دارای تیک آبی جعلی معروف و حواشی آن نوشتیم.

تیک آبی توییتر
تیک آبی توییتر

جنجال جعل هویت چهره‌ها و برند‌های معروف

اعتراف کوکاکولای قلابی به آلودگی محیط زیست!
حساب جعلی کوکاکولا در توئیتی نوشته: ما از همه بیشتر در تولید پلاستیک و آلودگی نقش داریم. این در حالی است که شرکت کوکاکولا یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید نوشابه در جهان است و چنین ادعایی برخی از مشتریان را شوکه کرده بود.

آب دزدی یک برند قهوه!
صفحه جعلی شرکت نستله هم نوشته: ما آب شما را می‌دزدیم و به خود شما می‌فروشیم! این در حالی است که نستله بیش از ۴۴۰ کارخانه در جهان دارد.

یک توئیت جعلی و دودشدن ۱۵ میلیارد دلار از ارزش سهام یک شرکت!
جنجالی‌ترین توئیت مربوط به شرکت دارویی Eli Lilly، یکی از شرکت‌های بزرگ داروسازی جهان است که جزو تولید‌کنندگان اصلی انسولین به شمار می‌رود. حساب جعلی این شرکت، توئیتی را درباره انسولین رایگان منتشر کرده و نوشته: ما هیجان زده هستیم که اعلام کنیم انسولین اکنون رایگان است. این در حالی است که قیمت عجیب انسولین در آمریکا از روز گذشته خبرساز شده است و برنی سندرز سناتورآمریکایی قیمت هر ویال انسولین در کشور‌های مختلف را منتشر کرده که طبق آن هر ویال انسولین در استرالیا ۹۴/۶ دلار، در انگلیس ۵۲/۷ دلار، در فرانسه ۰۸/۹ دلار و در آمریکا ۷۰/۹۸ دلار فروخته می‌شود، یعنی هر ویال انسولین در آمریکا حدود ۵/۳ میلیون تومان فروخته می‌شود که رقم بالایی است. انتشار این توئیت موجب کاهش بیش از ۴ درصدی سهام این شرکت شده که به معنی کاهش بیش از ۱۵ میلیارد دلاری ارزش آن است.

عیسی مسیح هم تیک آبی گرفت!
شاید عجیب‌ترین تایید رسمی توئیتر برای صفحه جعلی «عیسی مسیح» باشد. خرید تیک آبی باعث شد یکی از کاربران قدیمی توئیتر بتواند پس از نزدیک به ۱۶ سال، برای حساب عیسی مسیح تیک آبی بگیرد. صاحب این حساب در مصاحبه‌ای گفته: حساب Jesus در سال ۲۰۰۶ ایجاد شد و از آن برای انتشار توئیت‌های بامزه در نزدیکی اعیاد مسیحیان استفاده می‌کنم. قبلا چندین بار درخواست دریافت تیک آبی داده بودم، اما این شبکه اجتماعی این درخواست را رد کرده بود. صاحب این حساب نوشته: «من حساب عیسی مسیح را در توئیتر تأیید کردم تا نشان دهم این سیستم جدید تأیید حساب، چقدر مضحک است. من که عیسی مسیح نیستم و البته او هم حساب توئیتری ندارد، پس چگونه این حساب تأیید می‌شود؟ منطقی نیست.»

انواع ایلان ماسک‌های جعلی!
صد‌ها صفحه با نام ایلان ماسک که اتفاقا تیک آبی هم گرفته اند، از دیروز به سوژه کاربران فضای مجازی تبدیل شده است؛ تاییدیه‌های رسمی که واکنش مالک توئیتر را هم به دنبال داشت و به توقف عرضه تیک آبی پولی از طرف این شرکت منجر شد. دیروز بعد از آن که صفحه‌های جعلی توئیتر خبرساز شدند، تصاویری از انواع صفحه‌های توئیتری با نام ایلان ماسک در فضای مجازی منتشر شد که تعداد زیادی از صفحه‌ها با نام مالک توئیتر تایید رسمی از این شرکت گرفته اند و برخی کاربران نوشته اند که این اقدام به نوعی اعتراض به جنجال ایلان ماسک برای سرکیسه کردن مردم و دریافت پول از آن‌ها بود. اقدامی که بعد واکنش ایلان ماسک را به دنبال داشت و او همه صفحه‌های با نام خودش را که تیک آبی گرفته بودند، از این شبکه اجتماعی حذف کرد.

شوخی تلخ صفحه جعلی بوش با مردم عراق
جنجال فروش تیک آبی حتی بعد از توقف آن هم دست از سر توئیتر برنداشت و تعدادی از حساب‌های جعلی با تیک آبی مشغول فعالیت بودند. دیروز تصویری از حساب جعلی منتسب به جرج بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا منتشر شد که از «دلتنگی برای کشتن عراقی‌ها» نوشته بود، توئیتی که به‌شدت در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌برانگیز شد.

«تیک آبی» توئیتر را زمین می‌زند؟
از زمان تصاحب توئیتر توسط ایلان ماسک و ایجاد برخی تغییرات در آن، تیم‌های حریم خصوصی و امنیت این شبکه اجتماعی دچار آشفتگی شده است. هرچند که در روز‌های گذشته خبر‌هایی از تعدیل نیروی گسترده در توئیتر به دلیل کاهش هزینه‌ها منتشر شده، اما ایلان ماسک به کارمندان خود اعلام کرده که احتمال ورشکستگی توئیتر در سال آینده وجود دارد‍! با ورود ماسک به توئیتر، بایدن هم به او حمله سنگینی کرد و گفت: توئیتر بستری برای انتشار دروغ است و ایلان ماسک اهداف شومی در سر دارد. ایلان ماسک در روز‌های گذشته اعلام کرده که این شروع کار است و حتی چیز‌های احمقانه بیشتری را خواهید دید. حال باید منتظر ماند و دید این تصمیمات احمقانه همزمان با مشکلات اقتصادی و کاهش درآمدزایی از تیک آبی‌ها به دنبال توقف فروش آن می‌تواند به ورشکستگی توئیتر منجر شود یا خیر.

منبع: خراسان

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx