آیا فقر آهن در ریزش مو تأثیر دارد؟

کم خونی فقر آهن شرایطی است که فرد در بدن خود به اندازه کافی آهن ندارد و بدن او نمی تواند به درستی از آهن استفاده کند. اما آیا فقر آهن در ریزش مو تأثیر دارد؟

به گزارش آی‌زندگی؛ در حالی که کم خونی شدید فقر آهن می تواند علائمی مانند تنگی نفس ، خستگی و درد قفسه سینه ایجاد کند ، برخی از افراد نیز ریزش مو را تجربه می کنند.طبق برخی تحقیقات ، سلول های فولیکول مو به ویژه نسبت به کاهش سطح آهن حساس هستند و در صورت کم بودن ذخیره آهن قادر به رشد سلولهای جدید نیستند.

در این مقاله ، در مورد ارتباط بین کم خونی فقر آهن و ریزش مو ، و همچنین گزینه های درمانی برای هر یک صحبت می کنیم.

علائم کم خونی فقر آهن

آهن در ساخت هموگلوبین نقش مهمی دارد ، ترکیبی که اکسیژن را به سلول ها منتقل می کند و برای عملکرد بدن ضروری است.

علائم کم خونی فقر آهن شامل موارد زیر است:

ناخن های شکننده

خستگی شدید یا کمبود انرژی

ضربان قلب سریع

رنگ پریدگی پوست

تنگی نفس

زبان درد

در حالی که ریزش مو یک علامت بارز کم خونی فقر آهن نیست ، برخی از افراد آن را تجربه می کنند. اگر فردی گمان کند طبق عللائم گفته شده در بالا سطح آهن در بدنش پایین است ، باید به پزشک معالج مراجعه کند که بتواند آزمایش خون را انجام دهد تا مشخص شود که آیا کم خونی دارد یا خیر؟

فقر آهن

کم خونی فقر آهن و ریزش مو

اکثر مطالعات مربوط به کم خونی فقر آهن و ریزش مو به ریزش مو در زنان می پردازد. ریزش مو با الگوی زنانه که به نام آلوپسی آندروژنتیک نیز شناخته می شود ، رایج ترین نوع ریزش مو در خانم ها است. الگوی ریزش مو در زنان معمولاً به نازک شدن مو در قسمت میانی پوست سر اشاره دارد. افرادی که دارای این الگوی ریزش مو هستند ، موهای نازک یا ریزش مو را نیز در خط مو در طول پیشانی خود خواهند داشت.

تحقیقات مشخص کرده اند که شواهد و مدارک کافی برای اطمینان وجود ندارد که کم خونی فقر آهن می تواند باعث ریزش مو در آقایان یا خانم ها شود. در حالی که برخی از تحقیقات نشان داده اند افرادی که ریزش مو را تجربه کرده اند از نظر آهن کمبود دارند ولی هنوز به سکل صد درصد به این نتیجه نرسیده اند.

برای درمان چگونه عمل کنیم؟
افرادی که هم ریزش مو دارند و هم فقر آهن را تجربه می کنند نیاز به درمان هر دو به طور جداگانه خواهند داشت. زیرا اگر فقط یک مورد را درمان کنند عامل دیگر نتیجه درمان را تغییر می دهد.

درمان ریزش مو
پزشکان می توانند بسیاری از روش های درمانی را به افرادی که ریزش مو دارند ، توصیه کنند ، از جمله:

مینوکسیدیل: این دارو به عنوان یک محلول موضعی در دسترس است. این دارو به مو اجازه می دهد تا فولیکول های مو مدت بیشتری در مرحله رشد بماند.

مهار کننده های 5-آلفا ردوکتاز: داروهایی مانند فیناستراید (پروسکار) مهار کننده 5-آلفا ردوکتاز هستند. این داروها به افزایش سطح آنزیم هایی که باعث رشد مو می شود کمک می کنند.

روش های جراحی: اگر سایر روشهای درمانی مؤثر نباشد ، جراحی مانند پیوند مو می تواند به ترمیم موهای فرد کمک کند.

پزشکان به طور مداوم در حال تحقیق در مورد تکنیک های جدید برای ترمیم رشد مو هستند. یک مثال ، درمان با پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) است. این امر مستلزم جدا کردن پلاکت ها از نمونه خون فرد با استفاده از دستگاه تخصصی و سپس تزریق این پلاکت ها به مناطقی از پوست سر است که در اثر ریزش مو آسیب دیده است. پزشکان بر این باورند که پلاکت ها حاوی مقدار قابل توجهی از فاکتورهای رشد هستند که می تواند به تحریک رشد مو کمک کند. تحقیقات در یک مطالعه نشان داد که زنانی که تزریق PRP دریافت کرده اند ، بعد از 6 ماه افزایش تراکم و ضخامت موهایشان افزایش یافته است.

درمان کم خونی فقر آهن
درمان کم خونی فقر آهن شامل موارد زیر است:

مکمل های آهن:
در بعضی مواقع پزشک به فرد توصیه می کند روزانه مکمل های آهن را مصرف کند تا میزان آهن مورد نیاز بدن خود را به مرور زمان بازگرداند. فرد همیشه قبل از مصرف مکمل های آهن باید با پزشک خود صحبت کند زیرا این امر می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند. ممکن است فرد بین 3 تا 6 ماه برای اینکه آهن بدنش به حد طبیعی خود برسد مجبور به مصرف مکمل های آهن شود.

تزریق آهن:
در موارد ضروری پزشک تزریق آهن را برای افزایش سریع تر آهن توصیه می کند. افرادی که به شدت کم خون هستند نیز ممکن است نیاز به تزریق آهن داشته باشند. افرادی که نمی توانند آهن را به درستی جذب کنند ، مانند افراد مبتلا به بیماری کرون ، همچنین نیاز به تزریق دارند.

تغییرات رژیم غذایی:
مصرف بیشتر آهن در رژیم غذایی همچنین می تواند به افزایش سطح آهن در بدن کمک کند. غذاهای سرشار از آهن شامل گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی ، سبزیجات سبز برگ و حبوبات است. تولید کنندگان مواد غذایی همچنین آهن را به بعضی از غذاها مانند غلات اضافه می کنند.

رشد مجدد موها
تحقیقات بیان می کنند که شواهد و مدارک کافی در دسترس نیست که نشان دهد مصرف مکمل های آهن به فرد مبتلا به ریزش مو به دلیل کم خونی فقر آهن به رشد موهای جدید کمک می کند. با این حال ، بسیاری از درمان های ریزش مو در دسترس هستند. افراد مبتلا به ریزش مو باید در مورد گزینه های درمانی با پزشک خود صحبت کنند.

سخن پایانی…
پزشکان هنوز به دنبال تحقیقات بیشتر درباره کم خونی فقر آهن و ریزش مو هستند. این امر به این دلیل است که ریزش مو می تواند چندین عامل مؤثر ، از جمله ژنتیک داشته باشد. با این حال ، پزشکان می دانند که کمبود آهن می تواند نقش موثری داشته باشد زیرا بسیاری از افرادی که ریزش مو را تجربه می کنند نسبت به افرادی که موهای خود را از دست نمی دهند میزان آهن کمتری در بدن خود دارند. در حالت ایده آل ، با افزایش ذخایر آهن بدن خود ، پیشرفت در رشد مو و همچنین هرگونه علائم کم خونی فقر آهن را مشاهده می کنید.

منبع: سفیر زیبایی

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
Tags: , ,
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx