آخرین یافته‌های محققان درباره پول: آیا واقعا شادی آفرین است؟

محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا پس از تحقیق روی ۳۰۰ نفر در ۷ کشور به این نتیجه رسیدند که پول واقعا شادی آفرین است.

به گزارش آی زندگی و به نقل از دیلی میل، اگرچه طبق فرهنگ بومی، به شما چیز دیگری گفته شده، اما به عقیده محققان بریتیش کلمبیا پول واقعا شادی آفرین بوده و خوشبختی می‌آورد.

طبق مطالعه انجام شده و پس از دادن پول ۵ رقمی به شرکت کنندگان، معلوم شد حتی چند ماه پس از اینکه همه پولها خرج شد، افراد دریافت کننده خوشحال‌تر از همسالان خود بودند.

در این آزمایش اجتماعی منحصربفرد محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا ۳۰۰ نفر را در هفت کشور استخدام کردند – و حدود نیمی از ۱۰ هزار دلار به آنها دادند.

آنها به مدت شش ماه تحت نظر بودند و با گروهی که به زندگی عادی خود ادامه دادند و پولی دریافت نکردند، مقایسه شدند.

در پایان مطالعه، افراد دریافت کننده وجه نقد بدون توجه به نحوه خرج کردن، احساس شادی بیشتری داشتند.

دستاوردهای شادی آفرین برای کسانی که قبل از مطالعه کمترین میزان پول را داشتند، بالاترین میزان بود.

دو اهداکننده ثروتمند ناشناس، با مشارکت سازمان رسانه ای TED، ۲ میلیون دلار از پول خود را در انتقال ۱۰ هزار دلاری پی پال بین ۲۰۰ نفر در سراسر جهان توزیع کردند.

سیصد شرکت کننده از سه کشور کم درآمد – برزیل، اندونزی و کنیا – و چهار کشور ثروتمند: استرالیا، کانادا، ایالات متحده و بریتانیا به کار گرفته شدند. آنها به طور تصادفی تعیین شدند که ۱۰ هزار دلار پول نقد دریافت کنند یا خیر.

محققان رفاه شرکت کنندگان را با سنجش میزان رضایت آنها از زندگی در مقیاس یک تا هفت و تعداد دفعات تجربه احساسات مثبت مانند شادی و احساسات منفی مانند غم و اندوه در مقیاس یک تا پنج محاسبه کردند.

شرکت کنندگان، بین ۲۱ تا ۷۸ سال، در دسامبر ۲۰۲۰ از طریق توئیتر استخدام شدند و درآمدی از 0 تا ۴۰۰ هزاردلار، با میانگین ۵۴۳۹۴ دلار داشتند.

این افراد عموماً تحصیلکرده بودند و ۸۲ درصد آنها دارای مدرک لیسانس بالاتر بودند.

آن‌ها نمی‌دانستند برای چه چیزی ثبت‌نام می‌کنند، و از آنها دعوت شد تا با تکمیل یک نظرسنجی اولیه که برخی از اطلاعات شخصی و اندازه‌گیری اولیه رفاه آنها را جمع‌آوری می‌کرد، برای یک آزمایش مرموز درخواست دهند.

توئیت گفت که این آزمایش «هیجان‌انگیز، غافلگیرکننده، تا حدودی زمان‌بر، احتمالاً استرس‌زا، اما احتمالاً تغییر دهنده زندگی» خواهد بود.

به دو سوم خوش شانس شرکت کنندگان ایمیل‌هایی ارسال شد که به آنها گفته شد ۱۰ هزار دلار دریافت خواهند کرد.

به ۲۰۰ نفری که پول نقد دریافت کردند گفته شد که ظرف سه ماه آن را خرج کنند، در حالی که ۱۰۰ نفر باقی مانده هیچ وجه نقدی دریافت نکردند.

اکثر دریافت کنندگان کالاهایی مانند اتومبیل خریداری کردند یا پول را صرف بازسازی خانه کردند.

در سه ماه پس از پرداخت پول، همه ۳۰۰ شرکت‌کننده نظرسنجی‌های ماهانه را پر کردند و بهزیستی ذهنی خود را محاسبه کردند.

آنها همچنین یک نظرسنجی را شش ماه پس از پرداخت پول تکمیل کردند.

گروهی که هرکدام ۱۰ هزار دلار دریافت کردند، پس از سه ماه خرج کردن، سطح شادی بیشتری نسبت به آنهایی که پول نقد دریافت نکردند، گزارش کردند و در شش ماهگی، افرادی که به آنها پول داده شد، هنوز احساس شادی بیشتری نسبت به قبل از آزمایش داشتند.

دستاوردهای شادی برای کسانی که کمترین میزان را داشتند بیشتر بود. ساکنان کشورهای کم درآمد سه برابر بیشتر از کسانی که در کشورهای با درآمد بالاتر زندگی می کنند، شادی کسب کردند.

دریافت‌کنندگان پول نقدی که سالانه ۱۰ هزار دلار درآمد دارند، دو برابر بیشتر از کسانی که ۱۰۰ هزار دلار دریافت می‌کنند، شادی دریافت می‌کنند.

کسانی که درآمد خانوارشان بیش از ۱۲۳ هزار دلار است، بهبود قابل توجهی در رفاه گزارش نکردند.

از آنجایی که نود و نه درصد مردم کمتر از این درآمد دارند، یافته‌ها حاکی از آن است که پرداخت‌های نقدی یک‌باره می‌تواند به نفع بیشتر جمعیت جهان باشد.

محققان نحوه خرج کردن ۱۰ هزار دلار توسط گیرندگان پول نقد را ثبت کردند و اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که آیا هر نوع خرید خاصی منجر به بیشترین شادی شده است یا خیر.

این یافته ها در مجله PNAS منتشر شد.

رایان دوایر، یکی از نویسندگان این مطالعه به NBC News گفت: «ده هزار دلار در مکان‌های خاصی در سراسر جهان واقعاً می‌تواند برای شما چیزهای زیادی بخرد. برخی از مردم مقدار زیادی پول را صرف پرداخت وام مسکن خود یا انجام یک بازسازی بزرگ در خانه خود کردند.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx