واکسن سرطان

ابداع واکسن سرطان با استفاده از سلول‌های زامبی!

سلول‌های موسوم به سلول‌های “زامبی”، راه جدیدی برای ابداع واکسن سرطان در نظر گرفته می‌شوند و در حال حاضر، نتایج امیدوارکننده‌ای را در آزمایش روی موش‌ها نشان داده‌اند.

به گزارش آی‌زندگی، دانشمندان “موسسه پژوهش‌ زیست‌پزشکی”(IRB) در اسپانیا، اثر یک واکسن جدید سرطان را نشان داده‌اند که تزریق سلول‌های خفته تومور را برای تحریک سیستم ایمنی و کمک به جلوگیری از آغاز سرطان شامل می‌شود.

به نقل از ایسنا، واکسن سرطان می‌تواند چیزی شبیه به جام مقدس برای پزشکی مدرن باشد و جای تعجب نیست که پژوهش‌های بسیاری برای رسیدن به این هدف انجام شده‌اند. برخی از روش‌ها می‌توانند درمانی باشند و با سرطانی که در حال حاضر در بدن بیمار وجود دارد، مبارزه کنند. این در حالی است که برخی دیگر می‌توانند پیشگیرانه باشند و در وهله اول برای کاهش خطر ابتلا به سرطان طراحی ‌شوند. در هر صورت، این واکسن‌ها با تحریک سیستم ایمنی برای تشخیص دادن سرطان کار می‌کنند.

دانشمندان مؤسسه پژوهش‌ زیست‌پزشکی، نوع جدیدی از واکسن سرطان را ارائه داده‌اند. نسخه‌های پیشین برای تحریک واکنش ایمنی با استفاده از سلول‌های تومور مرده طراحی شده‌اند اما در این پژوهش جدید، دانشمندان با استفاده از سلول‌های سرطانی در حالت خفته موسوم به پیری، موفقیت بیشتری کسب کردند.

وقتی سلول‌ها به مرحله پیری می‌رسند و آسیب‌های DNA انباشته می‌شوند، در نهایت به نقطه‌ای می‌رسند که دیگر تقسیم نمی‌شوند اما به جای مردن، خاموش می‌مانند. این سلول‌های به اصطلاح پیر یا “زامبی”، در بسیاری از نشانه‌های پیری نقش دارند اما به نظر می‌رسد که مکانیسم محافظتی در برابر سرطان باشند که اساسا تقسیم سلولی کنترل‌نشده است. بنابراین، پژوهشگران در این پروژه جدید بررسی کردند که آیا می‌توان از سلول‌های پیر تومور به جای سلول‌های مرده برای تحریک واکنش ایمنی استفاده کرد یا خیر. در هر حال، آنها هنوز همان نشانگرهایی را دارند که سلول‌های ایمنی جستجو می‌کنند اما خطر رشد و تقسیم را شامل نمی‌شوند.

پژوهشگران، موش‌های سالم را با سلول‌های پیر تومور واکسینه کردند. سپس یک هفته بعد، ملانومای زنده یا سلول‌های سرطان پانکراس را به آنها تزریق کردند. تعداد موش‌هایی که به تومور مبتلا شدند، در گروهی که سلول‌های تومور پیر را دریافت کرده بودند، در مقایسه با گروه‌های کنترل‌شده به‌ طور چشمگیری کاهش یافت. این گروه پژوهشی، واکسن‌های سلول پیر را به موش‌هایی که قبلا به تومور مبتلا شده بودند، تزریق کردند و در آنجا نیز پیشرفت‌هایی داشتند که البته به اندازه درمان پیشگیرانه نبود.

بررسی دقیق‌تر نشان داد که سلول‌های پیر برای تحریک سلول‌های ایمنی مهم شامل سلول‌های دندریتیک و سلول‌های “CD8 T” در برابر سرطان، بسیار کارآمد هستند. “اینس مارین”(Inés Marín)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: پژوهش ما نتیجه می‌گیرد که القای پیری در سلول‌های تومور، تشخیص این سلول‌ها توسط سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد و همچنین، شدت واکنشی را که ایجاد می‌کنند، افزایش می‌دهد. بنابراین، یافته‌های ما بسیار مثبت هستند.

لازم به ذکر است که نتایج به دست آمده در مدل‌های حیوانی همیشه قابل انتقال به انسان نیستند. بنابراین، هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن باقی مانده‌اند. این گروه پژوهشی در حال حاضر در حال بررسی این پرسش هستند که واکسن سلول پیر تا چه اندازه می‌تواند در ترکیب با روش‌های ایمنی‌درمانی کار کند.

این پژوهش، در مجله “Cancer Discovery” به چاپ رسید.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx