تزریق واکسن

چرا تاثیر واکسن در افراد با هم متفاوت است؟

یافته‌های جدید به دست آمده از یک متاآنالیز نشان دهنده مکانیسم‌ های بیولوژیکی مسئول پاسخ متفاوت سیستم ایمنی برخی افراد به واکسیناسیون کرونا است که می‌تواند پیامدهای جهانی برای توسعه و تجویز واکسن‌ ها را در پی داشته باشد.

به گزارش آی‌زندگی، نتایج یک مطالعه جدید به عنوان بخشی از مجموعه ای از مطالعات کنسرسیوم پروژه ایمونولوژی انسانی، نشان دهنده دلیل تاثیر متفاوت واکسن کرونا بر افراد است. طی این مطالعه، پژوهشگران با بررسی شبکه ای از موسسات تحقیقاتی ملی که دامنه پاسخ ها به عفونت ها و واکسیناسیون های مختلف را مطالعه می کنند، نوع واکنش ۸۲۰ جوان سالم را که با ۱۳ واکسن مختلف واکسینه شده بودند را تجزیه و تحلیل کردند.

به نقل از سیناپرس، طی این مطالعه، واکسن های مختلف برای شناسایی نشانگرهای زیستی خاصی که پاسخ آنتی بادی به واکسن ها را ایجاد می کنند، انتخاب شده بود. در ادامه، شرکت کنندگان بر اساس سطح پاسخ التهابی قبل از واکسیناسیون به سه گروه با بیان ژن مشترک تقسیم شدند. یک گروه با التهاب بالا، یک گروه با التهاب کم و یک گروه با التهاب متوسط. پس از مطالعه تغییرات ایمنی که در شرکت کنندگان پس از واکسیناسیون رخ داد، محققان دریافتند گروهی که بالاترین سطوح التهاب را قبل از واکسن داشتند، قوی ترین پاسخ آنتی بادی را ارائه می دهند.

دکتر اسلیم فوراتی، دانشیار تحقیقات بیوانفورماتیک در دانشگاه اموری و نویسنده ارشد این تحقیقات، در رابطه با یافته های فوق می ‌گوید: ما از بررسی این موضوع شگفت زده شدیم زیرا التهاب معمولاً به عنوان واکنشی بد شناخته می ‌شود. این داده‌ ها نشان می ‌دهد که برخی از انواع التهاب در واقع می‌توانند پاسخ قوی ‌تری را از واکسن ایجاد کنند. طی این تحقیقات، پژوهشگران نشانگرهای زیستی خاصی را در میان این گروه و ویژگی‌های سلولی شناسایی کردند که نشانه‌های التهابی قبل از واکسیناسیون را مشخص می ‌کنند، اطلاعاتی که می ‌تواند برای پیش‌ بینی میزان خوب بودن واکنش یک فرد به واکسن مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر فوراتی در ادامه توضیحاتش می ‌گوید: با دانشی که اکنون در مورد ویژگی ‌های سیستم ایمنی داریم که منجر به پاسخ قوی ‌تری می شود، واکسن‌ های نسل بعدی را می‌ توان برای القای این پاسخ و به حداکثر رساندن اثربخشی آنها طراحی کرد. هرچند هنوز سوالات زیادی در این رابطه وجود دارد. این یافته ‌ها که همزمان با سه مطالعه دیگر که توسط تیم هایی از محققان دانشکده پزشکی ییل، دانشگاه استنفورد، دانشگاه سینسیناتی، دانشکده پزشکی هاروارد و مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا منتشر شده‌ اند، می ‌توانند به بهبود پاسخ واکسن در همه افراد کمک کنند.

در خاتمه گفتنی است درک بهتر چگونگی تأثیر حالت‌ های ایمنی مختلف قبل از واکسن بر پاسخ ‌های آنتی ‌بادی، امکان تغییر این حالت‌ ها را در افراد آسیب ‌پذیرتر به وجود می آورد. به عنوان مثال، دانشمندان ممکن است به بیمارانی که پیش ‌بینی می‌شود پاسخ ایمنی ضعیف ‌تری داشته باشند، یک واکسن برای تحریک ژن‌های التهابی مرتبط با محافظت بیشتر ارائه دهند.شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Immunology منتشر شده است.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx