بیماری‌های خاص زنان را با این گیاه درمان کنید

بیماری‌های خاص زنان را چطور بدون داروی شیمیایی درمان کنیم؟ چای بابونه یکی از گیاهانی است که می‌تواند در درمان بیماری‌های مختلف زنانه اثربخشی مناسبی داشته باشد؛ در این مطلب به خواص چای بابونه برای درمان مشکلات و بیماری‌های زنان پرداخته‌ایم.

به گزارش آی‌زندگی، بیماری‌های خاص زنان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های پزشکی در سالهای اخیر است که بسیاری استفاده از داروهای طب سنتی را بهترین نوع درمان می‌دانند. “بابونه” از گیاهان دارویی بسیار محبوب است که شامل کربوهیدرات‌ها، پروتئین، چربی و فیبر و ویتامین‌ها و مواد معدنی نظیر ویتامین C، کلسیم، مس، روی و آهن است که برای بدن ضروری هستند.

دمنوش یا چای این گیاه به دلیل دارا بودن خاصیت فیتواستروژنی، در درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌های زنانه، مؤثر است.

فیتواستروژن‌ها ترکیباتی هستند که از خود خواصی شبیه هورمون استروژن نشان می‌دهند و بنابراین می‌توانند در درمان بسیاری از مشکلات مرتبط با هورمون‌های زنانه اثربخش باشند.

خواص بابونه برای رحم
بابونه دارای خواص ضدمیکروبی و ضدقارچی فراوانی است و از این رو می‌تواند در پیشگیری از بروز عفونت‌های میکروبی و قارچی در بدن زنان نیز جلوگیری کند. مصرف منظم دمنوش بابونه باعث کاهش التهاب ارگان‌های مختلف بدن از جمله رحم شده و در پیشگیری از بروز عفونت‌های رحمی و دستگاه تناسلی زنان بسیار مؤثر است و می‌تواند به درمان عفونت‌های رحمی نیز کمک شایانی کند.

خواص بابونه برای پیشگیری از سرطان‌های زنانه
رادیکال‌های آزاد موادی هستند که با ایجاد ترکیبات سمی می‌توانند منجر به اثرات نامطلوب روی سلول‌های بدن و بروز انواع سرطان‌ها شوند؛ استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند باعث کند و متوقف کردن فعالیت این رادیکال‌های آزاد شود.

در یک مطالعه، فعالیت آنتی‌اکسیدانی بابونه مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که عصاره این گیاه خواص آنتی‌اکسیدانی قوی دارد که در پیشگیری از انواع سرطان‌ها از جمله سرطان‌های زنانه اثربخش است.

خواص بابونه برای کاهش درد‌های قاعدگی
قاعدگی دردناک که در علم پزشکی از آن به عنوان “دیسمنوره” یاد می‌شود، یکی ازمشکلات شایع در زنان است که بیش از ۶۰ درصد آن‌ها را به نوعی درگیر می‌کند. این درد ممکن است چند ساعت قبل از شروع قاعدگی آغاز شود و تا دو یا سه روز نیز ادامه یابد.

برای درمان این مشکل، بسیاری از زنان به سوی استفاده از گیاهان دارویی رو آورده‌اند. یکی از گیاهان دارویی که مصرف چای آن می‌تواند باعث کاهش درد‌های قاعدگی شود، بابونه است. یک مطالعه در آمریکا نشان داده که بابونه در بیش از ۵۰ درصد زنانی که دچار قاعدگی دردناک هستند، اثربخشی داشته است.

زنان برای کاهش درد‌های قاعدگی چه مدت از بابونه استفاده کنند؟
یک مطالعه دیگر که در ایران انجام شد نشان داد که مصرف چای بابونه در مدت یک تا سه ماه، می‌تواند منجر به کاهش درد‌های قاعدگی شود؛ در این مطالعه افراد مورد پژوهش، روزانه دو فنجان چای بابونه را به مدت ۱۲ روز در هر ماه استفاده کردند.

خواص بابونه برای درمان کیست تخمدان
تخمدان پلی کیستیک (pco) یکی از شایع‌ترین علل ناباروری در زنان و عامل بروز بسیاری از علائم ناخوشایند در آنان است. این علائم شامل چاقی، پرمویی غیرطبیعی، ریزش مو، اختلالات قاعدگی و … است.

از آنجا که گل بابونه دارای ماده‌ای به نام “فیتو‌استروژن” است که فعالیت شبه استروژنی دارد، می‌تواند به کاهش علائم ناشی از کیست تخمدان‌ها کمک شایانی کند؛ همچنین مصرف مداوم دمنوش و چای بابونه، می‌تواند باعث کاهش اندازه برخی از کیست‌های تخمدانی شود که به نوبه خود باعث کاهش علائم و افزایش شانس باروری زنان می‌شود.

خواص بابونه برای تنظیم دوره قاعدگی
مطالعات نشان داده‌اند که مصرف چای و دمنوش بابونه باعث کاهش خونریزی‌های دوران قاعدگی می‌شود همچنین به دلیل دارا بودن خواصی شبیه به هورمون‌های زنانه، مصرف آن در فاصله بین دو دوره قاعدگی، می‌تواند باعث تنظیم شدن قاعدگی‌های نامنظم شود.

بابونه در بارداری مجاز است؟
بابونه و چای و دمنوش آن، قاعده‌آور است و در طب سنتی مصرف آن در سه ماهه اول بارداری منع شده است.

خواص روغن بابونه برای زنان باردار
مصرف موضعی روغن بابونه در ناحیه پشت برای اداره درد زایمان، سخت‌زایی، خروج جنین و جفت در ماه آخر بارداری بسیار توصیه شده است و نیز جهت پاکسازی و بازگشت سریعتر رحم به وضعیت قبل از بارداری مناسب است. این دمنوش باعث افزایش ترشح شیر و کاهش عفونت‌های جنسی پس از زایمان می‌شود.

طرز تهیه دمنوش و چای بابونه
دمنوش یا چای بابونه از دم کردن یک تا دو قاشق گل بابونه خشک در یک لیوان آب حاصل می‌شود؛ برای این کار باید یک قاشق بابونه خشک را در فنجان آب گرم بریزید و درب آن را ببندید.

۱۰ دقیقه زمان کافی است که چای بابونه دم بکشد و آماده مصرف شود همچنین می‌توانید مقداری از بابونه خشک را در قوری بریزید و پس از جوش‌آمدن آب به روش سنتی، چای بابونه را دم کنید؛ دمنوش و چای بابونه هردو دارای اثرات و عملکرد مشابه است.

0 0 رای ها
امتیاز به مطلب
دنبال کردن نظرات
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پربیننده امروز
آخرین مطالب
0
خوش‌حال می‌شیم نظرتون رو درباره این مطلب بدونیمx