دمای مناسب خانه

دمای مناسب خانه در روزهای سرد چه مقدار است؟

با فرارسیدن روزهای سرد سال، گرم نگهداشتن منازل یکی از چالش های جدی خانواده ها محسوب می شود و این موضوع همزمان با افزایش بهای حامل های انرژی بوده و مدیریت این موضوع می تواند بر سلامت و اقتصاد خانواده تاثیر داشته باشد.

به گزارش آی زندگی، به طور معمول قبض های گاز و برق در فصل زمستان با افزایش مواجه می شوند زیرا بسیاری از وسایل گرمایشی با این دو انرژی کار کرده و افزایش مصرف منجر به بیشتر شدن هزینه ها می شود. از سوی دیگر گرم شدن یا سرد بودن بیش از حد خانه نیز می تواند سلامتی افراد را با خطر مواجه کند.

به نقل از سیناپرس، تحقیقات متعددی نشان می‌دهد که خانه ‌های سرد می ‌توانند علائم بیماری ‌های قلبی و بیماری‌ های تنفسی مانند آسم و همچنین سرفه ‌های منظم و سرماخوردگی را افزایش دهند. متیو اسکات، پژوهشگر بریتانیایی در این حوزه معتقد است:خانه های سرد تأثیر بسیار مضری بر سلامتی دارند و ایجاد دمای مناسب در داخل منازل طی فصل زمستان برای بخش بزرگی از جمعیت به دلیل افزایش قیمت سوخت یک چالش محسوب می شود.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ نشان داد: دمای پایی ن‌تر در داخل خانه با فشار خون بیشتر افراد ساکن در آن مرتبط است و شاید این پژوهش تا حدی توضیح دهد که چرا افراد بیشتری در زمستان در اثر بیماری های قلبی و سکته می‌ میرند. در همین حال، رطوبت و کپک موجود در خانه های سرد باعث مشکلات تنفسی شده و اغلب با خس خس سینه و آسم در کودکان همراه است.

یک مطالعه مشابه در نیوزیلند نشان داد: در پی گرم کردن مناسب خانه ها در طول زمستان، آمار بستری شدن در بیمارستان برای کودکان زیر دو سال مبتلا به عفونت‌های حاد تنفسی می‌تواند تا ۲۰ درصد کاهش یابد. لورا اولیوراس، که در دانشگاه پومپئو فابرا در بارسلون در مورد فقر انرژی مطالعه می کند، در این رابطه می گوید، ما باید برای روزهای سرد سال بهتر آماده باشیم.

به طور کلی باید در نظر داشت که سرد بودن تاثیر یکسانی روی همه افراد ندارد، زیرا همه ما به یک اندازه آسیب پذیر نیستیم. افرادی که به بیماری‌های تنفسی مانند بیماری انسدادی مزمن ریه  و آسم مبتلا هستند، ممکن است به دلیل سرما دچار مشکلات تنفسی جدی شوند زیرا سرد شدن هوا باعث تنگ شدن راه‌های هوایی آن ها می ‌شود. افراد بسیار مسن و کم سن و سال نیز نسبت به اثرات خانه های سرد آسیب پذیرتر هستند، زیرا سیستم طبیعی بدن این افراد در تنظیم دمای خود به خوبی عمل نمی کنند.

در همین حال، افراد دارای معلولیت ممکن است سخت تر از خانه خارج شوند، و قرار گرفتن در معرض شرایط سرد و مرطوب در داخل خانه منجر به سلامت ضعیف تر آن ها شود.  مشکلات عدم ایجاد دمای مناسب در منازل تنها محدود به بیماری های جسمی نبوده و هر چیزی که ما را در مکانی که بیشتر وقت خود را در آن می گذرانیم ناراحت کند، مطمئناً بر سلامت روان ما تأثیر می گذارد. افراد در هوای سرد ممکن است احساس استرس بیشتری داشته و دچار اختلال خواب و افسردگی شوند. هنگامی که خانه سرد است، استرس ممکن است با نگرانی در مورد افزایش قبض ها نیز مرتبط باشد.

در این میان اگر شما پدر و مادر هستید، بار ذهنی شما حتی بیشتر می شود زیرا در این شرایط شما همچنین نگران فرزندان خود خواهید بود. بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۲۲ روی خانواده های ایرلندی انجام شد، والدین کودکان زیر ۹ سال، اگر در خانه های سرد زندگی می کردند یا قادر به پرداخت قبض های خود نبودند، بیشتر دچار افسردگی می شدند.

این نگرانی والدین بی‌جا نیست، زیرا مطالعات نشان می‌دهد که کودکانی که در خانه‌های سرد زندگی می ‌کنند، به احتمال زیاد می ‌گویند که در خانه احساس خوشبختی نمی‌ کنند، بیشتر مشروب نوشیده یا سیگار می‌کشند، و احتمال بیشتری دارد که از مشکلات سلامت روان رنج ببرند. توصیه می شود در فصل زمستان دمای داخل خانه خود را بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنید زیرا مطالعات متعددی نشان داده است که این دما بهترین دما برای انسان محسوب شده و البته توصیه می شود در روزهای سرد سال از لباس مناسب استفاده کرده و به طور ناگهانی از فضای گرم به فضای سرد و بالعکس تردد نکنید.

عایق بندی مناسب خانه می تواند شما را در کاهش مصرف انرژی و نگهداشتن دما در حد ایده آل یاری کند البته این مساله به معنی بستن تمامی منافذ ورود و خروج هوا نبوده و باید در نظر داشته باشید اکسیژن و هوای تازه کافی وارد فضای زندگی شما شود. منظور از عایق بندی مناسب، استفاده از عایق های دیواری و شیشه های دو جداره است که از اتلاف انرژی جلوگیری می کنند.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx