خانه سعادت یا خانه خاتم شیراز

این خانه زیبا موزه صنایع دستی ایران است!

خانه سعادت، یکی از خانه‌های تاریخی شیراز متعلق به دوران قاجار است که امروزه بازسازی شده و هنر خاتم‌کاری استادکاران شیرازی در آن به نمایش گذاشته شده است و به عنوان خانه خاتم شیراز یا موزه خاتم شیراز شناخته می‌شود.

به گزارش آی‌زندگی، خانه سعادت یا خانه خاتم شیراز یکی از خانه های زیبا و تاریخی این شهر است که در زمان قاجاریه ساخته شده است. مالک این خانه سید علی اکبر سعادت یکی از تاجران نامی شیراز بوده است که در محله قدیمی سنگ سیاه خانه را بنا کرده است. خانه سعادت شیراز در حال حاضر تبدیل به موزه خاتم و نمایشگاه دائمی هنر اصیل خاتم کاری شیرازی شده است.

خانه سعادت یا خانه خاتم شیراز

به نقل از ایرنا، در سال ۱۳۸۲ این خانه تاریخی با معماری اصیل ایرانی که تزئینات هنرمندانه و چشم نوازی دارد با شماره ۱۴۸۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در سال ۱۳۸۴ توسط سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان فارس مرمت و بازسازی شد. پوشش بام تعویض شد و سنگ فرش حیات بازسازی گردید و برای تحکیم و مقاوم سازی ، پی ریزی آن تقویت شد و قسمتهای چوبی که توسط موریانه ها تخریب شده بود ، جایگزین یا مرمت گردید.

خانه سعادت یا خانه خاتم شیراز

معماری خانه سعادت

معماری خانه سعادت به قدری ظریف و زیبا است که نگاه ها را مسحور خود می کند. این خانه یکی از نمونه های بارز هنر معماران دوران قاجار است که ظرافت و زیبایی منحصر به فردی دارد. سبک معماری عمارت مربوط به اواخر قاجار و اوایل پهلوی است و دارای یک حیاط مرکزی و اتاق های متعدد با تزئینات کاشی کاری، آجرکاری، گره چینی، حجاری و سقف های چوبی است.

خانه سعادت یا خانه خاتم شیراز

ویژگی های خانه سعادت

این عمارت دارای یک ورودی اصلی  در ضلع جنوبی و یک ورودی فرعی در امتداد ورودی اصلی و در ضلع شرقی است. بعد از ورودی یک راهروی کوچک وجود دارد که به حیاط خانه می رسد. بعد از عبور از در چوبی و کوچکی وارد حیاط زیبای عمارت می‌شوید، حیاط عمارت چهارگوش است که حوض آبی رنگ و بیضی شکلی وسط آن قرار گرفته و اطرافش چهار باغچه کوچک، تعدادی درخت و گل های رنگارنگ دیده می‌شود. اطراف حیاط اتاق های سه دری و پنج دری ساخته شده که نمای آن ها با آجرکاری و کاشی کاری تزئین شده ست.

خانه سعادت یا خانه خاتم شیراز

در بخش تابستانه و ضلع غربی عمارت، ایوانی بزرگ با چهار ستون زیبا دیده می‌شود، ستون های ایوان، سقف چوبی، شمسه و رخ بام خورشیدی این بخش زیبایی شگفت انگیزی دارد. روی ایوان خانه سعادت سه شمسه ساخته شده که شمسه میانی بزرگتر است. از کاشی کاری هفت رنگ با نقش پادشاهان، حیوانات و داستان‌های باستانی برای تزئین این شمسه‌ها استفاده شده است.

خانه سعادت یا خانه خاتم شیراز

اتاق های پنج دری در ضلع شمالی عمارت ساخته شده اند که تزئینات گچ بری ، سقف چوبی و شیشه های رنگی دارند. ایوانی با هشت ستون در این قسمت برای ایجاد سایه ساخته شده است. اوج هنرنمایی معماران شیرازی را میتوانید در ستون های گچ بری شده این عمارت مشاهده کنید.

خانه سعادت یا خانه خاتم شیراز

روی ستون های ایوان خانه نقش و نگارهای ظریفی دید می‌شود که نشان دهنده شخصیت های داستان های ایرانی، افراد صاحب نام از جمله شاه عباس دوم، سلطان حسین عثمانی و غیره است که به صورت نقاشی و کاشی کاری، ستون ها را تزئین کرده‌اند. اتاق‌های سه دری و اتاق های هم کف به عنوان زمستان نشین عمارت شاخته می‌شوند که در ضلع غربی ساخته شده‌اند. اتاق های سه دری برای خوابیدن اهالی خانه و اتاق های همکف برای استراحت مستخدمان، انباری و مطبخ استفاده می شده‌است.

خانه سعادت یا خانه خاتم شیراز

خانه سعادت در محله قدیمی سنگ سیاه شیراز و نزدیک به تعداد زیادی خانه های قدیمی دیگر قرار گرفته است. بهترین مسیر دسترسی به این موزه سه راه نمازی  و خیابان شهید دستغیب است. میتوانید با خودرو شخصی از مسیر خیابان لطفعلی خان زند یا خیابان پیروزی به سه راه نمازی برسید و به سمت بلوار دستغیت مسیر را ادامه بدهید تا به خانه سعادت برسید.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx