رژیم وگان

وقتی وگان می‌شویم، چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟

وقتی وگان می‌شویم، چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟ اولین اتفاقی که بعد از وگان شدن برای بسیاری از افراد رخ می‌دهد، تغییرات وزنی است.

به گزارش آی‌زندگی، وقتی وگان می‌شویم، چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟ در این مطلب، به اتفاقاتی که بعد از وگان شدن در بدن رخ می‌دهند، اشاره می‌کنیم. اول کاهش وزت…این تغییرات وزنی به‌دلیل پایین‌تر بودن میزان کالری منابع پروتئینی گیاهی نسبت به کالری منابع پروتئینی حیوانی اتفاق می‌افتند. از این‌رو، زمانی که شما برنامه غذایی­تان را از حالت عادی به وگان تغییر می‌دهید، بعد از حدود 4 تا 6 ماه با تغییر وزن قابل توجه مواجه می‌شوید. البته به خاطر داشته باشید که اگر شما در رژیم وگان به مصرف هله‌هوله‌ها روی بیاورید، حتما کاهش وزن چندانی را تجربه نخواهید کرد.

تغییر ذائقه و اشتها

مطالعات نشان داده‌اند که اگر شما تنها چند هفته مصرف هله‌هوله‌های چرب، شور و شیرین و همچنین محصولات حیوانی را کنار بگذارید، تغییرات محسوسی در ذائقه و اشتهای شما شکل می‌گیرند. افرادی که رژیم وگان را انتخاب می‌کنند، به مرور زمان تمایل به مصرف غذاهای خیلی چرب، شور و شیرین را از دست می‌دهند و به دلیل بالا رفتن حساسیت جوانه‌های چشایی، به انتخاب خوراکی‌های سالم‌تر تمایل پیدا می‌کنند. از طرف دیگر، دریافت مقادیر بالایی از مس، سدیم و آهن از طریق مواد غذایی گیاهی باعث تغییر ذائقه و تحریک بیشتر حس چشایی در افراد وگان می‌شود.

افزایش انرژی روزانه

بیشتر افراد چند هفته بعد از شروع پیروی از رژیم وگان ادعا می‌کنند که سطح انرژی شان افزایش یافته است. هرچند که محققان بر این باورند که رابطه معناداری بین وگانیسم و افزایش انرژی بدن وجود ندارد اما این را هم اضافه می‌کنند که شاید تغییر الگوی غذایی، انتخاب‌های غذایی سالم‌تر، پرهیز از مصرف فراورده‌های گوشتی، کنار گذاشتن مصرف غذاهای آماده و کاهش مصرف قندها و چربی‌ها می‌توانند باعث بهبودی در عملکرد مغز و افزایش خون‌رسانی در بدن شوند درحالی که همین اتفاقات می‌توانند عاملی برای احساس افزایش انرژی باشند.

درخشندگی پوست

یکی از مهم‌ترین تغییراتی که بعد از شروع رژیم‌های وگان برای بسیاری از افراد اتفاق می‌افتد، بهبود شرایط پوستی و افزایش درخشندگی پوست است. پژوهش‌های فراوانی ثابت کرده‌اند که مصرف حجم بالایی از میوه‌ها و سبزی‌های تازه با رنگ‌های مختلف می‌تواند میزان دریافت ویتامین‌ها، املاح، کاروتینوئیدها، آنتوسیانین‌ها و پلی‌فنول‌ها را افزایش دهند که همین مساله می‌تواند باعث افزایش انعطاف‌پذیری پوست شود و سلامت و درخشندگی بیشتر پوست را به همراه بیاورد. بهتر است، بدانید که دریافت مقادیر بالایی از این ترکیبات می‌تواند به محافظت از بافت‌های پوستی در برابر التهاب کمک کند و به این ترتیب از بروز مشکلات پوستی جلوگیری کند. ضمن اینکه مصرف حجم بالای میوه‌ها و سبزی‌ها با آبرسانی کافی به بدن درنهایت درخشندگی پوست را افزایش می‌دهد.

رژیم سبزیجات

اختلال در تعادل ویتامین‌ها

هرچند که رژیم وگان می‌تواند از جنبه‌های مختلفی برای سلامت ما مفید باشد اما کمبود بعضی از ویتامین‌ها مانند ویتامین B12 یا اسیدهای چرب امگا-3 در این رژیم غذایی بسیار رایج است. کمبود امگا-3 را می‌توان با مصرف بذر کتان و گردو در رژیم وگان جبران کرد اما زمانی که رژیم وگان را شروع می‌کنید باید برای پیشگیری از کمبود ویتامین B12، آهن، روی و کلسیم حتما با یک پزشک مشورت کنید.

منبع: سلامت

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx